Vinkkejä etätyöskentelyn virkistämiseksi

Monilta meistä on viime aikoina matkat peruttu, kokoukset kadonneet kalenterista ja tapahtumat siirretty myöhempään ajankohtaan. Tämä on tietysti ymmärrettävää koronaviruksen valossa. Mutta miten voisimme pitää motivaation yllä myös etätyöskentelyn aikana ja varmistaa päivittäisen ”ammatillisten ja sosiaalisten vitamiinien” annoksen?

Monilta meistä on viime aikoina matkat peruttu, kokoukset kadonneet kalenterista ja tapahtumat siirretty myöhempään ajankohtaan. Tämä on tietysti ymmärrettävää koronaviruksen valossa. Mutta miten voisimme pitää motivaation yllä myös etätyöskentelyn aikana ja varmistaa päivittäisen ”ammatillisten ja sosiaalisten vitamiinien” annoksen?

Olemme listanneet muutamia keinoja, kuinka hyvää yhteistyötä voidaan käytännössä ylläpitää myös etätyönä. Kokeile niitä tiimisi kanssa ja keksiä uusia ideoita itse.

Kytke kamera päälle etäkokousten aikana

Viime aikojen muutokset ovat lisänneet etäkokousten määrää fyysisten kokousten sijaan. Pidemmän päälle voi tuntua hiukan yksinäiseltä istua kotona ruudun edessä. Siispä meidän kannattaa ottaa kaikki hyöty irti Teams- ja Skype-kokouksista.

Kytke kamera päälle tapaamisissa, joissa on vähän osallistujia. Toistemme kasvojen ja ilmeiden näkeminen tekee kokouksista sosiaalisempia ja tunnemme olevamme paremmin läsnä. Kameroiden kytkemistä päälle ei kuitenkaan suositella, jos internetyhteys on epävakaa, tai jos osallistujia on yli viisi.

Pidä virtuaalinen kahvitauko

Kahvitauot ovat monille meistä pieniä henkireikiä työpäivän aikana. Lyhyet epäviralliset keskustelut kahviautomaatin äärellä lisäävät yhteisöllisyyttä ja voivat siten parantaa yhteenkuuluvuutta ja työtyytyväisyyttä. Lisäksi kahvitauot myötävaikuttavat tiedon jakamiseen ja tarjoavat keskustelijoille uusia näkökulmia. Tämä kannattaa pitää mielessä, vaikka monet meistä työskentelevätkin tällä hetkellä kotoa.

Kutsu yksi tai useampi kollega virtuaaliselle kahvitauolle näytön ääreen. Näin saat mahdollisuuden vaalia sosiaalisia ja ammatillisia suhteita pitäen samalla ansaitun pikkutauon työnteosta.

Pidä lyhyitä, päivittäisiä tiimikokouksia

Aivan kuten virtuaaliset kahvitauot, päivän aikana pidetyt lyhyet kokouksetkin vaikuttavat positiivisesti päivittäiseen suunnitteluun ja tiimityöhön. Kokous voi olla esimerkiksi lyhyt 10-15 minuutin aamutapaaminen, jossa tiimi ”sisään kirjautuu” ja sanoo hyvää huomenta toisilleen. Aamukokous on kaiken kaikkiaan loistava tapa aloittaa päivä ja tarjoaa mahdollisuuden päivittää tietoja tiimin kesken ja keskustella päivän tehtävistä ja haasteista.

Jaa arkipäivä kotitoimistoltasi

Yleensä pystymme puhumaan kasvokkain joka päivä. Nyt kun se ei ole mahdollista, voimme sen sijaan jakaa kotitoimiston arjen etäkokouksien välityksellä. Kokouksen järjestäjä voi esimerkiksi lopettaa etäkokouksen kommenttikierrokseen, jossa osallistujat kertovat erilaisesta arkielämästään. Tällä tavoin voimme edelleen olla sosiaalisia sekä ymmärtää ja auttaa toisiamme selviytymään uudesta työtilanteesta.

Kokouksen puheenjohtajalle

Etäkokousten pitäminen vaatii kokouksen vetäjältä hyvää puheenjohtajuutta. Kokouksen vetäjän tulee laatia kokoukselle selkeä esityslista ja aikataulu, joka ohjaa kokouksen kulkua ja antaa osallistujille mahdollisuuden valmistautua etukäteen. Kokous tulisi lopettaa vetämällä yhteen tärkeimmät päätelmät. On myös hyvä idea pitää lopuksi kommenttikierros, jossa kaikki saavat äänensä kuuluviin. Puheenjohtajan pitää lisäksi varmistaa, että kokouksessa näytetyt materiaalit sekä annetut tehtävät ja päätökset lähetetään osallistujille kokouksen jälkeen.

Lähetä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.


This website uses cookies

Cookies ("cookies") consist of small text files. The text files contain data which is stored on your device. To be able to place some type of cookies we need your consent. We at NCC Sverige AB, corporate identity number 556613-4929 use these types of cookies. To read more about which cookies we use and storage duration, click here to get to our cookiepolicy.

Manage your cookie-settings

Necessary cookies

Necessary cookies are cookies that need to be placed for fundamental functions on the website to work. Fundamental functions are for instance cookies that are needed for you to use menus and navigate the website.

Functional cookies

Functional cookies need to be placed for the website to perform in the way that you expect. For instance to remember which language you prefer, to know if you are logged in, to keep the website secure, remember login credentials or to enable sorting of products on the website in the way that you prefer.

Statistical cookies

To know how you interact with the website we place cookies to collect statistics. These cookies anonymize personal data.

Personalization cookies

In order to provide a better experiance we place cookies for your preferances

Ad measurement cookies

To be able to provide a better service and experience we place cookies to tailor marketing for you. Another purpose for this placement is to market products or services to you, give tailored offers or market and give recommendations on new concepts based on what you have bought from us previously.