Kaupan liiton toimitusjohtaja Juhani Pekkalan mukaan kauppa työllistää Suomessa lähes 300 000 ihmistä. Se on erittäin merkittävä määrä, eikä esimerkiksi paljon puhuttu metsäteollisuus pääse lähellekään samaa.
Elämme aikaa, jolloin Pekkalan mukaan kuluttajien luottamus paranee, mutta velkaantuminen kasvaa. Maksaminen on yksi kaupan kiinnostavista muuttujista:
– Maksaminen muuttuu sulautetuksi maksamiseksi – kaikki lähtee tililtä pois sitä mukaan kuin ostaa. Sillä, miten ihmisten taloudenlukukyky kehittyy, voi olla iso merkitys tulevaisuudessa.
”Suomalaisten ei ole helppo pärjätä kansainvälisessä kilpailussa”
Kaikki kulutus ei tietenkään tule kaupan alalle, esimerkiksi asunto on edelleen ihmisten suurin kulu. Tällä hetkellä ihmisillä kuluu keskimäärin 11 prosenttia käytössä olevista tuloista ruokaan. Ja kaikki kaupan tulot eivät tule Suomeen.
– Tukkukauppa on suuri kaupan osa, joka ei saa julkista huomiota, kun ei voi tehdä ruokakassivertailuja. Mutta siellä digitaalinen muutos ja kansainvälinen kilpailu näkyvät erityisen voimakkaana. Kauppa on kansainvälisessä kilpailussa ja mitä syvimmin. Se vaikuttaa hintoihin ja tavaravalikoimiin. Suomalaisten ei ole helppo pärjätä kansainvälisessä kilpailussa jo verotustason ja sääntelyn vuoksi. Ne ovat aika taakka, kun ulkomailta voidaan kuljettaa. Meillä esimerkiksi kauppa huolehtii kierrätyksestä, kiinalaiset eivät sellaisesta välitä.
Trendit tuovat myös vastatrendejä
Kauppaan vaikuttavat megatrendit: kaupungistuminen, ikääntyminen, helppous, automaatio, tekoäly, tiedon merkitys, pienempien kauppojen nousu, monimuotoiset kauppakeskukset, brändit ja toiminta-alusta. Pekkala kuitenkin muistutti, että trendit tuovat aina myös vastatrendejä. Mitä tapahtuu niille paikoille, jotka eivät ole kasvukeskuksissa? Miten hoidetaan alueiden palvelut? Miten meillä hoidetaan väestön hurja ikääntyminen, kun maahanmuuttoon on suhtauduttu nihkeästi?
Pekkalan mukaan selvää on, että kivijalkakauppa jää, mutta sen on pakko uudistua. Se tietää tulevaisuudessa uusia elämyksellisiä asioita, joka vaatii paljon ideointia ja joustavuutta kaupan tiloille. Ratkaisut tarvitsevat sellaista tilaa ympärilleen, joita on helppo fyysisesti muokata. Aivan kuten asunnoissa ja toimistoissa jo nykyisin.
Yksi asia on varmaa
– Asiakkaan odotukset ovat yhä vaativampia ja asiakkaan valta kasvaa. Kaupan pitää olla nopeaa, tehokasta, miellyttävää ja helppoa. Nyt pitää kouluttaa sellaista henkilökuntaa, että pystytään palvelemaan paremmin. Uskon, että henkilöstön kanssa joudutaan tekemään vielä paljon töitä.
Pekkalan mukaan kaupan tulevaisuus näyttää hyvin monimuotoiselta. Hintakilpailu on kasvussa, mutta myös kioskityyppiset kaupat, brändäys ja ostamisen merkityksellisyys. Ei ole yhtä helppoa ratkaisua, vaan eri kanavia. Fyysinen kauppa ei pärjää ilman digitaalista ulottuvuutta ja verkkokauppa hakee tukea kivijaloista.
Marjo Totro, markkinointipäällikkö