Uuden oppiminen on aina kiehtonut minua, ja olen aina arvostanut opettajia, jotka tekevät sen mahdolliseksi. He jakavat tietonsa muiden hyödynnettäväksi ja uuden oppimisen rakennusalustaksi. Opettajien tietämys ja kyky välittää tietoa ymmärrettävästi ja kiinnostavasti päivä toisensa jälkeen on inspiroivaa. Kun olen päässyt koettamaan opetustyötä, ihailuni ammattiopettajia kohtaan on vain kasvanut.
Vuorovaikutteinen luento on hedelmällistä kaikille osallistujille
Vuosien varrella minulla on ollut etuoikeus toimia vierailevana luennoitsijana yliopistoissa, aikuiskoulutuksessa ja tietenkin useissa sisäisissä koulutuksissa työpaikallani NCC:llä. Asiatiedon välittäminen, pyrkien samalla pitämään yleisön huomio, on haastava yhdistelmä. Olen huomannut, että on hyvä tietää aiheesta enemmän kuin aiot puhua, mutta – pidä se itselläsi. Jaa tietoa kohtuudella ja jätä tilaa kysymyksille. Keskittyminen luennon pääkohtiin on erittäin tärkeää ja siinä auttaa selkeän päämäärän asettaminen luennolle.
Kun näkökulma on hyvin asetettu ja yleisö innokas oppimaan, on mahdollisuudet sujuvalle luennolle. Kuka tahansa, joka on koskaan pitänyt esityksen, tietää, että aiheeseen liittyvien kysymysten ja kommenttien saaminen yleisöltä on kirsikka kakun päälle. Vuorovaikutteinen luento on hedelmällistä kaikille osallistujille, ja uskon, että vuorovaikutteisuus on palkitsevin osa luennon pitämistä ja antoisaa myös esittäjälle. On aivan totta, että opettaminen on paras tapa syventää omaa ymmärrystä aiheista, joista opettaa.
Käytännön ote virtuaaliseen suunnitteluun ja rakentamiseen
Useimmiten minua on pyydetty puhumaan rakennustietomallien (BIM) ja muiden digitaalisten teknologioiden käyttötapauksista rakentamisessa NCC:n näkökulmasta. Tämä onkin lempiaiheitani! Käsittelen virtuaalisen suunnittelun ja rakentamisen (VDC) konsepteja ja käyttötapauksia, jotka ovat huippuluokkaa, mutta ihan arkipäivää monissa projekteissamme. Käytännön esimerkit, jotka on todennettu todellisessa elämässä, näyttävät olevan kiinnostavimpia aiheita. Yritän sisällyttää hieman akateemista lähestymistapaa, koska se tarjoaa hyvän kehyksen käyttötapauksille, mutta suurimmaksi osaksi jätän teoreettiset näkökulmat oikeille opettajille.
Olen huomannut, että BIM:n käyttötapaukset suunnittelun koordinoinnin ulkopuolella voivat olla monille kokeneemmillekin mallintaville suunnittelijoille välillä vieraita. Se on kuin kutoisi villapaidan jollekin tietämättä vastaanottajan kokoa ja värimieltymyksiä. Ei ole ihme, että tietomallit eivät aina täytä tarpeitamme, jos niillä, jotka kouluttautuvat niitä suunnittelemaan ja mallintamaan, ei ole riittävästi tietoa käyttötapauksistamme tietomalleille.
Ajatuksia oman osaamisen syventämisestä
Jokainen muistanee kouluajoilta joitakin oppitunteja tai luentoja; itselle mieleenpainuvimmat ovat aina olleet vierailijaluentoja yrityksistä. Luentojen pitäminen on hyvä tapa kertoa yrityksen osaamisesta ja vastaavasti kuulla ajatuksia opiskelijoilta, joilla on taustanaan uusin akateeminen tutkimustieto.
Kun sinua pyydetään oppilaitokseen vierailevaksi puhujaksi, tilaisuutta ei kannata jättää väliin. Voin taata, että se antaa uusia näkökulmia ja syventää edelleen myös omaa ymmärrystäsi.
Lue myös:
Tietomallintamisen hyödyntäminen NCC:n Kulma21 -korjausrakennusprojektissa: Kunniaa Kulma21:lle | NCC
Lisää NCC blogeja NCC Blog