Mall of Scandinavian sydämessä sykkii design

Tukholman Mall of Scandinavia on Pohjolan suurimpana tuonut paljon uutta kauppakeskusmaailmaan. Maria ”Decida” Wahlberg on suunnitellut sinne leikkisää designia uhkuvan pop up –myymälän.

Tukholman Mall of Scandinavia on Pohjolan suurimpana tuonut paljon uutta kauppakeskusmaailmaan. Maria ”Decida” Wahlberg on suunnitellut sinne leikkisää designia uhkuvan pop up –myymälän.

Huikea ruotsalainen kauppakeskus avattiin Tukholman Solnaan noin vuosi sitten. Se pitää kärkinään muotia, designia, sisustusta, urheilua ja teknologiaa. Vaatimukset on palvelusta lähtien asetettu korkealle tasolle, ja upea ilmestys paikka onkin.

Design näkyy ja tuntuu

The Designer Gallery on kauppakeskuksen keskeisimpiä luomuksia. Se on “dynaaminen trendien ja inspiraatioiden kohtaamispaikka”. Vahvojen brändien lisäksi Designer Galleryssä on kaksi pop up –liikettä, jotka antavat mahdollisuuksia myös uusille suunnittelijoille.

Kauppapaikka 2016 –seminaarissa esiintynyt Maria “Decida” Wahlberg on kehittänyt pop up –myymälöistä toisen, jonka teema on ”Meta Retro Future”. Hän on koonnut tuote kerrallaan teemaan sopivat design-myyntituotteet. Valikoimassa on ikonisia klassikoita ja uusien kykyjen myyntituotteita. Suomesta mukaan valikoimaan pääsi Marimekon vaatteita. Wahlbergin teema on värikäs ja leikkisä 1950-60-luvun Yhdysvaltojen tyylistä inspiraation saanut, tarkkaan hiottu kokonaisuus.

Rajoja rikkovaa osaamista

Maria ”Decida” Wahlberg on Ruotsissa menestynyt taiteen, muodin ja mainonnan moniosaaja, jonka taustat ovat sosiologian ja talouden opintojen lisäksi esimerkiksi Street dancessa. Hän käyttää titteleinään muiden muassa Creative Director, Video Director, Brand Strategist ja Stylist. Wahlberg rikkoo rajoja taiteen, pop-kulttuurin ja brändien välillä. Mall of Scandinaviaan hän kertoo halunneensa luoda nimenomaan kokemuksellisen myymälän, jossa on yllätyksellisyyttä. Meta Retro Futurea kuvataankin “Pop Shopping Tripiksi”.

On virkistävää saada tuulahduksia naapurimaasta ja huomata, kuinka kunnianhimoisesti ja suurella satsauksella siellä asioita tehdään. Miten sitten Suomeen saataisiin tällaista? ”Kun ei ole suuria budjetteja, on oltava luova. Jos ihmiset saavat tehdä sitä mitä haluavat, eivät he välitä rahasta”, Wahlberg toteaa.

Mall of Scandinaviaan pääsee esimerkiksi paikallisjunalla Tukholman keskusrautatieasemalta seitsemässä minuutissa.

Marjo Totro, markkinointipäällikkö, NCC

Lähetä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.