Keväällä 2022 Konstalla oli odottamaton ehdotus tyttöystävälleen: Entäpä jos lähdettäisiin Ruotsiin vähän pidemmäksi aikaa?
Konstan ura NCC:llä oli alkanut 2018 työnjohtoharjoittelijana kesäisin sekä koulun ohella ja jatkui Metropolia AMK:sta valmistumisen jälkeen työnjohtajana asuntorakentamisen yksikössä. Vuonna 2022 hän oli Espoossa lopettelemassa NCC:n asuinkerrostaloprojektia ja pohdiskeli samalla seuraavaa askelta. Idea Göteborgin Västlänken-projektista tuli hieman varkain esihenkilön kanssa keskustellen ja konkretisoitui tarkemman pohdiskelun ja haastatteluiden jälkeen kodin ja elämän siirtämiseen Ruotsin länsirannikolle elokuussa 2022.
Suuren luokan infrahanke vaatii suunnittelua ja toisten huomioon ottamista
Västlänken-projektissa parannetaan rautatieliikennettä Göteborgissa ja Länsi-Ruotsissa. Valmistuttuaan sen odotetaan mm. kaksinkertaistavan Göteborgin päärautatieaseman kapasiteetin. Pullonkauloja vähennetään siirtämällä junaliikenne tunneleihin, joita on kokonaisuudessaan kuusi kilometriä kaupungin ytimessä ja ympärillä. Hanke sisältää myös kolme juna-asemaa, joista kahden rakentamisessa NCC on mukana. Konstan tehtävä on päärautatieaseman osuudessa, joka käsittää noin kaksi kilometriä tunneleita.
– Kyseessä on suuren luokan infrahanke, johon tarvitaan myös osaamista sisätöistä ja rungon viimeistelystä, kuten vaikkapa laatoituksesta, maalauksesta, väliseinistä tai palosuojaustöistä. Perussisätöiden vaiheet ovat hyvin samanlaiset asuntorakentamisessa ja infrarakentamisessa, joten asuntorakentaminen antoi tehtävään erinomaisen perustan, Konsta kertoo.
Ensimmäisen puolen vuoden aikana Konstan pienen mutta monikulttuurisen tiimin työ on painottunut suunnitteluun ja valmisteleviin töihin, kuten väliseinätöihin, maalaamiseen ja pienempiin teräsrakenteisiin.
– Kun hissien, rullaportaiden, palokaasukanaalien ja muiden isojen töiden aika koittaa, on tiimin arvioitu vahvuus 30–40 henkeä. Siinä vaiheessa myös meitä työnjohtajia tarvitaan kaksi tai useampi, Konsta kertoo.
Kokonaisuus Ruotsin toiseksi suurimman kaupungin päärautatieaseman rakennustöissä on massiivinen. Työmaan aikataulussa Konstan tiimin vuoro on betonitiimin jälkeen. Tässä vaiheessa he vastaavat ensimmäisestä osasta sisätöitä ja rungon viimeistelyä sekä hisseistä ja rullaportaista aseman osuudella.
– Toisessa vaiheessa, kun LVIS-asennusporukka on suorittanut tekniikkatyöt, käymme asentamassa mm. alakattoja ja ovia. Asiat ovat isoja ja monimutkaisia ja kun työmaalla on päivittäin satoja henkilöitä töissä, on suunnittelulla ja viestinnällä valtava merkitys. Se, mitä oma tiimi tekee ja milloin, vaikuttaa helposti kymmeniin muihin ihmisiin ja heidän työhönsä.
”Kuvassa on itäinen uloskäynti asemalta maan tasalle, molemmin puolin tulee isot rullaportaat”, kertoo Konsta.
Turvallisuus on tietoisuutta ja yhteistyötä
NCC:llä panostetaan tehokkaaseen yhteistyöhön tiimien sisällä, tiimien välillä sekä asiakkaiden kanssa. Konstan jokainen työpäivä alkaa työmaakonttorin edessä pidettävällä turvallisuusinfolla, jossa kerrataan kaikki kyseiselle päivälle aikataulutetut työt ja miten ne vaikuttavat työmaalla esimerkiksi liikkumiseen.
– Turvallisuusinfon jälkeen kokoonnumme omien työntekijöidemme kesken omalla työalueella. Käymme läpi infon asiat meidän näkökulmastamme, tsekkaamme aamun tunnelmat ja päivän tehtävät, Konsta kertoo.
– Joka viikko järjestetään myös työturvallisuuskierros tilaajan edustajien ja alueella työskentelevien aliurakoitsijoiden kanssa. Tässä tehdään nimensä mukaisesti kierros alueella, havainnoidaan turvallisuuteen liittyviä hyviä käytänteitä tai poikkeamia usean silmäparin avulla, kirjataan havainnot ja korjataan tarvittaessa.
Hieno kokemus valtavassa ja kauaskantoisessa projektissa
Västlänken-projektin rakennusvaiheen arvioitu valmistumisaika on vuoden 2025 lopussa. Kun Konsta kollegoineen poistuu työmaalta, jatkuu projekti vielä mm. rautatiekiskojen sekä aseman kylttien ja opasteiden asentamisella ennen avaamista matkustajille.
– Kuukaudet vierivät nopeasti ja ruotsin kielen taito kehittyy vauhdilla. Erikoissanastoa olen oppinut kuuntelemalla muita ja onneksi meillä on tapana, että ymmärrys varmistetaan olettamuksien ja arvailun sijaan, hän kertoo. Projektissa työskentelee valtavasti eri kansallisuuksia, joten ruotsia ja englantia käytetään työmaalla noin 50/50 suhteessa. Esimerkiksi omassa tiimissäni on tällä hetkellä Ruotsin, Iranin, Saksan ja Irakin kansalaisia.
– Ihmiset ovat parasta täälläkin ja työpaikalla ollaan kiinnostuneita kollegoista. Molemminpuolinen kunnioitus kantaa. Kollegalta saa ja pitää kysyä, jos mietityttää ja haastamme itsemme ja toisemme kehittymään joka päivä.
Ja mitä tulee siihen odottamattomaan ehdotukseen?
– Nykyisin seikkailemme tyttöystävän ja koiran kanssa eri puolilla Ruotsia, Kööpenhaminassa tai vaikkapa Oslossa, onhan Göteborgista erinomaiset junayhteydet laajalti. Ja skeittiharrastus on tuonut uusia ystäviä. Tähänastisesti tämä on ollut hieno kokemus ammatillisesti ja henkilökohtaisesti, Konsta päättää.
Lue lisää:
Mikä keskeyttää rakennustyötä? Rakennusmateriaalien parempi hallinta tuo tehokkuutta työmaalle
Miltä rakennustyömaa näyttäisi, jos sieltä poistettaisiin vastuullinen toimintatapa?