Elokuun lopussa n. 200 kaupan ja kiinteistökehitysalan ammattilaista kokoontui NCC:n järjestämään kauppapaikkaseminaariin. Tänä vuonna teemana oli eri kauppakeskusten sekä kaupan eri toimijoiden kilpailukyky. Olennainen tekijä tässä on erottautuminen. Esiintyjinä olivat mm. Ivana Helsingin perustaja ja suunnittelija Paola Suhonen, brändiasiantuntija Lisa Sounio ja kauppakeskuksia suunnitteleva tanskalainen Kathrine Heiberg. Näiden fiksujen naisten esityksistä jäi mieleeni muutamia sloganeita:
Erottaudu tai kuole
Small is the next big
Kunnianhimosta intohimoon
Know what you want
Tyhmät miehet tekevät rumia kauppakeskuksia, viisaat miehet tekevät kauniita kauppakeskuksia.
Viimeinen slogan; mitä tarkoittaa viisaus, mitä kauneus, ja miksi juuri miehet?
Kestävän kehityksen mukaisesti uuden rakentamisen tulisi aina olla ekologisesti, sosiaalisesti ja taloudellista vastuullista. Voidaanko nämä tekijät yhdistää ja toteuttaa viisaasti kauniita kauppakeskuksia? Onko tämän päivän mittapuulla mitattu ekologinen kestävyys sitä enää 20 vuoden kuluttua sitä. Sosiaalisen kestävyyden mittarit voivat olla myös erittäin pitkässä puussa. Taloudellinen kestävyys on useimmiten lyhytjänteisintä, mutta vaikuttaa sekä sosiaaliseen ja ekologiseen kestävyyteen.
Uskon kuitenkin, että alussa mainittuja sloganeita ohjenuorana käyttäen saamme koottua yhteen kestävän kehityksen kolminaisuuden. Jos erottaudut, voit tehdä tulosta. Kun teet asioita intohimolla, tuskin yrität vain osaoptimoida seuraavan kvartaalin tulosta. Ja vielä kun tiedetään, mitä halutaan niin osataan ohjata suunnittelua, rakennuttamista ja koko kauppakeskuksen lopputulosta oikeanlaiseen suuntaan. Viisas rakentaminen, kaikessa yksinkertaisuudessaan, taitaa sisältää juuri tällaisia asioita.
Elisa Tuomisto
Markkinointipäällikkö
NCC Property Development Oy
Katso tästä rakenteilla olevat kauppakeskushankkeemme.
PS. Niin ja miksi juuri miehet? Suomenkieli on sukupuolineutraali, joten englanninkielinen käännös passiivi-muodosta kääntyy suomessa mies-muotoon. Todettakoon myös, että olivatpa kauppakeskuksen rakentajat sitten miehiä tai naisia, niin kävijöinä on kuitenkin pääsääntöisesti naisia. Pidetään siskot rattaat pyörimässä!