Näkymät

Rakennetaanko lisää tontteja kauppakeskuksille ja toimistoille?

Jos laitamme länsimaat jonoon kaupungistumisasteen mukaan, sijoittuu Suomi häntäpäähän. Ihan heti ei pitäisi meiltä rakennusmaan loppua. Miksi ihmeessä NCC sitten rakentaa parhaillaan kantta ja tonttia Hämeenlinnan kokoiseen kaupunkiin ja miksi suunnittelemme vielä isompaa projektia Tampereelle?

Tuota kysymystä olen joutunut tässä miettimään ja selittämään useallekin eri taholle. Toimin projektijohtajana Hämeenlinnakeskus -hankkeessa, jossa rakennetaan Hämeenlinnan halki menevän moottoritien päälle kauppakeskusta ja viereen asuntoja. Kannen, eli tontin rakentaminen on kestänyt puolitoista vuotta. Tontti on joka puolelta kiinni kaduissa ja alla menee yksi Suomen vilkkaimmin liikennöidyistä väylistä, joten kannen – ja yhtä aikaa kauppakeskuksen ja asuntojen – rakentaminen on ollut melkoisen haastavaa.

Yksinkertaisimmillaan vastauksen löytää katsomalla kaupunkeja ilmakuvasta tai kartalta. Hämeenlinnan keskustan halkaiseva kolmostie kulkee aivan ilmiselvästi väärässä paikassa. Aivan kaupungin keskellä. Eihän tämän päivän kaupunkisuunnittelukäsityksen mukaan metelöivää ja pölyävää moottoritietä tuotaisi kaupungin keskustaan. Näin on kehitys kuitenkin syystä tai toisesta edennyt ja nyt on aika ommella kaupungin haava umpeen. Kansi on eräänlainen laastari, joka peittää kaupungin otsassa kulkevan vekin ja eheyttää kaupungin yhteen. Kansirakennelmilla pystytään paitsi eheyttämään, myös rakentamaan kokonaan uusia kaupunginosia, kuten Tampereella ollaan tekemässä. Ympäröivän asutuksen keskelle tehty täydennysrakentaminen on myös ympäristöteko. Keskustojen palvelut laajenevat ja asumismahdollisuudet parantuvat.

Nelikaistaisella moottoritiellä voi olla leveyttä reuna-alueineen jopa sata metriä. Kun se halkoo asutusalueen, niin yksi jos toinenkin on varmaan sitä mieltä, että tällainen ympäristö ei ole viihtyisin paikka asua. Kaupungin keskustan halkaiseva ratapihakaan ei välttämättä ole kaikkein kauneinta kaupunkitilaa, sillä vain uusimmat VR:n henkilövaunut ovat vihreä-valkoisia.

Kiteytetysti voidaan todeta, että kansilla lisätään kaupunkikeskustoihin estetiikkaa, ekologisuutta ja energiaa.

Hämeenlinnan kansiprojektin etenemistä pääsee seuraamaan ajamalla Tampere-Helsinki moottoritietä Hämeenlinnan ohi.

Markus Salmela
Projektijohtaja, Hämeenlinnakeskus
NCC Property Development Oy

Vierasbloggaaja