Helsingin Laajasalon uuden ostoskeskuksen kehittäjä, projektipäällikkö Ilkka Mäkelä tekee kaikkensa, jotta asiakkaan kauppa käy hyvin. Mäkelä on ollut vuosia kestäneessä hankkeessa mukana alusta asti ja kertoo nyt, millaisesta työstä kauppapaikkojen kehittämisessä on kyse.
Ilkka Mäkelän mielestä hänen päätyönsä on huolehtia tuotteesta ja asiakkaasta. Päivään mahtuu monta kysymystä ja ongelmaa ratkottavaksi. Projektipäälliköllä pitää myös olla rakennushankkeen kokonaiskuva kirkkaana mielessä.
Kuinka pitkä prosessi Laajasalon ostoskeskus on ollut?
Ensimmäiset ideat ovat lähtöisin yli kymmenen vuoden takaa. Aluksi mukana olivat keskusliikkeet ja toinen kehittäjä, joka sitten vetäytyi. NCC tuli mukaan vuonna 2014, ja siitä asti olen ollut mukana hankkeessa. Kehitysvaiheessa tehtiin yhteistyötä Keskon ja HOK:n kanssa. Kaava vahvistettiin hallinto-oikeuden käsittelyssä ja NCC:llä lähdettiin nollasta kehittelemään omaa konseptia ja tuotetta. Kaupan paikan pitää olla ominaisuuksien puolesta kiinnostava, oikeassa paikassa ja samalla kaikille osapuolille kannattava, jotta siihen halutaan myös investoida.
Miksi kiinteistöjen kehittäminen vie vuosia?
Nämä ovat monimutkaisia ja pitkiä hankkeita, jotka sisältävät paljon muuttuvia elementtejä. Kestoon vaikuttaa muukin kuin oma työskentely: kaupungin ja vuokralaisten päätöksentekoprosessit, rakentaminen ja sijoittajakauppamyynnit. Työvaiheita on lukuisia.
Miten Laajasalon uusi ostoskeskus nyt etenee ja paranevatko palvelut?
Keskusta rakennetaan kovaa vauhtia ja ovet avataan marraskuussa. Vain muutamia tiloja on enää vuokraamatta. Jossain vaiheessa ostoskeskus myydään sijoittajalle, joten valmistaudumme myös siihen. Laajasalo saa uusia tarpeellisia palveluja ja liikkeitä, jotka nostavat alueen palvelutasoa tähän päivään. Laajasalossa on todella aktiivisia asukkaita, joita on kuunneltu tarkoin alusta asti, ja joilta keskus saanut paljon positiivista palautetta. Ennen kuin rakennustyöt alkoivat, noin 600 ihmistä oli kuuntelemassa meidän infotilaisuutta. Se jo osoitti, että kiinnostusta on ja valmistumista odotetaan.
Tässä hankkeessa NCC Building rakentaa ja NCC Property Development on rakennuttaja. Edustat rakennuttajaa, mitä se tarkoittaa?
Meidän roolimme on muun muassa määritellä, millainen tuote eli tässä tapauksessa ostoskeskus on. Rakentaja toteuttaa sen sellaiseksi kuin me sen olemme määritelleet. Lisäksi valvomme, että taso on sitä mitä on tilattu ja rakennus vastaa meidän tahtotilaa. Palkkaamme aina ulkopuolisen valvojan, joka vielä varmistaa osaltaan tämän. Viranomaisen suuntaan rakennuttaja on monessa asiassa vastuutaho.
Millaista päivittäinen työsi on kehittäjänä ja rakennuttajana?
Tämä on todella monipuolista. Päivän mittaan saan olla paljon erilaisten ihmisten kanssa tekemisissä: vuokralaiset, kaupunki, NCC:n sisäinen yhteistyö, suunnittelijat, alueen asukkaat… On kontaktointia joka suuntaan. Työ ihmisten kanssa on kivaa ja erilaisten ongelmien ratkaiseminen on oikeastaan hauskaa. Se on kyllä hieno tunne, kun löytää vuokralaiselle parhaan ratkaisun ja vuokrasopimus saadaan tehtyä! Työn tempo ja päivien pituus vaihtelevat hankkeen vaiheiden mukana. Nyt aktiivivaiheessa mennään aika lujaa. Tässä pitää olla todellista asiakaslähtöisyyttä, ratkaisuhalua ja myös tarkkuutta, sillä valvon hankkeen taloutta ja teen sopimuksia. Monimutkaisessa prosessissa ei aina kannata jämähtää detaljeihin, vaan keskittyä asioihin, jotka vievät kokonaiskuvaa eteenpäin.
Mitä teet, kun et tiedä asiakkaan kysymykseen vastausta?
Tässä työssä pitää osata myöntää, ettei voi tietää kaikkea ja joka päivä tulee uutta. Ei saa pelätä kysyä ja selvittää, ikinä ei ole tyhmää kysymystä. Pitää olla aktiivinen ja ottaa yhteyttä monen alan ihmisiin asioita selvittääkseen. Vastaus löytyy kyllä joko yksin tai yhteistyössä, ja se on tosi palkitsevaa.
Mitä teet, kun asiakas ei tiedä vastausta sinun kysymykseesi?
Meidän asiakkaat ovat tosi erilaisia. Isot ketjut ja keskusliikkeet ovat ammattimaisia toimijoita, jotka tietävät hyvin tarkkaan vaatimuksensa liikepaikolta. Mutta niin sanottujen kertavuokralaisten kanssa lähestymistapa on toinen, se vaatii enemmän ohjaavaa neuvottelua. Meille on tärkeää, että myös heidän bisnes toimii ja toiminta pysyy hengissä uusissa tiloissa. Pitää muistaa sijoittajanäkökulma, jossa kaupan keskukselta vaaditaan elinvoimaisuutta, jotta tuleva sijoittaja varmistaa tulonsa. Valitettavasti ihan kaikilla ei aina ole edellytyksiä menestyä uudessa kauppakeskuksessa, eikä silloin voida tehdä vastuuttomia päätöksiä. Aina ei myöskään yrittäjälle ole ihan selvää, missä sen kannattaa toimia. Kun huolehditaan asiakkaasta, pidetään samalla huolta myös omasta tuotteesta.
Kiinteistökehittäjä ei siis huijaa?
Ei todellakaan. Pahin moka olisi, että vedättäisi asiakasta, se kostautuisi myöhemmin. Pitää olla rehellinen eikä vääristellä asioita. Suomessa kaupan alalla on vain tietty määrä ketjumaisia liikkeitä, ja jos asiakkaalle vääristelisi asioita, se kyllä kostautuisi tulevissa hankkeissa. Rehellisyys on myös NCC:n arvojen mukaista toimintaa. Meillä on useissa kohteissa samat asiakkaat ja haluamme olla reilu kumppani, joka toimii asiakkaan bisneksen mukana.