WhatsApp-kokeilu tienkorjausurakan työmaaviestinnässä positiivinen kokemus

Perinteisesti infraurakoissa työmaasta kerrotaan työmaatauluin ja -kyltein. Joskus tienkäyttäjille tiedotetaan liikennejärjestelyjen muutoksista paikallislehdissä tai alueelle jaettavissa tiedotteissa. Tiedot eivät näin kuitenkaan välttämättä tavoita kaikkia. Tilannetta kehittääksemme otimme WhatsAppin sekä työmaan verkkosivut Kouvolassa sijaitsevan Mt 375 -tienparannusurakan viestinnän apukeinoiksi. Uusilla viestintätavoilla on ollut työmaahan positiivinen vaikutus.

Perinteisesti infraurakoissa työmaasta kerrotaan työmaatauluin ja -kyltein. Joskus tienkäyttäjille tiedotetaan liikennejärjestelyjen muutoksista paikallislehdissä tai alueelle jaettavissa tiedotteissa. Tiedot eivät näin kuitenkaan välttämättä tavoita kaikkia. Tilannetta kehittääksemme otimme WhatsAppin sekä työmaan verkkosivut Kouvolassa sijaitsevan Mt 375 -tienparannusurakan viestinnän apukeinoiksi. Uusilla viestintätavoilla on ollut työmaahan positiivinen vaikutus.

Kunnostamme Kaakkois-Suomen ELY-keskuksen tilaamana maantie 375:n noin 7,8 kilometrin pituista soratieosuutta Kouvolassa. Parannettava tieosuus alkaa Saittaran kylän eteläosasta Niemijärven kohdalta ja päättyy Enäjärven kylän eteläosaan. Urakassa tien rakenteita parannetaan ja tie päällystetään siten, että liikenneturvallisuus ja ajomukavuus paranevat. Työt käynnistyivät huhtikuussa 2018.

Perinteisen viestinnän tukena urakassa päätettiin kokeilla tiedottamista WhatsApp-jakelulistan kautta. WhatsApp on älylaitteelle ladattava pikaviestintäpalvelu, joka on yksi tämän hetken suurimmista viestintäkanavista. Siellä viestejä pystyy lähettämään yksityishenkilöille tai sovelluksen sisäisiin ryhmiin reaaliajassa ja täysin ilmaiseksi.

Idea kokeiluun tuli urakan tilaajalta, Kaakkois-Suomen ELY:ltä. Tavoitteena on tukea muuta urakan aikaista tiedottamista niin, että yhä useampi alueen asukas ja tienkäyttäjä saisi ennakkoon tietoa työn vaiheista ja kiertotiejärjestelyistä. Urakan aikaisten liikennejärjestelyiden suunnittelusta, toteutuksesta ja niihin liittyvästä tiedottamisesta vastaa NCC:n työnjohto.

– Laitamme WhatsAppin kautta viestejä mm. urakan etenemisestä ja liikennejärjestelyistä. Viestintää lisättiin pääurakan töiden käynnistyessä toukokuun puolessa välissä, kertoo NCC:n aluepäällikkö Simo Peltola.

– Kerromme urakasta myös työmaan verkkosivulla osoitteessa ncc.fi/mt375, minne ohjaamme WhatsApp-ryhmään kuuluvia hakemaan lisätietoa. Emme halua pommittaa WhasApp-viesteillä liian usein tai pitkästi, joten nettisivuilla pystymme kertomaan asioista laajemmin, hän jatkaa.

Hyöty esiin poikkeusjärjestelyissä

Mt 375:n WhatsApp-ryhmään on liittynyt toistaiseksi 100 jäsentä – paikallisia tienkäyttäjiä, asiakkaan edustajia ja työmaan toimijoita. Viestejä jakelulistalle on lähetetty tarvittaessa ja palaute on ollut pääosin positiivista. Työmaan laatupäällikön Aija Heikkilän mielestä ryhmä on vaikuttanut myös työmaahan myönteisesti.

– Tiedon vastaanottamisen lisäksi osa tienkäyttäjistä on kysellyt itseä kiinnostavista asioista ja kertonut mahdolliset huolensa työmaan aiheuttamista haitoista. WhatsAppin etu on juuri vuorovaikutuksen mahdollistaminen, eli pelkän tiedottamisen lisäksi voimme käydä keskustelua ryhmän jäsenten kanssa. Tienkäyttäjien kanssa kommunikoiminen on meille erittäin tärkeää ja helpottaa töiden kanssa etenemistä kaikin puolin. Siten rakennamme ymmärrystä ja luottamusta työtämme kohtaan, hän toteaa.

Maantien 375 urakka-alueella on tehty mm. tasausmuutoksia ja louhintoja, miksi tie on jouduttu katkaisemaan yleiseltä liikenteeltä ja ohjaamaan se kiertoteille. Urakkaan on tullut myös eri syistä johtuneita viivästyksiä.

– Juuri näissä tilanteissa WhatsApp on osoittanut hyötynsä. Saamme viestitettyä ihmisille muuttuneista järjestelyistä reaaliaikaisesti. Tällaisella kommunikoinnilla meillä on parempi mahdollisuus pitää asiakkaat ja käyttäjät tyytyväisinä ja ymmärtäväisempinä mahdollisia häiriöitä kohtaan, joita rakentaminen aiheuttaa. Uskon, että hyödynnämme nyt kokeilemiamme viestintäkeinoja myös tulevissa urakoissa, Heikkilä sanoo.

Oletko urakka-alueen asukas tai maantie 375:n päivittäinen käyttäjä? Näin liityt hankkeen WhatsApp-listalle:
Tallenna puhelimesi yhteystietoihin numero 040 254 5080 ja anna yhteystiedolle nimeksi esim. Mt 375. WhatsApp toimii vain, jos puhelinnumero on tallennettuna puhelimesi yhteystietoihin ja olet ottanut sovelluksen käyttöön. Lähetä edellä mainittuun puhelinnumeroon WhatsApp-sovelluksen kautta viesti, jossa ilmoitat haluavasi liittyä jakelulistalle. Yhteystietojasi ei luovuteta eteenpäin. Jos et halua enää vastaanottaa viestejä, lähetä siitä numeroon viesti.

Lähetä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.


This website uses cookies

Cookies ("cookies") consist of small text files. The text files contain data which is stored on your device. To be able to place some type of cookies we need your consent. We at NCC Sverige AB, corporate identity number 556613-4929 use these types of cookies. To read more about which cookies we use and storage duration, click here to get to our cookiepolicy.

Manage your cookie-settings

Necessary cookies

Necessary cookies are cookies that need to be placed for fundamental functions on the website to work. Fundamental functions are for instance cookies that are needed for you to use menus and navigate the website.

Functional cookies

Functional cookies need to be placed for the website to perform in the way that you expect. For instance to remember which language you prefer, to know if you are logged in, to keep the website secure, remember login credentials or to enable sorting of products on the website in the way that you prefer.

Statistical cookies

To know how you interact with the website we place cookies to collect statistics. These cookies anonymize personal data.

Personalization cookies

In order to provide a better experiance we place cookies for your preferances

Ad measurement cookies

To be able to provide a better service and experience we place cookies to tailor marketing for you. Another purpose for this placement is to market products or services to you, give tailored offers or market and give recommendations on new concepts based on what you have bought from us previously.