Uutta tutkimustietoa toimitiloista

Ruotsalaistutkija Susanna Toivanen sanoo, että 20 vuoden kuluessa tämän ajan töistä häviää 50 prosenttia. Tilalle tulee toki uusia töitä, mutta erilaisia.
Susanna Toivanen
Susanna Toivanen

Tapamme tehdä töitä myös muuttuu. Emme ole enää toimiston vankeja, vaan liikkuvia ihmisiä on paljon. Robotit tekevät enemmän, virkamiehiä on vähemmän ja kaiken kaikkiaan työtilat tulevan olemaan pienempiä. Tekniikka lisääntyy edelleen huimasti ja ilmastonmuutos vaikuttaa kaikkeen. Nämä ovat megatrendejä ja niistä puhutaan Ruotsissa paljon.

Ruotsissa tutkijoita ja yrityksiä kannustetaan yhteistyöhön, jonka hedelmänä Ruotsin NCC sai yliopistotutkijan tekemään puolueettoman tutkimuksen myös meitä kiinnostavasta aiheesta. Nyt Toivanen on kirjoittanut Tulevaisuuden toimitilat –kirjan (Framtidens arbetsplatser), jossa hän tulkitsee tulevaisuuden toimistosuuntauksia käytännönläheisesti.

Taustatiedoksi, että monien tutkijavuosiensa aikana Toivasta on haastateltu Ruotsin mediaan lukuisia kertoja työterveysasioista ja hän käy jatkuvasti puhumassa erilaisissa tilaisuuksissa. Työtilatutkimus on kuuma aihe Ruotsissa, mutta ei siitä ole Suomessakaan täysin vaiettu. Meillä on puitu ainakin avotoimistossa työskentelemisen vaikutuksista. Toivaselle tämäkin aihe on tuttu.

Avotoimistoa voidaan parantaa

”Tutkimuksien mukaan avotoimisto on työntekijöiden terveyden kannalta huono vaihtoehto, koska häiriötekijöitä on paljon. Silti tätä huomioidaan hyvin vähän käytännön suunnittelussa. Tutkimustieto ei leviä, eikä sitä käytetä, vaikka hyviä tutkimuksia on paljon. Avotoimistoa voidaan esimerkiksi parantaa monin eri keinoin ja lopulta säästää jopa rahaa. Ongelma on, että toimistosuuntauksissa trendit ovat hyvin vahvoja ja toisaalta isoja projekteja on vaikea muuttaa tai pysäyttää, kun ne ovat lähteneet käyntiin.”

Me NCC:n toimitilakehittäjät aiomme tietysti hyödyntää työssämme kaiken Toivasen keräämän tiedon ja viestittää tutkimustuloksia asiakkaillemmekin. Jos aihe kiinnostaa, voit lukea kirjan netissä.

Toivanen on käynyt jo esittelemässä kirjaansa Tukholman lisäksi Malmössä, Göteborgissa ja Oslossa. Ja nyt Helsingissä. Ja se on loogista, sillä alun perin Pietarsaaresta Ruotsiin muuttaneella filosofian tohtorilla on myös hyvät yhteydet Suomen yliopistomaailmaan, jossa hän oli juuri 9 kuukauden ajan vierailevana tutkijana. Yksi hänen tällä hetkellä jännittävimmistä projekteista on juuri suomalaisten kanssa tehtävä myötätuntoprojekti ”CoPassion”. Siinä tutkitaan myötätunnon edistämisen vaikutuksista liike-elämässä. Odotamme tuloksia mielenkiinnolla!

Lähetä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.


This website uses cookies

Cookies ("cookies") consist of small text files. The text files contain data which is stored on your device. To be able to place some type of cookies we need your consent. We at NCC Sverige AB, corporate identity number 556613-4929 use these types of cookies. To read more about which cookies we use and storage duration, click here to get to our cookiepolicy.

Manage your cookie-settings

Necessary cookies

Necessary cookies are cookies that need to be placed for fundamental functions on the website to work. Fundamental functions are for instance cookies that are needed for you to use menus and navigate the website.

Functional cookies

Functional cookies need to be placed for the website to perform in the way that you expect. For instance to remember which language you prefer, to know if you are logged in, to keep the website secure, remember login credentials or to enable sorting of products on the website in the way that you prefer.

Statistical cookies

To know how you interact with the website we place cookies to collect statistics. These cookies anonymize personal data.

Personalization cookies

In order to provide a better experiance we place cookies for your preferances

Ad measurement cookies

To be able to provide a better service and experience we place cookies to tailor marketing for you. Another purpose for this placement is to market products or services to you, give tailored offers or market and give recommendations on new concepts based on what you have bought from us previously.