Nordean uusi pääkonttori rikkoi rakennusvaiheessa monta ennätystä

Helsingin Vallilan pankkikeskittymä on saanut kruununjalokivensä, sillä Nordean uusi toimitila on valmis ja tänään maanantaina 24.3. ovet avautuivat myös asiakkaille. Tähän hetkeen pääseminen on vaatinut paljon työtä ja osaamista ja sitähän meiltä NCC:ltä löytyy.

Nordean pääkonttorin uudisosa eli Boost C5 nousi yhdysvaltalaisen kiinteistökehittäjä Pembroken omistamaan Vallilan Nordea-kortteliin kolmessa vuodessa. 

21 000 neliön toimitilan rakennusprojekti oli monella tapaa haastava.  

Ensinnäkin uuden kohteen oli sulauduttava alueen olemassa olevaan rakennuskantaan, josta vanhin osa on valmistunut vuonna 1937.  

Toiseksi uusi rakennus oli tehtävä 70-lukulaisen atk-keskuksen paikalle. Vanhan purkaminen ja täysin uuden rakentaminen yhden Helsingin vilkkaimmin liikennöidyn kadun varrella, keskellä tiheästi asutettua kaupunginosaa, ei ollut läpihuutojuttu.  

”Vastaavaa, tämän mittaluokan työtä yhtä ahtaalla emme ole tehneet koskaan aikaisemmin. Urakasta selviämistä ilman henkilö- ja omaisuusvahinkoja voidaan pitää yhdenlaisena menestystarinana”, sanoo NCC:n projektijohtaja Jaakko Hakala. 

Uusi rakennus sijoittuu L-kirjaimen muotoisena vanhojen väliin. 

Kaupunkiliikenne ja kunnallistekniikka 

Aleksis Kiven kadun bussiliikenne eli rakennustöiden aikataulussa. Hakala antaa erityistunnustuksen HSL:lle eli Helsingin seudun liikenteelle, joka siirteli runkolinjojaan joustavasti kulloisenkin tarpeen mukaan. 

Oman haasteensa rakentamiselle heitti myös kaksi metriä pohjavesipinnan alle sijoittuva kellarikerros sekä ympäristön vanha kunnallistekniikka.  

”Nordean tuella Helsingin seudun ympäristöpalvelut suostui tekemään lähistölle kulkevaan vuoden 1940 vesiputkeen ylimääräisen venttiilin, jolla saimme putken kiinni kriittisimpien maanrakennustöiden aikana. Se oli ihan välttämätöntä, putki olisi muuten hajonnut varmasti”, Hakala kertoo. 

Vuoden 2022 lopulla vesiputki pettikin ja aiheutti dominoefektinä yhteensä kolmen vesiputken rikkoontumisen eri puolilla kaupunkia – NCC:stä riippumattomista syistä.  

”Vesiputkiventtiili oli niitä konkreettisempia tukitoimia, mitä yhteistyökumppaniltamme Nordealta saimme. Yksin olisimme tuskin päässeet HSY:n kanssa yhtä hyvään neuvottelutulokseen”, projektijohtaja kiittelee. 

Vuoden työmaa -palkinto 

Rakennusurakka startattiin koronapandemian aikana, mikä tarkoitti paitsi lukuisia etäpalavereja myös turvavälejä työmaalle. Maailman vetäytyessä etätöihin piti miettiä uudestaan sitäkin, tarvitaanko jatkossa ylipäätään enää toimistotiloja. 

Sitten alkoi Ukrainan sota. Teräksestä tuli pulaa ja sen hinta pomppasi pilviin. 

Pääkonttoritason rakennuskohteena Boostiin on haluttu laadukkaat yksityiskohdat. Esimerkiksi rakennuksen julkisivua hiottiin pieteetillä. Muurauslupa heltisi vasta, kun tiili, laasti ja muuratun pinnan struktuuri oli kukin erikseen hyväksytetty. Muurarien oli myös annettava työnäyte tilaajalle. 

”Korkean tason saavuttaminen on tarkoittanut käytännössä pikkutarkkaa ihmistyötä. Rakennuksesta on tehty matkan varrella yli 4 000 säätämistä vaativaa havaintoa. Varsinkin alakattopintoihin on asiakkaan pyynnöstä panostettu. Asennusten korkeusasemat ovat niissä prikulleen samanlaiset”, Hakala konkretisoi. 

Työmaalla työskenteli alusta loppuun laadunvarmistusinsinööri. 

Vaativa projekti on pysynyt haasteista huolimatta hyvin hyppysissä. Tämä on myös huomioitu. Rakennuslehti valitsi Boostin vuoden 2023 työmaaksi. 

”Toimiva yhteistyö painoi palkitsemisperusteissa ehkä eniten. Harvemmin NCC tekee näin kansainvälisen tason asiakkaan kanssa töitä. Jo pelkästään amerikkalainen liiketoimintaympäristö asettaa omat haasteensa. Projektinhallintakaaviomme onkin ollut huomattavasti järeämpi kuin yleensä”, Hakala summaa. 

NCC toteutti jo aikaisemmin Pembroken kanssa Nordean pääkonttorin Ruotsiin.  

”Siinä hankkeessa vielä osittain haettiin yhteistä työtapaa, mutta NCC vakuutti jo tuolloin”, Pembroken Pohjoismaiden aluejohtaja Kristin Willerström paljastaa.    

Projektinhallinnan tukena on ollut alusta asti NCC:n oma juristi. Hänen mukanaolonsa kertoo alan modernista murroksesta. Rakennustyömaalla pyörii tänä päivänä rakennusinsinöörien lisäksi muutakin ammattikuntaa. 

Hakala sanoo porukan hitsautuneen hyvin yhteen ja työmaalle ehti kolmessa vuodessa syntyä juuri tälle hankkeelle ominainen toimintakulttuuri. Hyvästä meiningistä kertonee sekin, että vain yksi toimihenkilö kolmestakymmenestä jätti organisaation Boostin rakentamisen aikana. 

Boost C5 - Nordean uusi pääkonttori rikkoi rakennusvaiheessa monta ennätystä.

Boost C5 – Nordean uusi pääkonttori rikkoi rakennusvaiheessa monta ennätystä.

Korkea kierrätysaste 

Kestävä kehitys on yksi Nordean arvoista. Oli siis päivänselvää, että uudisrakennuksesta tehdään korkeimman tason Leed Platinum -ympäristöstandardin mukaisesti energiatehokas. 

”Täytyy elää kuten opettaa. Edistämme kestävää kehitystä niin liiketoiminnassamme kuin työskentelyolosuhteissamme”, Nordean puolelta projektista vastannut Programme Manager Marja Ahlros sanoo. 

Kestävän kehityksen mukainen rakentaminen huomioitiin alusta lähtien.  

”Peräti 98 prosenttia vanhan rakennuksen purkujätteestä pystyttiin kierrättämään. Sitä voi pitää melkoisena onnistumisena! Jo pelkästään eri materiaaleille tarkoitettujen jätelavojen sijoittelu ahtaalle alueelle on vaatinut kekseliäisyyttä”, Pembroken Willerström konkretisoi. 

Hän pitää kierrätysastetta niin käsittämättömän korkeana, ettei usko vastaavaa ihan helposti maailmasta löytyvän. 

Kestävään kehitykseen sitoutuminen ja energiatehokkuus on tarkoittanut käytännössä myös esimerkiksi sitä, että rakennus lämmitetään ja jäähdytetään 85-prosenttisesti maalämpöpumpuilla. 

”Maalämpökaivoja on 21 kappaletta, maata niiden alta on porattu kaikkiaan seitsemän ja puoli kilometriä. Erityisen tästä tekee se, että kaikki maalämpökaivot on asennettu rakennuksen alle. Yhtä laajassa mittakaavassa moista ei ole tehty koskaan aikaisemmin”, Hakala kertoo. 

Boostin katolla on puolestaan aurinkopaneelit. 

Luontoarvot näkyvät rakennuksessa myös konkreettisina viherkattoina ja atrium-tilaan sijoitettavana, Suomen suurimpana, 15 metriä korkeana viherseinänä.  

Ilmanvaihto tapahtuu tarveperusteisesti sen mukaan, paljonko tilassa on kulloinkin ihmisiä.  

Nordea asetti jo suunnitteluvaiheessa sisäilmaluokitukselle S1-tavoite. Tämä huomioitiin rakennusvaiheessa muun muassa satsaamalla pölyttymyyteen. 

Nordean puolesta kiitellään sitä, että työmaa pysyi kaiken aikaa siistinä ja esimerkiksi melua aiheuttavista vaiheista tiedotettiin niin, että nordealaiset pystyivät tekemään koko rakentamisen ajan normaalisti töitä kampuksella.  

Älytekniikkaa on hyödynnetty paitsi ilmanvaihdossa myös muun muassa valaistuksen ajastusautomatiikassa.  

Molemmat tekijät vaikuttavat suoraan työntekijöiden viihtyvyyteen, työtehoon ja terveyteen. 

Koko Nordean korttelissa Vallilassa työskentelee nelisen tuhatta ihmistä. Uudisrakennukseen tulee sijoittumaan viitisen sataa työntekijää. 

Pankkilaiset pysyvät Vallilassa 

Pembroken Willerström kuvailee lopputulosta uniikiksi rakennukseksi, joka istuu kuin hansikas Vallilan interiööriin, eri-ikäisten rakennusten keskelle. 

Yksi rakennuksen viehättävimmistä paikoista sijaitsee Kustaankadun ja Aleksis kiven kadun kulmassa. Kerrosten isoista ikkunoista avautuva upea näkymä kaupunkiin ja Dallapénpuistoon konkretisoi Boostin paikkaa Helsingin bisneskeskittymässä.  

Pembroken Willerström iloitsee siitä, että Nordean Suomen pääkonttori sijaitsee juuri Vallilassa:  

”Se on tarpeeksi lähellä Helsingin keskustaa mutta myös hyvien kulkuyhteyksien päässä lentokentältä. On upeaa, että Helsingin pankkimaailma sijoittuu sinne, missä ihmiset asuvat, elämän keskelle”, Willerström summaa. 

Boostille on suunniteltu 75 vuoden elinkaari ja Nordealla on Pembrokin kanssa pitkä vuokrasopimus. Pankkilaiset eivät ole siis ihan heti Vallilasta lähtemässä. 

Juttu on julkaistu alun perin Rakennustekniikka-lehden numerossa 4/2024. Kirjoittaja: Miia Vatka

Lähetä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.


This website uses cookies

Cookies ("cookies") consist of small text files. The text files contain data which is stored on your device. To be able to place some type of cookies we need your consent. We at NCC Sverige AB, corporate identity number 556613-4929 use these types of cookies. To read more about which cookies we use and storage duration, click here to get to our cookiepolicy.

Manage your cookie-settings

Necessary cookies

Necessary cookies are cookies that need to be placed for fundamental functions on the website to work. Fundamental functions are for instance cookies that are needed for you to use menus and navigate the website.

Functional cookies

Functional cookies need to be placed for the website to perform in the way that you expect. For instance to remember which language you prefer, to know if you are logged in, to keep the website secure, remember login credentials or to enable sorting of products on the website in the way that you prefer.

Statistical cookies

To know how you interact with the website we place cookies to collect statistics. These cookies anonymize personal data.

Personalization cookies

In order to provide a better experiance we place cookies for your preferances

Ad measurement cookies

To be able to provide a better service and experience we place cookies to tailor marketing for you. Another purpose for this placement is to market products or services to you, give tailored offers or market and give recommendations on new concepts based on what you have bought from us previously.