Rakennusala todistaa valmiutensa digitalisaatioon haastavina aikoina

Teknologian käytön ja digitalisaation on perinteisesti katsottu olevan rakennusalalla muita vastaavia aloja vähäisempää. Omasta näkökulmastani johtavan pohjoismaisen rakennusyhtiön tietohallintojohtajana asia näyttäytyy toisin. Päinvastoin, nykyinen poikkeustilanne on osoittanut, että rakennusala on todella valmis digitalisaatioon! 

Teknologian käytön ja digitalisaation on perinteisesti katsottu olevan rakennusalalla muita vastaavia aloja vähäisempää. Omasta näkökulmastani johtavan pohjoismaisen rakennusyhtiön tietohallintojohtajana asia näyttäytyy toisin. Päinvastoin, nykyinen poikkeustilanne on osoittanut, että rakennusala on todella valmis digitalisaatioon! 

Muutaman viime kuukauden aikana NCC:llä on otettu käyttöön runsain mitoin digitaalisia työkaluja. Kuten useimpien organisaatioiden, myös meidän on täytynyt miettiä uudelleen työtapojamme ja keksiä uusia. Yksi hyvistä esimerkeistä on se, kuinka olemme ottaneet digitaaliset yhteistyösovellukset haltuun. Maaliskuun puolivälistä lähtien seuraavat ovat olleet nousussa NCC:llä:  

  • Microsoft Teamsissa soitettujen puheluiden määrä kahdeksankertaistui – x 8
  • Sovittujen Teams-kokousten määrä seitsemänkertaistui – x 7
  • Yksityisviestien ja tiimin sisäisten viestien määrä yli kaksinkertaistui Teamsissa
  • Skypessa puhelujen osallistujien määrä, keskustelujen määrä ja kokousten määrä nousi 1,5-kertaiseksi.

Käytännönläheinen lähestymistapa 

Tällainen avoimuus uusille teknologioille vahvistaa oman kokemukseni oltuani NCC:llä lähes vuosikymmenen. Rakennusalan kollegani ovat käytännöllisiä ja valmiita ottamaan käyttöön uusia työtapoja, kunhan ne ovat toimivia ja parantavat tuottavuutta heti. Heistä ei ole järkevää tehdä teoreettisia parannuksia prosesseihin vain teknologian hyödyntämisasteen nostamiseksi. Ja se on aivan oikein. 

Konkreettista arvoa teknologiasta 

Me NCC:llä olemme pyrkineet toimimaan varovaisesti, sillä emme halua edistää innovaatio- ja kehityshankkeita vain digitalisaation itsensä vuoksi. Sen sijaan olemme ottaneet uusia teknologioita käyttöön silloin, kun ne ratkaisevat oikeita ja senhetkisiä haasteita hankkeissamme ja kun ne luovat konkreettista arvoa, oli sitten kyse tehokkuudesta, turvallisuudesta tai kestävyydestä.  

Yhteistyön mahdollistavien sovellusten käyttö työpaikalla on ehkä yksinkertainen esimerkki, mutta tavoitteenamme on myös olla digitaalisen liiketoiminnan optimoinnin kärkikastia sekä edistää digitaalisia aloitteita rakennushankkeissamme. Joitakin esimerkkejä ovat dronepalvelumme ja sen piirissä koulutetut 80 lennättäjää, tekoälyn käyttö nosturien turvallisuuden parantamisessa ja ilman kaivamista toteutettava kaapelien vetäminen.  

Työtavat muutoksessa 

Näinä poikkeuksellisina ja haastavina koronapandemian aikoina rakennusala hyötyy käytännönläheisestä ja yrityshenkisestä lähestymistavastaan. Hankkeemme etenevät. Olemme pääosin pystyneet sopeuttamaan työtapojamme ja töitämme uusiin haasteisiin. Lisäksi nykyinen poikkeustilanne on osoittanut, että rakennusala on todella valmis digitalisaatioon! 

Suuri digitalisaatioloikka 

Haastavasta ajasta huolimatta katseemme on jo tulevaisuudessa ja seuraavissa digitalisaatioprosessimme vaiheissa. Jos pystyimme nostamaan digitaalisten yhteistyösovellusten käyttöastetta näin hienosti vain muutamassa viikossa, mihin muuhun pystymme yhdessä seuraavien vuosien aikana? 


Kari Kulotie

CIO, NCC 

 

Lähetä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.