Mediapomo Pauli Aalto-Setälä kertoi seikkailuistaan digiajassa. Hän totesi, että yrittää pitää, ja mokatakin saa. ”Sanotaan, että Internet tuli yllätyksenä. Se todistaa, että olemme paitsi hitaita, myös tyhmiä.” Hänen viestinsä oli, että jokaisen liikkeenjohtajan tulisi tunnistaa asiat, jotka uhkaavat toimintaa ja käydä niitä kohti. Luovuutta ei voi digitalisoida, mutta yrityksen voi. Tärkeintä on sisäinen motivaatio ja ihmiset. Monien mokien kautta edennyt Aalto-Setälä tohti väittää, että hänen edustamansa Allers on nyt siirtynyt digiaikaan.
Seminaarissa pohdittiin myös diginatiivien olemusta. Nuorten kuluttajien videohaastattelun perusteella voimme todeta, että he arvostavat samoja asioita kuin muutkin; hyvää asiakaspalvelua, laajoja valikoimia ja nopeutta. Nuoret ovat erilaisia kuin ennen, mutta niinhän nuoret ovat aina olleet. Välineet muuttuvat, muoti ja tavat muuttuvat, mutta pohjimmiltaan meitä liikuttavat samat vietit ja vaistot.
Diginatiivit ryntäsivät Goodmanissa reaalitalouteen.
Kauppapaikkaseminaari on vuosittainen happening, joka kokoaa alan ammattilaiset yhteen. Tänä vuonna seminaari järjestettiin Hämeenlinnassa, kauppakeskus Goodmanin avajaisten kunniaksi. Vaikka kauppa elää vaikeita aikoja, löytyy myös uskoa tulevaisuuteen. Cityconin Sanna Yliniemi ja NCC:n Hannu Översti kertoivat Ison Omenan laajennuksesta ja Vantaan apulaiskaupunginjohtaja Juha-Veikko Nikulainen ja NCC:n Petri Anttalainen Kivistön kaupunkikeskuksesta. Ne pärjäävät, jotka kyseenalaistavat toimialan ja kilpailun pelisäännöt ja aidosti ymmärtävät, että asiakas on tärkein. Tuote voi olla palvelu ja palvelu voi olla tuote, mutta tärkeintä on, että asiakas haluaa ja tarvitsee sitä.
Ritva Norrgrann
Viestintäjohtaja
NCC Rakennus Oy