Hyvä tie on motoristin henkivakuutus

Kunnon moottoripyöräilijä ilahtuu aina nähdessään tietyömaan. Se tarkoittaa sitä, että seuraavalla kerralla kyseinen tieosuus on paremmassa kunnossa ja turvallisempi ajaa. Moottoripyörä on tien päällä aivan erilailla hallittavissa kuin auto. Pyörän renkaat ovat tiessä kiinni vain muutaman sentin alalta. Ei ole mitenkään yhdentekevää, minkälainen tienpinta renkaiden alla on.

Kunnon moottoripyöräilijä ilahtuu aina nähdessään tietyömaan. Se tarkoittaa sitä, että seuraavalla kerralla kyseinen tieosuus on paremmassa kunnossa ja turvallisempi ajaa. Moottoripyörä on tien päällä aivan erilailla hallittavissa kuin auto. Pyörän renkaat ovat tiessä kiinni vain muutaman sentin alalta. Ei ole mitenkään yhdentekevää, minkälainen tienpinta renkaiden alla on.

Suomessa oli toissa vuonna reilut 235 000 rekisteröityä moottoripyörää. Henkilöautoja on reilut kolme miljoonaa. Meitä tiellä liikkujia siis riittää, kun lisänä ovat vielä ammattiautoilijat.

Tietyömaata ohitettaessa tulee mieleen, kuinka monen muun työpaikalla käy samanlainen ulkopuolisten kulkijoiden vilske? Tieliikenteen turvallisuus on kaikkien tiellä liikkujien yhteinen asia. Vastuuta ei voi sälyttää vain yhdelle osapuolelle. Hyvin suunniteltu ja hoidettu tietyömaa on tarpeeksi ajoissa ja selkeästi merkattu, nopeusrajoitukset asialliset, liikenteenohjaus hallinnassa ja työmaalla toimivat osaavat hommansa. Tietyömaan ohittavien tulee hoitaa oma osuutensa. Ajaa ohjeiden mukaan ja osaltaan turvata tiellä liikkujien sekä siellä työtä tekevien turvallisuus.

Yllättäviä tilanteitakin sattuu. Riskit pienenevät, kun osataan ennakoida. Sitäkin on syytä harjoitella. Esimerkiksi NCC:llä on järjestetty henkilökunnan ja kumppaneiden motoristeille ennakoivan ajon kursseja. Onnettomuuden sattuessa on tärkeää, että tilanteessa mukana toimivat tehokkaasti ja suunnitellusti. Monet moottoripyöräkerhot kuten MC Executors Finland ry järjestävät vuosittain ennakoivanajon kursseja sekä tilannejohtamisen koulutusta. Onnettomuustilanteessa ryhmä tietää, kuka on tilannejohtaja ja varajohtaja, kenellä on ensiaputaidot ja mitä kukin tekee, jotta tilanne saadaan mahdollisimman hyvin haltuun.

Tämän vuoden pyöräkausi alkaa olla takanapäin. Uutta odotetaan innolla. Talvella kerrataan liikenteessä tarvittavia taitoja. Keväällä lähdetään taas liikenteeseen. Silloin nähdään, miten tiet ovat talvesta selvinneet. Maamme teiden ylläpito vaatisi huomattavasti enemmän resursseja. Toivotaan, että vähäisetkin resurssit osattaisiin ohjata ja käyttää oikein. Tehtävää kyllä riittää, jotta meillä kaikilla olisi sujuvampaa ja turvallisempaa liikkua.

Lars Lindeman
Kehitysjohtaja
NCC Rakennus Oy

Lähetä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.