Soupster Familyn Kim Heiniö kertoi vuoden 2017 Kauppapaikkaseminaarissa näkemyksiään ravintolamaailman tulevaisuudesta ja sen merkityksistä kauppapaikoille.
– Kauppakeskuksiin tullaan hakemaan elämyksiä ja ravintoloissa pitää voida hengailla ennen shoppailua. Nykyisin ravintoloissa ja kahviloissa tehdään myös töitä. Nuoriso on se, mihin uskon tosi vahvasti. He kuluttavat ravintolaa ihan eri tavalla, totesi Kim Heiniö, Soupster Familyn toimitusjohtaja ja perustaja.
Altaan ravintolan perustaja
Heiniö on perustanut 24 ravintolaa, joista ajankohtaisin lienee ravintolatoiminta Allas Sea Poolissa Helsingissä. Soupster Familyllä on myös suuri catering-yksikkö ja se tekee alan konsultointia. Heiniö kertoi matkustelevansa paljon, jotta hänellä pysyy tuntuma trendeistä. Hänen mukaansa ravintoloissa haetaan nyt laatua ja persoonallisuutta, jopa sielua.
– Lontoo ja Kööpenhamina ovat suosikkipaikkoja. Kiertelen ja kävelen pitkin katuja, katselen ihmisiä ja siinä syntyy uusia ajatuksia.
Persoonallisuutta peliin
Heiniö kertoi ravintola-alan haasteellisuudesta, mutta totesi ravintoloiden tason nousseen.
– Voit saada huikeita kokemuksia. Hyvänä esimerkkinä tästä on Kööpenhaminassa perustettu Noma, joka valittiin vuonna 2010 maailman parhaaksi ravintolaksi. Se muutti koko Kööpenhaminaa. Aiemmin se tunnettiin smörrebrödistä tai porsaasta, mutta tämän menestyksen jälkeen yksi kolmasosa ilmoitti tulevansa kaupunkiin ruokamatkalle. Siitä myös alkoi pohjoismaisen ruoan trendi, jossa kaikki raaka-aineet tulevat pohjoismaista. New Nordic -ravintoloita on meillä Suomessakin.
Kim Heiniö innosti riskinottoon kauppakeskusten identiteetin ja vetonaulan löytymiseen ravintolamaailmasta:
– Uskokaa indieen ja ottakaa riski! Kannattaa etsiä mielenkiintoisia yrittäjiä, ehkä vasta kokkeja, joilla on hyvä liikeidea. Jos on charmia, nykyajan keittiömestari voi olla kuin rokkistara. Ennen ravintola oli lisäpalvelu, nyt voi olla päätähti. Ravintola tuo parhaimmillaan lisäarvoa koko kiinteistölle ja alueelle.
Soupster Family tulee Fredriksbergiin
Heiniö rakentaa parhaillaan myös uutta palvelukonseptia NCC:n Fredriksbergin toimistotaloon. Fredriksbergin toimistokokonaisuuden ensimmäinen vaihe valmistuu vappuna Helsingin Vallilaan.
– Tällä hetkellä olen tosi innoissani Fredriksbergistä. Uskon, että voimme rakentaa uuden, paremman maailman. Yhteisöllisyyden muodostaminen on tulevaisuutta, jotain mitä ei tehdä vielä ollenkaan. Työstän sitä todella paljon, Fredriksberg on vähän kuin hyppy tuntemattomaan!
Marjo Totro, markkinointipäällikkö