Uhkakuvia vai huikeita mahdollisuuksia?

Kauppa on murroksessa. Internet tulee ja tuhoaa meidät. Diginatiivit ovat uusi ihmislaji, joiden kulutuskäyttäytymistä on mahdoton ymmärtää… NCC:n kymmenennessä kauppapaikkaseminaarissa Hämeenlinnassa todistettiin, että uhkakuvat ovat kovasti liioiteltuja. Ja että muutos on mahdollisuus.

Mediapomo Pauli Aalto-Setälä kertoi seikkailuistaan digiajassa. Hän totesi, että yrittää pitää, ja mokatakin saa. ”Sanotaan, että Internet tuli yllätyksenä. Se todistaa, että olemme paitsi hitaita, myös tyhmiä.” Hänen viestinsä oli, että jokaisen liikkeenjohtajan tulisi tunnistaa asiat, jotka uhkaavat toimintaa ja käydä niitä kohti. Luovuutta ei voi digitalisoida, mutta yrityksen voi. Tärkeintä on sisäinen motivaatio ja ihmiset. Monien mokien kautta edennyt Aalto-Setälä tohti väittää, että hänen edustamansa Allers on nyt siirtynyt digiaikaan.

Seminaarissa pohdittiin myös diginatiivien olemusta. Nuorten kuluttajien videohaastattelun perusteella voimme todeta, että he arvostavat samoja asioita kuin muutkin; hyvää asiakaspalvelua, laajoja valikoimia ja nopeutta. Nuoret ovat erilaisia kuin ennen, mutta niinhän nuoret ovat aina olleet. Välineet muuttuvat, muoti ja tavat muuttuvat, mutta pohjimmiltaan meitä liikuttavat samat vietit ja vaistot.

Goodman-avajaiset
Diginatiivit ryntäsivät Goodmanissa reaalitalouteen.

Kauppapaikkaseminaari on vuosittainen happening, joka kokoaa alan ammattilaiset yhteen. Tänä vuonna seminaari järjestettiin Hämeenlinnassa, kauppakeskus Goodmanin avajaisten kunniaksi. Vaikka kauppa elää vaikeita aikoja, löytyy myös uskoa tulevaisuuteen. Cityconin Sanna Yliniemi ja NCC:n Hannu Översti kertoivat Ison Omenan laajennuksesta ja Vantaan apulaiskaupunginjohtaja Juha-Veikko Nikulainen ja NCC:n Petri Anttalainen Kivistön kaupunkikeskuksesta. Ne pärjäävät, jotka kyseenalaistavat toimialan ja kilpailun pelisäännöt ja aidosti ymmärtävät, että asiakas on tärkein. Tuote voi olla palvelu ja palvelu voi olla tuote, mutta tärkeintä on, että asiakas haluaa ja tarvitsee sitä.

Tomi KouvolaRitva Norrgrann
Viestintäjohtaja
NCC Rakennus Oy

Lähetä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.


This website uses cookies

Cookies ("cookies") consist of small text files. The text files contain data which is stored on your device. To be able to place some type of cookies we need your consent. We at NCC Sverige AB, corporate identity number 556613-4929 use these types of cookies. To read more about which cookies we use and storage duration, click here to get to our cookiepolicy.

Manage your cookie-settings

Necessary cookies

Necessary cookies are cookies that need to be placed for fundamental functions on the website to work. Fundamental functions are for instance cookies that are needed for you to use menus and navigate the website.

Functional cookies

Functional cookies need to be placed for the website to perform in the way that you expect. For instance to remember which language you prefer, to know if you are logged in, to keep the website secure, remember login credentials or to enable sorting of products on the website in the way that you prefer.

Statistical cookies

To know how you interact with the website we place cookies to collect statistics. These cookies anonymize personal data.

Personalization cookies

In order to provide a better experiance we place cookies for your preferances

Ad measurement cookies

To be able to provide a better service and experience we place cookies to tailor marketing for you. Another purpose for this placement is to market products or services to you, give tailored offers or market and give recommendations on new concepts based on what you have bought from us previously.