Tarkkaavaisuutta liikenteessä – myös tietyömailla

Heinäkuun puolen välin jälkeen NCC:n tietyömailla on sattunut neljä peräänajosta johtunutta onnettomuutta, joista ei valitettavasti ole selvitty vain säikähdyksellä. Heinäkuun puolivälissä Nakkilassa yksi ihminen kuoli, samana päivänä Nokialla yksi ihminen loukkaantui. Elokuun alussa Ruokolahdella tapahtui kolmen auton ketjukolari, tällä viikolla Vironjoella pelti rytisi jälleen.

Heinäkuun puolen välin jälkeen NCC:n tietyömailla on sattunut neljä peräänajosta johtunutta onnettomuutta, joista ei valitettavasti ole selvitty vain säikähdyksellä. Heinäkuun puolivälissä Nakkilassa yksi ihminen kuoli, samana päivänä Nokialla yksi ihminen loukkaantui. Elokuun alussa Ruokolahdella tapahtui kolmen auton ketjukolari, tällä viikolla Vironjoella pelti rytisi jälleen.

Kaikissa onnettomuuksissa tietyömaa oli viranomaisten tarkastuksessa todettu moitteettomasti merkityksi ja määräysten mukaiseksi. Jostain syystä vain autojonoon törmännyt kanssa-autoilija ei joko huomannut tai ei piitannut liikennemerkeistä, joissa varoitetaan tietyömaasta. Viimeisin onnettomuus tapahtui työmaata ohittaneessa autojonossa; kuljettajan huomio herpaantui jonnekin muualle ja hän ajoi edellä olevan perään.

Tiellä työskenteleminen on aina riskialtista. Tietyökoneiden keskellä pitää olla erittäin huolellinen, ei riitä, että tarkkailee työmaan koneita, myös muuta liikennettä on tarkkailtava herkeämättä. Se monelle lapsuudesta tuttu tunne, miltä ohittava rekka tuntui pienestä pyöräilijästä ja kuinka voimakkaalta se paineaalto tuntui, on tiellä työskenteleville joka hetkinen tilanne. Asfalttityömaalla tähän lisätään vielä kuuma asfalttimassa tai vanhan asfaltin jyrsinnässä käytettävä nestekaasugrilli. Kuinka moni on henkisesti valmis työskentelemään sellaisissa olosuhteissa?

Peräänajo Valtatie11, Nokia
Valtatie 11, Nokia

Kesän aikana mediassa on puhuttu niin sanotusta liikenneraivosta ja siitä miten ihmisten käyttäytyminen liikenteessä muuttuu koko ajan aggressiivisemmaksi. Tilastot onneksi osoittavat, että tämän vuoden alkupuoliskolla liikenteessä loukkaantuneiden ja kuolleiden määrä on pienempi kuin koskaan aiemmin. Mutta onko liikennekulttuurissamme silti tapahtunut jotain joka ei näy vielä tilastoissa? Olemmeko aiempaa piittaamattomampia? Miksi emme keskity ajamiseen? Miksi niin moni onnettomuus johtuu siitä, ettei olla tarpeeksi tarkkaavaisena liikkeellä?

Työturvallisuus on NCC:n toiminnan kulmakivi. Mutta etenkin tiellä työskenneltäessä emme voi hallita olosuhteita muun liikenteen osalta. Siksi olemme omalta osaltamme edistäneet turvallisuutta liikenteessä Aja Hiljaa -kampanjan avulla jo vuodesta 2005 alkaen. Pääpaino kampanjassa on parantaa tietyömaiden turvallisuutta yleistä tieturvallisuutta unohtamatta. Tämän kesän onnettomuudet ovat nyt osoittaneet, että jokaisen meistä tulee kantaa kortensa kekoon liikenneturvallisuuden puolesta. Olethan sinäkin mukana?

Lähetä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.