Soratie talvikuntoon

NCC korjasi päällystämättömän tien kuntoon Uudenmaan Pornaisissa. Soratiellä kulkevat sekä alueen asukkaat että NCC:n kiviainesalueen liikenne. Nyt tie on kova ja kestävä, talvikin saa tulla!

NCC korjasi päällystämättömän tien kuntoon Uudenmaan Pornaisissa. Soratiellä kulkevat sekä alueen asukkaat että NCC:n kiviainesalueen liikenne. Nyt tie on kova ja kestävä, talvikin saa tulla!

Järvenpään ja Porvoon välissä sijaitsee 5000 asukkaan Pornaisten kunta, jossa NCC:llä on kiviaineksen tuotantoalue. Osa Pornaisissa sijaitsevaa vanhaa Ukonojantietä korjattiin, jotta asukkaat ja kiviainesalueen raskas liikenne pääsevät liikkumaan turvallisesti talven vaihtelevista keliolosuhteista huolimatta.

Vesi ja routa pahimmat uhat

Vesi on tien pahin uhka. Sen poispääsy pitää varmistaa tien rakenteesta ojituksin tai salaojin. Tiessä pitää olla myös aavistus sivukaltevuutta, jottei vesi jää pinnalle seisomaan. Ja sitten se routa. Se ulottuu syvälle. Suomessa roudaton syvyys varmistetaan keskimäärin 1,2 metriin.

Pornaisissa NCC:n kiviainesalueelle vievän tien kunnostus oli pienuudestaan huolimatta tärkeä projekti, sillä tien ojitus ei ollut kunnossa ja raskas liikenne kärsi erityisen paljon tien pehmeistä reunoista ja ns. nimismiehenkiharoista. Samaa Ukonojantietä pitkin ajavat myös hieman kiviainesaluetta pidemmällä asuvat Juholan, Kalsolan ja Koskelan lähikylien asukkaat, joille huonokuntoinen tie oli niin ikään päivittäinen harmi.

– Vesi jäi seisomaan tien varsiin ja sellainen syö tietä, tämä oli reikiä täynnä, NCC:n tuotantoinsinööri Jaakko Pensola kertoo.

Rekkaliikennettä kestävä tienkorjaus

Ukonojantien parannustyöt aloitettiin kaivamalla ojat kunnolla esiin, syventämällä niitä ja tarpeen mukaan tekemällä kokonaan uusia ojia. Tien pohjaa myös vahvistettiin ja korjattiin.

– Tiessä oleva notkokohta oli suurin ongelma, kun vesi pakkautui siihen. Se avattiin ja rumpuputki ja tien rakenteet uusittiin. Sulanapitokaapelit huolehtivat, ettei putki mene talvellakaan jäähän, Pensola toteaa.

Kaivuutöiden jälkeen tietä lanattiin tasaiseksi ja jyrkän mutkan kohdalla alaspäin valahtanutta tienreunaa nostettiin hieman ylöspäin.

– Reunaa nostettiin karkealla kiviaineksella. Nyt laitetaan sisämutkaan vielä sumutolpat mutkan näkyvyyden parantamiseksi. Näin kuskit osaavat olla tarkempia, eivätkä rekan perävaunut oikaise mutkaa uudelleen pehmeäksi.

Huolellisten pohjatöiden jälkeen tien pintaan ajettiin matoksi 20 kuormaa 0/16-mursketta ja pinta tiivistettiin. Oikea kiviaines sitoo tiestä kovan, eikä siinä ole isoja kiviä, jotka rikkoisivat renkaita. Kova tie kestää raskasta liikennettä mahdollisimman hyvin.

Pornaisten kiviainesalueeltamme kulkee päivässä noin 40 – 60 rekka-autolista kiviainesta. Nyt tie kestää, eikä siihen jää vettä. Heti näkee, että vesi menee sinne minne kuuluukin.

Mitä Pornaisten kiviainesalueella tehdään?

NCC:n Pornaisten kiviainesalueella louhitaan kalliota, josta tehdään mursketta lähialueiden rakennustarpeisiin. Alueen omistaa yksityinen maanomistaja, jonka kanssa NCC on tehnyt sopimuksen. Kiviainestoiminta on luvanvaraista toimintaa, jota viranomaisten määräykset ohjaavat. Lisäksi useille NCC:n kiviainesalueille saa ympäristöluvan mukaisesti tuoda vuodessa tietyn määrän ylijäämämaita. Ne ovat puhtaita maa-aineksia, jotka on kaivettu muualla rakennustöiden alta pois. NCC:n vastaanottoalueilla maiden puhtaus myös varmistetaan mittauksilla. Tuodulla maa-aineksella täytetään louhittua aluetta uudelleen ja lopuksi alue maisemoidaan ympäristöön sopivaksi ympäristöviranomaisen ohjeistuksen mukaisesti.

Kiviainestoiminta on hyvin paikallista toimintaa, eikä kiveä normaalisti kuljeteta kovinkaan montaa kymmentä kilometriä louhinta-aluetta kauemmaksi. Erilaisiin rakennus- ja infraprojekteihin tarvitaan kymmeniä ja jopa satoja kuormia kiviainesta, joten niiden kuljettaminen kauas muodostaisi suhteettoman suuren kustannuksen, eikä olisi kovin ekologinen ratkaisu. Siksi NCC:lläkin on useita kiviainesalueita ympäri Suomea.

Lue opas tien rakentamisesta!
Tutustu, miten uusi tie rakennetaan eri materiaaleista muodostuvista kerroksista: suodatin-, jakava-, kantava- ja kulutuskerros jakavat yhdessä painon siten, että ajotie ei painu tai vaurioidu. Tutustu tarkemmin!

Lähetä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.


  • Jan

    2 elokuuta, 2019 16:14

    Meidän kylän tiellä aloittetiin onneksi myös ojie korjaukset. Meillä syvennettiin olemassa olevia ojia mutta kuten myös teillä, tien pohjaa samalla vahvistettiin ja korjattiin. Juuri kaivinkoneurakointi lopettelee projetkia eli joten valmista on kohta.