Tikkurilan Areena on vuonna 1974 rakennettu, entinen Tikkurilan jäähalli, ja monella muullakin nimellä vuosien varrella tunnettu halli, joka on uudistettu monitoimihalliksi 1990-luvun lopulla. Areena on Kiekko-Vantaan kotihalli.
NCC on korjannut hallia eri osista, ja tällä hetkellä halli on suljettu korjaustöiden ajan. Halliin tehdään uutta jääratalaattaa eli jään alta on purettu vanha betonilaatta ja tilalle tehdään uuden tekniikan omaavaa toteutusta.
– Jääratalaatta on niin sanottu A0-luokan lattia eli sen pitää olla hyvin suora. Jään laatuun vaikuttaa suoruuden lisäksi se, että kylmäputket saadaan asennettua vakioetäisyydelle laatan pinnasta ja toisistaan, kohteen suunnittelupäällikkö Ville Laankoski NCC:ltä sanoo.
Myös jääratalaatan pohjakerroksia uusittiin, jotta uudet roudansulatusputket voitiin asentaa. Lisäksi tehtiin kevennyskerros uuden betonilaatan painoa kompensoimaan, sillä nykyinen jääratalaatta on entistä paksumpi.
– Laatta poikkeaa kantokyvyltään normaalista jäähallista, täällä jääratalaatta on jäykempi ja paksumpi. Se mahdollistaa monikäyttöhallin muutkin käyttötarpeet ja kestää esimerkiksi huoltotöiden vaatimia nostin- ja telinekuormia. Maaperällä kun on huono kantavuus ja nostimet aiheuttavat pistekuormaa, Laankoski kertoo.
NCC:n suunnittelupäällikkö Ville Laankosken mukaan Tikkurilan Areenan jääratalaatalle suunniteltiin normaalia parempi kantavuus.
Pitkä valupäivä
Jääratalaatta valettiin yhden päivän aikana. Valu itsessään kesti 13,5 tuntia. Katso, mitä työvaiheita pohjatyöhön ja valuun liittyi!
100 mm kivituhkatasauskerroksen levitys ja tasaus maapohjalle. Tuhkaa ajettiin yhteensä 650 tonnia.
Routaputkijärjestelmän uritus käynnissä. Urat 500 mm jaolla.
Routaputkiverkko asennettu, pinta lanattu tiekarhulla ja jyrätty tasaiseksi koko kentän alalta +-10 mm.
Ensimmäisen 140 mm eristekerroksen asennus aloitettu. Routaputkiverkossa 3 barin koepaine ilmalla.
Ensimmäisen eristekerroksen ja ristiin asennetun tuplauskerroksen asennus sekä jäähdytysverkoston jakotukkiasennus käynnissä.
Eristekerros tehty, ja sen päälle on asennettu N2-suodatinkangas. Pohjaverkon #100 T10 asennus käynnissä. Jäähdytysverkoston jakotukkiasennukset valmistuneet.
Pohjaverkko asennettu koko kentän alalle. 30 mm korokekiskojen asennus käynnissä jäähdytysputkistoja varten.
Korokekiskot asennettu ja jäähdytysputkiverkon sekä pintaverkon asennus käynnissä.
Jäähdytysputkistoa asennettu yli 17 km. Putkijako 75 – 80 mm, tasajakoisuus varmistettu asennuskammoilla.
Valupäivä käynnissä. Valu kestänyt kuvanottohetkellä noin 7 tuntia. Hiertotyöt aloitettu kentän päädystä 800 kg ja 650 kg painoisilla hiertokoneilla.
Viimeisen päädyn kopterihierto käynnissä. Valu päättynyt juuri. Hierron jälkeen valun päälle sumutettu kauttaaltaan jälkihoitoaine.
Jälkihoito käynnissä. Koko laatan ala kasteltu ja muovitettu 11 tuntia valun päättymisestä.
Jääratalaatan rakentaminen vaati tarkkuutta ja saumatonta yhteistyötä
NCC:n vastaava työnjohtaja Elias Aaltonen oli vastuussa jääratalaatan rakennustöistä. Valutöiden laadunhallinnan suunnittelu alkoi jo reilu kuukausi ennen projektin alkamista.
Vastaava työnjohtaja Elias Aaltonen, NCC
– Kohteeseen valitulla Saltex Infralla oli laaja kokemuspohja jääratalaattojen rakentamisesta, joten ensisijaisen tärkeää oli luoda toimivalle yhteistyölle vankka pohja jo urakkaneuvotteluista lähtien. Painotimme urakoitsijalle erityisesti työntekijöiden kokemuksen, työturvallisuuteen sitoutumisen ja laadukkaan työnjäljen merkitystä, jotta toivottuun laatutasoon päästäisiin. Saimmekin erittäin kokeneen nokkamiehen ja työryhmän, jonka kanssa yhteistyö lähti toimimaan. Vaativan valu-urakan teki Mega-lattiat.
Jääratalaatan laadunvarmistustarkastukset jaettiin kuudesta työvaiheesta muodostuvaan osaan, joista jokaisesta on nyt kattavat raportit.
– Etenkin mittaustyö ja mittatarkkuus osoittautuivat ratkaiseviksi tekijöiksi kokonaisuuden kannalta. Kaukaloiden reuna-ankkurit eli vemot sekä maalitolppien ankkurit surrattiin kiinni pintaraudoitusverkkoon, joten erittäin vaativan tasaisuusluokan lisäksi millilleen paikoilleen mitattavia rakenneosia oli paljon, ja siten myös tarkastettavaa.
Routa- ja jäähdytysputkiverkostoa asennettiin jääratalaattaan lähes 30 kilometriä. Laadunhallinnallisista ja toiminnallisista syistä molemmat verkostot olivat 3 barin ilmalla tehdyssä koepaineessa koko rakennustyön ajan, heti asennusten valmistuttua, jotta mahdolliset vuodot pystyttiin myös heti havaitsemaan.
– Valu-urakoitsijan kanssa pidettiin erillinen katselmointi- ja tarkastuskierros sekä aloitus- ja työturvallisuuspalaveri työmaalla ennen varsinaista valua. Pyrimme käsittelemään kaikki mahdolliset askelmerkit ja riskit valun onnistumisen kannalta. Kokoluokassaan valu oli korjaustyömaalla poikkeuksellisen suuri ja vaativa. Ennakkosuunnittelulla, yhteistyöllä sekä hyvin hoidetulla työturvallisuuden ja laadun hallinnalla valupäivä kuitenkin sujui ongelmitta, ja 5 tunnin pituinen konehiertokin saavutti halutun lopputuloksen. Läpi valun etenkin mittatarkkuuden valvonta oli isossa roolissa tärytyksen, hierron, olosuhteidenhallinnan ja tasalaatuisten betonikuormien valvonnan lisäksi.
Elias Aaltonen toteaa, että jääratalaatan rakennustyö on luonteeltaan työtä, joka vaatii tekijöiltään erityisesti pitkiä hermoja, hyvää yhteistyötä, organisointikykyä sekä sitoutumista laatuvaatimuksiin jokaisen tekijän osalta.
Viikko valun jälkeen suoritettu keilausmittauskartta uuden jääratalaatan tasaisuudesta.
– Tässä näkyy hienosti, että tulevalta jääalueelta koko kenttä täyttää A0-luokan ja jäähallien suunnittelua koskevan RT-kortin vaatimukset. Tämä raportti on hieno työvoitto jäähallin tiimille!
Hallia korjataan ja uusitaan pala palalta
NCC uusi Tikkurilan Areenan jäähdytyskoneiston pari vuotta sitten. Jääratalaatan uudistus parantaa yhdessä uuden jäähdytyskoneiston kanssa vielä paremmin Areenan energiatehokkuutta. Korjatussa Areenassa saadaan kylmä myös jakautumaan tehokkaammin jäälle, mikä parantaa jään laatua.
Tässä korjauksessa myös Areenan hallin pukuhuoneet ja suihkutilat uusitaan ja rakennetaan Kiekko-Vantaan pukuhuoneiden yhteyteen sauna. NCC on aiemmin korjannut Areenassa myös sulatusmontun, rakentanut aitioita ja tehnyt kattorakenteisiin vahvistuksia, joilla on jatkettu katon elinkaarta.
Tikkurilan Areenan omistaa VTK Kiinteistöt Oy. Tilat on vuokrattu Vantaan kaupungin liikuntapalveluiden käyttöön.