”NCC:n arvopohjalla voi turvallisilla mielillä kohdata asiakkaan kuin asiakkaan”

NCC:n asfalttiliiketoiminnan myyntijohtaja Juuso Lukkarisen mielestä NCC on hyvä paikka työskennellä muuttuvassa maailmassa. Yhtiön arvopohja on hänen mukaansa ollut edellä aikaansa ja se näkyy nykypäivän tekemisessä. Lukkarinen uskookin, että tulevaisuudessa rakennetaan yhä aidommin loppukäyttäjälle sopivinta kokonaisuutta ja tunnustetaan yleisesti, että pelkät senhetkiset rakennuskustannukset eivät määrittele projektin onnistumista.

NCC:n asfalttiliiketoiminnan myyntijohtaja Juuso Lukkarisen mielestä NCC on hyvä paikka työskennellä muuttuvassa maailmassa. Yhtiön arvopohja on hänen mukaansa ollut edellä aikaansa ja se näkyy nykypäivän tekemisessä. Lukkarinen uskookin, että tulevaisuudessa rakennetaan yhä aidommin loppukäyttäjälle sopivinta kokonaisuutta ja tunnustetaan yleisesti, että pelkät senhetkiset rakennuskustannukset eivät määrittele projektin onnistumista.

Kuka olet?

Juuso Lukkarinen ja työskentelen myynninedistämistehtävissä NCC:n asfalttiliiketoiminnassa. Pääasiassa keskityn asiakkaisiin ja markkinakuvan ylläpitoon. Olen ollut 16-vuotiaasta alkaen raksahommissa ja vähän vanhempana oikeastaan ulkomaanhommissa, mutta 2008 ajauduin kotimaiselle asfalttialalle jossa olen viihtynyt todella hyvin.

Millaisissa tehtävissä olet ollut?

Aloitin NCC:llä liiketoiminnan kehityspäällikkönä. Kehityshankkeiden ja strategian lisäksi oli vastuulla Health, Safety, Environment & Quality -asiat. Toimin välissä myös vt. työturvallisuuspäällikkönä ennen kuin siirryin laskenta- ja tarjouspäällikön tehtävien kautta nykyiseen hommaan. Olen myös ollut mukana pohjoismaisissa ja kotimaisissa Yksi NCC -hankkeissa ja mennyt projektista toiseen.

Mistä pidät työssäsi?

Työ on monipuolista ja itsenäistä. Jokaisena päivänä on mahdollisuus edistää NCC:n tunnettuutta. NCC:n arvopohjalla voi turvallisilla mielillä kohdata asiakkaan kuin asiakkaan. Asfalttialalla kilpailutilanne on säilynyt pitkään äärimmäisen kireänä, mikä ei tietysti ole mukava juttu, mutta onnistumisemme tuntuvat sitäkin paremmalta.

Miksi olet viihtynyt NCC:llä?

Uskoisin, että lähes kaikilla työpaikoilla on hyvä porukka kuten NCC:lläkin. NCC:llä työskentelee ihmisiä, jotka uskovat yrityksen tekemiseen ja sen asettamaan toimintaympäristöön. Sen vuoksi huippuammattilaiset pysyvät talossa ja uusia kollegoita kiinnostaa arvomaailmamme. Arvostan suuresti ihmisiä, jotka ovat oman alansa huippuja ja antavat osaamisesta joka päivä 100. Tärkeää viihtyvyyden kannalta on tietysti myös se, että täällä luotetaan ihmisiin ja annetaan vastuuta.

Millainen työkaveri olet?

Uskoisin olevani melko joviaali ja puhelias. Pidän oman joukon puolia ja sanon kyllä suoraan mitä ajattelen. En kuitenkaan tarkoituksella ole halunnut sekoittaa konsensusta, mutta ajattelen niin, että työporukassa on pystyttävä kertomaan mielipiteensä suoraan, ilman verhoiltuja tarkoitusperiä. Sitten kun jotain päätetään, niin sen takana ollaan vaikka ei ihan miellyttäisikään.

Mitä pidät vahvuuksinasi?

Uskon olevani melko joustava ja säädän itseni tilanteeseen sopivaksi, jolloin keskustelu ja asiat etenevät yleensä mukavasti. Valmistaudun myös asioihin ja henkilöiden kohtaamiseen miettimällä muutaman polun aina valmiiksi, jotta keskustelu etenee.

Mikä on mieleenpainuvin hankkeesi?

Parasta on, kun on saatu yhdessä myytyä paras mahdollinen kokonaisratkaisu loppukäyttäjälle tavanomaisen ratkaisun sijaan.

Mikä on suurin oppisi vuosien varrelta?

Kannattaa malttaa kuunnella mitä ihmiset sanovat ja ennen kaikkea tarkoittavat.

Entä kun on tapahtunut jotain ikävää, mitä olet oppinut niistä?

Hävitty kauppa tai tarjous harmittaa vietävästi ja työkaverin tappio ihan yhtä paljon. Meillä on paljon kokenutta henkilöstöä, joilta olen voinut oppia tappion käsittelyä ja tietysti voittamista. Se on laji, jonka voi oppia terveellisesti vain harjoittelemalla. Harmituksen hetken jälkeen on oltava heti valmiina tekemään tilanteesta analyysi ja korjaava toimenpide seuraavaan kamppailuun. Tiedän onnistumisen ruokkivan uusia voittoja.

Missä asioissa näet suurimmat vuosien aikana tapahtuneet muutokset?

Ihmisten kohtaaminen ja johtaminen on mennyt todella paljon eteenpäin. Tietenkin työturvallisuuskulttuurissa on otettu isoja harppauksia. Tietotekniikassa harppaukset otettiin mielestäni 2000-luvun loppupuolella, 2010-luvun loppupuolella tabletit ilmestyivät levitystyömaalle ja sen pohjalta on lähdetty kehittämään erilaisia sovelluksia.

Miten ihmisten asenteet ovat muuttuneet?

Kun tulin NCC:lle, en tiennyt asfalttialasta mitään ja koin, että ala oli sisäänpäin kääntynyt. Ehkä minua ei vieläkään pidetä pikimiehenä, mutta yrityksemme on kuitenkin 12 vuoden jälkeen täysin erilainen. Mielestäni uudet työntekijät otetaan vastaan innolla ja olemme halukkaita oppimaan niksejä alan ulkopuolelta. Myös paatuneimmatkin ammattilaiset ovat kehittyneet vuorovaikutustaidoissa ja omaksuneet uusia näkökantoja. Meillä on mukava olla töissä, emme ole jurottajia ja osaamme nauraa itsellemme.

Mitä haluaisit sanoa nuoremmille sukupolville?

NCC on hyvä paikka työskennellä muuttuvassa maailmassa. Yhtiön arvopohja on ollut edellä aikaansa ja se näkyy nykypäivän tekemisessä. Toinen asia on hyvä muistaa, että työnantajaa ei välttämättä tarvitse vaihtaa vaihtaakseen työtehtäviä.

Miten näet rakennusalan kehittyvän tulevaisuudessa?

Uskon, että tulevaisuudessa rakennetaan yhä aidommin loppukäyttäjälle sopivinta kokonaisuutta ja tunnustetaan yleisesti, että pelkät senhetkiset rakennuskustannukset eivät määrittele projektin onnistumista. Se, miten tyytyväisiä lopputuotteen käyttäjät ovat lyhyellä ja pitkällä aikavälillä, sekä mitä jää jäljelle 10 vuoden päästä valmistumisesta, ratkaisevat. NCC:n arvopohja ja visio tukevat tätä lähestymistapaa hyvin.

Tutustu NCC Green Asphaltiin

Tutustu NCC:n avoimiin työpaikkoihin ja tule meille töihin!

 

Lähetä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.


This website uses cookies

Cookies ("cookies") consist of small text files. The text files contain data which is stored on your device. To be able to place some type of cookies we need your consent. We at NCC Sverige AB, corporate identity number 556613-4929 use these types of cookies. To read more about which cookies we use and storage duration, click here to get to our cookiepolicy.

Manage your cookie-settings

Necessary cookies

Necessary cookies are cookies that need to be placed for fundamental functions on the website to work. Fundamental functions are for instance cookies that are needed for you to use menus and navigate the website.

Functional cookies

Functional cookies need to be placed for the website to perform in the way that you expect. For instance to remember which language you prefer, to know if you are logged in, to keep the website secure, remember login credentials or to enable sorting of products on the website in the way that you prefer.

Statistical cookies

To know how you interact with the website we place cookies to collect statistics. These cookies anonymize personal data.

Personalization cookies

In order to provide a better experiance we place cookies for your preferances

Ad measurement cookies

To be able to provide a better service and experience we place cookies to tailor marketing for you. Another purpose for this placement is to market products or services to you, give tailored offers or market and give recommendations on new concepts based on what you have bought from us previously.