Mikä keskeyttää rakennustyötä? Rakennusmateriaalien parempi hallinta tuo tehokkuutta työmaalle

Todennäköisimpiä syitä rakennustyön keskeytymiseen ovat materiaalipuute tai tavara väärässä paikassa, jolloin työmaalla alkaa etsintä. Oulun sairaalatyömaallamme tällainen turha ongelma on haluttu estää panostamalla aivan erityisesti rakennusmateriaalien hallintaan.

Logistiikan parantaminen tehostaa kiistatta työmaan toimintaa monella tavalla. NCC:llä asia on tunnistettu ja eritasoisia panostuksia logistiikkaan tehdään kaikilla työmailla. Oulussa mittakaava on kuitenkin suuri. NCC:n sairaalahankkeiden erilliset työmaat ovat molemmat isoja työmaita, joissa on parhaimmillaan satoja ihmisiä töissä samanaikaisesti. A-rakennuksen työmaa on jo loppusuoralla, mutta F-rakennuksen työmaa on kohta vilkkaimmillaan.

– Logistiikkatiimimme palkattiin jo aiemmin A-rakennuksen sairaalatyömaalle, ja siitä saadut kokemukset ovat osoittaneet kiistatta, että panostukset todellakin maksavat itsensä takaisin. Tällä F-rakennuksen työmaalla päätettiin panostaa vielä laajempaan materiaalinhallintajärjestelmään, koska NCC:n on täällä hallittava itse myös esimerkiksi kaikki talotekniikkahankinnat, joiden osuus sairaalarakennuksessa on merkittävä, logistiikkapäällikkö Juho Suominen (kuvassa vas.) kertoo.

Rakennusmateriaalien hallintaan tarvitaan työmaaympäristöön suunniteltu järjestelmä

NCC:llä on isona rakennusalan toimijana käytössään oma logistiikan aikatauluhallintajärjestelmä, mutta oululaisille se ei nyt tällä kertaa riittänyt. Tarvittiin enemmän, koska työmaalle toimitettava tavaramäärä on erityisen suuri ja työmaalla tehdään samanaikaisesti monia eri työvaiheita. Avuksi valittiin teollisuuden käyttöön suunniteltu CALS-materiaalihallintajärjestelmä. Selainpohjaisella sovelluksella voi tilata rakennusmateriaalit, aikatauluttaa tilaukset ja valvoa kuormien saapumista sekä tehdä muutoksia myös älypuhelimella.

– Tilausprosessi käydään läpi kaikissa eri työvaiheissa. Työnjohtaja ilmoittaa kahdesta kolmeen viikkoa etukäteen, mitä tarvitsee ja koska, sekä tarkastaa, että mesta on valmiina. Puhelimen kautta sovelluksen käyttö on huomattu helpoksi, tieto kulkee kentälle asti, eikä kenenkään tarvitse työmaalla selvitellä, kenen materiaalia sinne saapuu ja mihin ne ovat menossa, logistiikkatiimin työnjohtoharjoittelija Aleksi Havana (kuvassa oik.) toteaa.

– Kiteytettynä järjestelmän tuomat toimintatavat lisäävät tilausten seurattavuutta ja läpinäkyvyyttä. Työnjohdon pitää osata jakaa tietoa ja luottaa työkaveriin. Tämä on enemmän yhdessä tekemistä kuin ennen, Havana jatkaa.

Mitä etuja työmaa saa materiaalihallintajärjestelmän käytöstä?

  • Selvittelytyö on vähentynyt työmaan arvion mukaan 60–70 prosenttia, kun tiedot tavarasta ja sen käyttöpaikasta ovat yhdessä paikassa.
  • Tavarat menevät suoraan oikealle paikalle, eikä työnjohtajan tarvitse olla vahtimassa toimitusta. Mikään ei katoa ja tavara löytyy pääsääntöisesti sieltä, mihin se on tilattu. Jos sama tehdään manuaalisesti, tarvitaan useita henkilöitä hoitamaan trafiikkia.
  • Tavarantoimitukset aikataulutetaan oikea-aikaisiksi työsuunnitelmien mukaisesti, jotta mestat eivät täyttyisi liian paljosta tai aikaisin tilatusta tavarasta.
  • Tavaran tilauksen voi aikatauluttaa vaikka puoli vuotta etukäteen ja tarkentaa tilausta ja ajankohtaa lähempänä tarvetta. Pienet ja isot lähetykset ovat molemmat yhtä tärkeitä työn tekemisen kannalta.
  • Pieni piha alue tarvitaan materiaalien käsittelyyn, joten sinne ei voi varastoida tavaraa. Tilauskalenterissa pyöritetään myös torninostureiden ja rakennuksen rungon tietoja, betonipumppujen varausjärjestelmää ja kaiken sellaisen työn tietoja, mitkä vievät pihalta tilaa.
  • Työmaalle pyritään tilaamaan juuri oikeat määrät, jotta materiaalihukkaa tulisi minimaalisesti. Hukat voidaan kuitenkin kirjata ja hyödyntää myöhemmin tai toisella työmaalla.
  • Materiaali- ja kustannusseuranta on helppoa. Kun tilausten historiatiedot jäävät talteen, työnjohtaja voi katsoa, kuinka paljon tiettyä materiaalia on jo tilattu minnekin ja tarkastaa, onko joku tietty tilaus jo tehty. Tilauksen tehnyt henkilö on aina tiedossa.
  • Selainpohjainen järjestelmä helpottaa työskentelyä työmaaolosuhteissa, kun asioita voi hoitaa puhelimen kautta.
  • Hyvä järjestelmä maksaa itsensä takaisin tuottamallaan arvolla.

OYSin työmaan nosturit

Hyväkään järjestelmä ei estä ihmisen aiheuttamia ongelmia, joita ovat esimerkiksi nämä:

  • Tavara tilataan liian aikaisin työmaalle tai jos tilaus tehdään liian myöhään, ei tavara ehdi ajoissa paikalle. Jos työvaiheita ei ole suunniteltu kunnolla, ei tavaraakaan voi tilata ajoissa.
  • Aikataulu- tai laskuvirheet, joiden vuoksi tilauksessa on liikaa tai liian vähän materiaalia ja muut inhimilliset virheet. Laskutavoissa on myös yksilöllisiä eroja.
  • Tietyissä bulkkitavaroissa on totuttu, että niitä on aina heti saatavilla. Isolla työmaalla tilausten ennakointi auttaa kuitenkin myös siihen, ettei syödä tavarantoimittajan varastoa loppuun ja viivästytetä siksi toimituksia.
  • Tietyissä rakennusmateriaaleissa, kuten komposiittiputkissa, on ollut maailmantilanteen takia toimitusaikojen pidennyksiä, mikä vaatii erityishuomiota.
  • Kaikki määrät tilataan helposti vähän yli, ettei varmasti lopu kesken.
  • Uuden järjestelmän opettelu ja uusien työtapojen opettelu. Omat tilaustiedot pitää jakaa muiden yrityksen tilaajien kanssa, kaikkea ei voi tehdä eikä hallita itse.
  • Tiedonkulku, jos toimituksissa on puutteita tai tavara ei tule.

Työmaalla syntyneitä kehitysajatuksia materiaalihallintajärjestelmään:

  • Lasketut tarvittavat materiaalimäärät olisivat jo suunnitelmissa ja heti alusta asti aikatauluseurannassa.
  • Valmispakettidata rakennustyömaalle, mikä kertoisi, kuinka paljon materiaalia tarvitaan mihinkin.
  • Toimitusvarmuuden seurantamahdollisuus ja kehittäminen yhdessä toimittajan kanssa.
  • Integrointimahdollisuus: yritysten omat järjestelmät ja erilliset logistiikkajärjestelmät ovat osin päällekkäisiä, eivätkä usein keskustele keskenään, mikä aiheuttaa tuplatyötä.

NCC Oulussa

Lähetä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.