Workfulness – näin voit luoda entistä paremman työympäristön

Tekniikka kehittyy jatkuvasti. Samaa tahtia kasvaa myös mahdollisuus olla jatkuvasti tavoitettavissa eli ns. on-tilassa. Tämän vuoksi workfulnessista voi olla hyötyä työpaikalla.

Tekniikka kehittyy jatkuvasti. Samaa tahtia kasvaa myös mahdollisuus olla jatkuvasti tavoitettavissa eli ns. on-tilassa. Tämän vuoksi workfulnessista voi olla hyötyä työpaikalla.

Nykyään on mahdollista olla jatkuvasti yhteydessä ympäröivään maailmaan digitaalisilla toiminnoilla, olimmepa kotona, työpaikalla tai missä tahansa. Kehitys on tuonut mukanaan paljon myönteisiä asioita, mutta sillä on myös varjopuolensa. Jatkuva yhdistettynä olo voi heikentää työsuoritusta.

Jatkuva tavoitettavuus heikentää tuottavuutta

Tutkimuksen mukaan matkapuhelinta katsotaan jopa 150 kertaa tavallisena päivänä. Puhelimen käytön jälkeen kestää lisäksi noin 25 minuuttia saavuttaa uudelleen täysi keskittyminen. Jatkuva tavoitettavuus heikentää tehokkuutta, jolla teemme työtehtävät. Aivoille on rasittavaa olla jatkuvasti yhteydessä ympäröivään maailmaan. Aivot tarvitsevat lepoa pystyäkseen palautumaan. Tavoitettavuuden seurauksena saatamme usein keskittyä kokouksissa matkapuhelimeen sen sijaan, että kuuntelisimme kollegojen mielipiteitä. Sen seurauksen sekä kollegan stressitaso että oma stressitasomme voivat nousta. Kollegasta tuntuu, ettei häneen kiinnitetä huomiota. Lisäksi kokousten lopputulos ei ehkä täytä odotuksia. Kaikilla työpaikoilla on sen vuoksi luotava työympäristö, joka vastaa tekniikan nykyisenlaisen käytön asettamiin vaatimuksiin.

Määritä suuntaviivat digitaalisen tekniikan käytölle

Digitaalisesta näkökulmasta terveen ympäristön luomiseksi on hyvä, jos käyttöön otetaan tiettyjä sääntöjä tai ohjeita digitaalisen tekniikan käytöstä. Vaikuta yhteiseen työympäristöön ja paranna sitä seuraavasti:

  • Määritä kiinteät kellonajat puhelujen ja sähköpostin hoitamiseksi, jos se on mahdollista.
  • Jätä puhelin työpöydälle, kun lähdet kokoukseen.
  • Yritä sopia puhelinkokoukset samalle aikavälille. Tiedät silloin, mihin aikaan päivästä sinun on oltava koko ajan tavoitettavissa ja voit suunnitella työpäiväsi sen mukaan
  • Ota tavaksi pitää puhelin äänettömällä työskentelyn aikana. Puhelimen soittoääni häiritsee kaikkia avokonttorissa, vaikka siirtyisit puhelun ajaksi toiseen huoneeseen.

Nämä suuntaviivat voidaan määrittää myös yrityksen digitaalisen tekniikan toimintaohjeessa. Selvät ohjeet suhtautumisesta digitaalisiin laitteisiin voivat lisätä työntekijöiden tuottavuutta ja vähentää stressiä. Kaikki hyötyvät siitä.

Samalla kun keskustelet kollegojesi kanssa aiheesta, voitte käydä tutustumassa tulevaisuuden toimitiloihin.

Rentoa työntekoa ja onnea matkaan!

Susanna Forsberg
myyntipäällikkö

Lähetä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.


This website uses cookies

Cookies ("cookies") consist of small text files. The text files contain data which is stored on your device. To be able to place some type of cookies we need your consent. We at NCC Sverige AB, corporate identity number 556613-4929 use these types of cookies. To read more about which cookies we use and storage duration, click here to get to our cookiepolicy.

Manage your cookie-settings

Necessary cookies

Necessary cookies are cookies that need to be placed for fundamental functions on the website to work. Fundamental functions are for instance cookies that are needed for you to use menus and navigate the website.

Functional cookies

Functional cookies need to be placed for the website to perform in the way that you expect. For instance to remember which language you prefer, to know if you are logged in, to keep the website secure, remember login credentials or to enable sorting of products on the website in the way that you prefer.

Statistical cookies

To know how you interact with the website we place cookies to collect statistics. These cookies anonymize personal data.

Personalization cookies

In order to provide a better experiance we place cookies for your preferances

Ad measurement cookies

To be able to provide a better service and experience we place cookies to tailor marketing for you. Another purpose for this placement is to market products or services to you, give tailored offers or market and give recommendations on new concepts based on what you have bought from us previously.