Näkymät

Uusi opetussuunnitelma uudistaa myös koulurakentamista

Uutta opetussuunnitelmaa aletaan noudattaa kouluissa ensi syksynä. Mitä uudistuksia se vaatii koulurakennukselta?

Espooseen valmistuu ensi kesänä Auroran koulu, joka on rakennettu uuden opetussuunnitelman mukaiseksi. Uusi aika näkyy yhteisöllisyyteen kannustavina monikäyttötiloina ja valoisana tunnelmana. Koulu on kaunis. Eikä se ole mitätön asia, sillä oikeanlainen arkkitehtuuri tuo kouluun hyvää ja välitöntä tunnelmaa.

Auroran koulu

Perinteisiä luokkahuoneita ei enää löydy. Oppimistila laajenee koko koulun alueelle ja tiloista puhutaan soluina. Ryhmä voi vaihtaa solua päivän tai tarpeen mukaan. Usein tiloja voi myös muokata. Ehkä istutaan tyynyjen päällä tai jumppapalloilla. Voi olla, että vasta aamulla sovitaan, minne mennään.

Auroran koulu

Aurorassa on kirjasto tai oikeastaan mediateekki, avoin oppimistila, jossa tieto on lähellä. On myös avointa, auditoriotyyppistä tilaa, jossa vaikka koko koulu voi olla samanaikaisesti paikalla. Piha rakennetaan niin ikään monipuoliseksi, liikkumiseen kannustavaksi oppimis- ja viihtymispaikaksi.

Ei pelkkä koulu

Nykykoulurakennus suunnitellaan usein monikäyttötilaksi. Iltaisin tiloissa on harrastustoimintaa ja kuten nykyisin usein tehdään, Aurorassakin on samassa rakennuksessa myös päiväkoti ja neuvola. Tulevaisuudessa halutaan yhdistää eri-ikäiset ihmiset lähelle toisiaan, mikä lisää yhteisöllisyyttä. Esi-, ala- ja yläkoulu, päiväkoti ja vanhukset – parhaimmillaan kaikki viihtyvät samoissa tiloissa.

Uudessa koulussa tieto ei tule valmiiksi annettuna, vaan sitä etsitään itse kirjoista, netistä ja luonnosta, omasta ympäristöstä. Opettaja ohjaa lapsia kysymään, hakemaan tietoa, keskustelemaan ja löytämään omia vahvuuksia. Opitaan toimimaan ryhmässä ja ottamaan muut huomioon.

Mikä minusta olisi tullut, jos olisin käynyt tämän koulun? Kysymyksen esitti NCC:n yksikön johtaja Frej Weurlander Auroran koulun harjannostajaistilaisuudessa. Hän taisi oppia hyvin vanhassakin koulussa, mutta se on kiinnostava ajatusleikki. Tuntuu ainakin, että uudessa opetussuunnitelmassa lapsia halutaan opettaa ottamaan vastuuta omasta elämästä ja oppimisesta. Vastaukset eivät tule valmiiksi pureskeltuina. Sellaista työelämäkin taitaa nykyisin olla.

Nelly Haapalainen
Viestintäpäällikkö
NCC