Johtajuus ja työhyvinvointi á la kissat ja koirat

Kauppapaikka 2016 –seminaarissa kuultiin tänä vuonna Musti & Mirri –ketjun menestystarinaa. Unelmatyössä ja sitoutuneina henkilöstö tekee ihmeitä. Mutta kyse on myös johtajuudesta.

Kauppapaikka 2016 –seminaarissa kuultiin tänä vuonna Musti & Mirri –ketjun menestystarinaa. Unelmatyössä ja sitoutuneina henkilöstö tekee ihmeitä. Mutta kyse on myös johtajuudesta.

Väitän, että meistä suomalaisista jo aika moni on päässyt unelmatyöhönsä. Sehän ei tarkoita sitä, että töissä olisi kaikki hyvin, mutta on siitä paljon apua. Unelmatyön merkitys on tunnistettu oivaltavasti Musti & Mirri –konseptissa. Työhön palkataan toimitusjohtaja Mika Sutisen mukaan vain heitä, jotka ”rakastavat lemmikkejä ja rakastavat ratkaista muiden lemmikkien ongelmia”. Kun tuon päälle lisätään koulutusta myyjien asiantuntijuuteen, ja näille myyjille annetaan kannustavia esimiehiä, on menestysresepti kasassa muutenkin voimakkaasti kasvavassa lemmikkibisneksessä. ”Tavaraa saa mistä vaan, mutta asiantuntijuutta vähemmän”, Sutinen toteaa.

Näytä suunta, yksinkertaista ja toista

Mika Sutinen vaikuttaa hyvin selkeältä johtajalta, jolla on yrityksen perusfilosofia kirkkaana mielessä. Hänestä johdon pitääkin nimenomaan yksinkertaistaa ja toistaa asioita. Yllättäen hän kehuu ruotsalaista johtamistapaa. Sanoo heitä loogisiksi ja väittää, että siellä potkitaan palloa samaan suuntaan. Mitäs tämä nyt on? Emmekö ole Suomessa väittäneet, että Ruotsissa vain keskustellaan ja meillä osataan johtaa. ”Miksi ruotsalainen vähittäiskauppa pärjää? Se on johtamisesta kiinni. Varmistetaan, että kaikki ovat veneessä. Tämä tapa sopii myös suomalaisille.” Kansainvälistynyt Musti & Mirri on pärjännyt näillä opeilla. Se on kasvanut 220 miljoonaa euroa kuudessa vuodessa ja kannattavuus on loikannut valtavasti. Sillä on paras Pohjoismaiden vähittäiskaupan asiakastyytyväisyys, se on vuoden paras työpaikka ja franchise-ketju. Henkilöstön vaihtuvuus on minimissään. Toimitusjohtaja Sutista kannattaa siis kuunnella.

Heittäydy ja ole avoin

Johtajan ehkä hankalin haaste on kuitenkin seuraava: ”Täydellisyys on epäuskottavaa”. Pitäisi heittäytyä, joskus jopa naurunalaiseksi. Miksi ihmeessä? ”Se madaltaa kynnystä epäonnistumiselle. Muuten ei koskaan voida luoda uutta”, Sutinen perustelee. Mutta ilmeisesti kaikki uusi ei ole kultaa: ”Ei tehdä uutta, jos ei ole mietitty, miten sitä mitataan”. Eli summa summarum: yksinkertaista, toista, heittäydy ja mittaa, ainakin niistä on hyvä johtaminen tehty. Ja jotta vielä lisätään sitä työhyvinvointia, koulutetaan asiantuntijuutta ja muistetaan: ”Kuluttaja on hyviä neuvoja vailla”. Luulen, että tämä pätee joka alaan. Sillä kukapa ei haluaisi tehdä elämästään entistä helpompaa itselle kokemissaan vaikeissa asioissa.

Vierasbloggaaja Marjo Totro, markkinointipäällikkö, NCC

Lähetä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.


This website uses cookies

Cookies ("cookies") consist of small text files. The text files contain data which is stored on your device. To be able to place some type of cookies we need your consent. We at NCC Sverige AB, corporate identity number 556613-4929 use these types of cookies. To read more about which cookies we use and storage duration, click here to get to our cookiepolicy.

Manage your cookie-settings

Necessary cookies

Necessary cookies are cookies that need to be placed for fundamental functions on the website to work. Fundamental functions are for instance cookies that are needed for you to use menus and navigate the website.

Functional cookies

Functional cookies need to be placed for the website to perform in the way that you expect. For instance to remember which language you prefer, to know if you are logged in, to keep the website secure, remember login credentials or to enable sorting of products on the website in the way that you prefer.

Statistical cookies

To know how you interact with the website we place cookies to collect statistics. These cookies anonymize personal data.

Personalization cookies

In order to provide a better experiance we place cookies for your preferances

Ad measurement cookies

To be able to provide a better service and experience we place cookies to tailor marketing for you. Another purpose for this placement is to market products or services to you, give tailored offers or market and give recommendations on new concepts based on what you have bought from us previously.