Kauppapaikka 2016 –seminaarissa kuultiin tänä vuonna Musti & Mirri –ketjun menestystarinaa. Unelmatyössä ja sitoutuneina henkilöstö tekee ihmeitä. Mutta kyse on myös johtajuudesta.
Väitän, että meistä suomalaisista jo aika moni on päässyt unelmatyöhönsä. Sehän ei tarkoita sitä, että töissä olisi kaikki hyvin, mutta on siitä paljon apua. Unelmatyön merkitys on tunnistettu oivaltavasti Musti & Mirri –konseptissa. Työhön palkataan toimitusjohtaja Mika Sutisen mukaan vain heitä, jotka ”rakastavat lemmikkejä ja rakastavat ratkaista muiden lemmikkien ongelmia”. Kun tuon päälle lisätään koulutusta myyjien asiantuntijuuteen, ja näille myyjille annetaan kannustavia esimiehiä, on menestysresepti kasassa muutenkin voimakkaasti kasvavassa lemmikkibisneksessä. ”Tavaraa saa mistä vaan, mutta asiantuntijuutta vähemmän”, Sutinen toteaa.
Näytä suunta, yksinkertaista ja toista
Mika Sutinen vaikuttaa hyvin selkeältä johtajalta, jolla on yrityksen perusfilosofia kirkkaana mielessä. Hänestä johdon pitääkin nimenomaan yksinkertaistaa ja toistaa asioita. Yllättäen hän kehuu ruotsalaista johtamistapaa. Sanoo heitä loogisiksi ja väittää, että siellä potkitaan palloa samaan suuntaan. Mitäs tämä nyt on? Emmekö ole Suomessa väittäneet, että Ruotsissa vain keskustellaan ja meillä osataan johtaa. ”Miksi ruotsalainen vähittäiskauppa pärjää? Se on johtamisesta kiinni. Varmistetaan, että kaikki ovat veneessä. Tämä tapa sopii myös suomalaisille.” Kansainvälistynyt Musti & Mirri on pärjännyt näillä opeilla. Se on kasvanut 220 miljoonaa euroa kuudessa vuodessa ja kannattavuus on loikannut valtavasti. Sillä on paras Pohjoismaiden vähittäiskaupan asiakastyytyväisyys, se on vuoden paras työpaikka ja franchise-ketju. Henkilöstön vaihtuvuus on minimissään. Toimitusjohtaja Sutista kannattaa siis kuunnella.
Heittäydy ja ole avoin
Johtajan ehkä hankalin haaste on kuitenkin seuraava: ”Täydellisyys on epäuskottavaa”. Pitäisi heittäytyä, joskus jopa naurunalaiseksi. Miksi ihmeessä? ”Se madaltaa kynnystä epäonnistumiselle. Muuten ei koskaan voida luoda uutta”, Sutinen perustelee. Mutta ilmeisesti kaikki uusi ei ole kultaa: ”Ei tehdä uutta, jos ei ole mietitty, miten sitä mitataan”. Eli summa summarum: yksinkertaista, toista, heittäydy ja mittaa, ainakin niistä on hyvä johtaminen tehty. Ja jotta vielä lisätään sitä työhyvinvointia, koulutetaan asiantuntijuutta ja muistetaan: ”Kuluttaja on hyviä neuvoja vailla”. Luulen, että tämä pätee joka alaan. Sillä kukapa ei haluaisi tehdä elämästään entistä helpompaa itselle kokemissaan vaikeissa asioissa.
Vierasbloggaaja Marjo Totro, markkinointipäällikkö, NCC