Rakennetaanko lisää tontteja kauppakeskuksille ja toimistoille?

Ensi kuulemalla ajatus moottoriteiden tai rautateiden päälle rakentamisesta saattaa kuulostaa suorastaan hölmöläisten hommalta. Siis Suomessa. Harvaan asutussa maassa, jossa yli 70 % pinta-alasta on vielä metsää.

Jos laitamme länsimaat jonoon kaupungistumisasteen mukaan, sijoittuu Suomi häntäpäähän. Ihan heti ei pitäisi meiltä rakennusmaan loppua. Miksi ihmeessä NCC sitten rakentaa parhaillaan kantta ja tonttia Hämeenlinnan kokoiseen kaupunkiin ja miksi suunnittelemme vielä isompaa projektia Tampereelle?

Tuota kysymystä olen joutunut tässä miettimään ja selittämään useallekin eri taholle. Toimin projektijohtajana Hämeenlinnakeskus -hankkeessa, jossa rakennetaan Hämeenlinnan halki menevän moottoritien päälle kauppakeskusta ja viereen asuntoja. Kannen, eli tontin rakentaminen on kestänyt puolitoista vuotta. Tontti on joka puolelta kiinni kaduissa ja alla menee yksi Suomen vilkkaimmin liikennöidyistä väylistä, joten kannen – ja yhtä aikaa kauppakeskuksen ja asuntojen – rakentaminen on ollut melkoisen haastavaa.

Yksinkertaisimmillaan vastauksen löytää katsomalla kaupunkeja ilmakuvasta tai kartalta. Hämeenlinnan keskustan halkaiseva kolmostie kulkee aivan ilmiselvästi väärässä paikassa. Aivan kaupungin keskellä. Eihän tämän päivän kaupunkisuunnittelukäsityksen mukaan metelöivää ja pölyävää moottoritietä tuotaisi kaupungin keskustaan. Näin on kehitys kuitenkin syystä tai toisesta edennyt ja nyt on aika ommella kaupungin haava umpeen. Kansi on eräänlainen laastari, joka peittää kaupungin otsassa kulkevan vekin ja eheyttää kaupungin yhteen. Kansirakennelmilla pystytään paitsi eheyttämään, myös rakentamaan kokonaan uusia kaupunginosia, kuten Tampereella ollaan tekemässä. Ympäröivän asutuksen keskelle tehty täydennysrakentaminen on myös ympäristöteko. Keskustojen palvelut laajenevat ja asumismahdollisuudet parantuvat.

Nelikaistaisella moottoritiellä voi olla leveyttä reuna-alueineen jopa sata metriä. Kun se halkoo asutusalueen, niin yksi jos toinenkin on varmaan sitä mieltä, että tällainen ympäristö ei ole viihtyisin paikka asua. Kaupungin keskustan halkaiseva ratapihakaan ei välttämättä ole kaikkein kauneinta kaupunkitilaa, sillä vain uusimmat VR:n henkilövaunut ovat vihreä-valkoisia.

Kiteytetysti voidaan todeta, että kansilla lisätään kaupunkikeskustoihin estetiikkaa, ekologisuutta ja energiaa.

Hämeenlinnan kansiprojektin etenemistä pääsee seuraamaan ajamalla Tampere-Helsinki moottoritietä Hämeenlinnan ohi.

Markus Salmela
Projektijohtaja, Hämeenlinnakeskus
NCC Property Development Oy

Lähetä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.


This website uses cookies

Cookies ("cookies") consist of small text files. The text files contain data which is stored on your device. To be able to place some type of cookies we need your consent. We at NCC Sverige AB, corporate identity number 556613-4929 use these types of cookies. To read more about which cookies we use and storage duration, click here to get to our cookiepolicy.

Manage your cookie-settings

Necessary cookies

Necessary cookies are cookies that need to be placed for fundamental functions on the website to work. Fundamental functions are for instance cookies that are needed for you to use menus and navigate the website.

Functional cookies

Functional cookies need to be placed for the website to perform in the way that you expect. For instance to remember which language you prefer, to know if you are logged in, to keep the website secure, remember login credentials or to enable sorting of products on the website in the way that you prefer.

Statistical cookies

To know how you interact with the website we place cookies to collect statistics. These cookies anonymize personal data.

Personalization cookies

In order to provide a better experiance we place cookies for your preferances

Ad measurement cookies

To be able to provide a better service and experience we place cookies to tailor marketing for you. Another purpose for this placement is to market products or services to you, give tailored offers or market and give recommendations on new concepts based on what you have bought from us previously.