Elinkaarimallilla kiinteistö priimakuntoon vuosikymmeniksi

Elinkaarimallilla toteutettu rakennushanke katsoo pitkälle tulevaisuuteen. Miten vuosikymmenien mittaiset ylläpito- ja elinkaarisopimukset käytännössä toimivat? Espoolaisella Soukan koululla kokemusta on kertynyt vuodesta 2011 alkaen.

Elinkaarimalli muodostaa pitkäaikaisen palvelukokonaisuuden, joka kattaa kaiken rakennuksen suunnittelusta ja rakentamisesta ylläpitoon, varmistaen, että kiinteistö on koko elinkaarensa ajan parhaassa mahdollisessa kunnossa.

NCC:llä on tällä hetkellä noin 15 eri vaiheessa olevaa ylläpito- ja elinkaarisopimusta pääasiassa kouluihin Espoossa, mutta myös Oulussa, Tyrnävällä ja Mäntsälässä. Mukana on myös uimahalli Espoossa, Kuninkaantien lukion kanssa samassa Kaivomestarin kiinteistössä. Palveluiden tasoa mitataan jokaisessa kohteessa vuosittaisilla asiakastyytyväisyyskyselyillä.

Espoolaisessa lähes 500 oppilaan Soukan koulussa kokemuksia on kertynyt vuodesta 2011, jolloin NCC:n toteuttama tilojen peruskorjaus ja laajennus valmistuivat.

– Meillä on käytössämme suuri kiinteistö, ja NCC:n ylläpito- ja elinkaaritiimin nopea reagointi palvelupyyntöihin auttaa meitä koulun sujuvassa arjessa. Tiedämme, miten toimitaan korjaustarpeessa ja säännöllisellä toiminnalla tilat ovat pysyneet hyvässä kunnossa kovallakin käytöllä, kertoo Soukan koulun apulaisrehtori Susanna Koivusalo.

– Henkilökuntamme on tottunut NCC:n palvelutasoon ja yleisesti ottaen meidän koulussamme ollaan todella tyytyväisiä tähän malliin. Se näkyy selvästi myös NCC:n vuosittain tekemistä käyttäjäkyselyistä – meidän yksiköstämme annetaan usein korkeita pisteitä. Tähän varmasti vaikuttaa paljon se, että jos on jotain korjattavaa niin siihen reagoidaan hyvin nopeasti ja meitä asiakkaana kuunnellaan. Arvostamme hyvää vuorovaikutusta ja viestintää sekä tuttuja yhteyshenkilöitä.

Espoolaisessa Soukan koulussa kokemusta NCC:n elinkaari- ja ylläpitomallista on kertynyt vuodesta 2011 alkaen.

NCC:n tekninen manageri Jussi Jeskanen sekä asennus- ja korjausmies Timo Saarinen asiakaskäynnillä Soukan koululla Espoossa.

Espoolaisessa Soukan koulussa kokemusta NCC:n elinkaari- ja ylläpitomallista on kertynyt vuodesta 2011 alkaen.

Rakentajan vastuu ja ammattitaito näkyvät elinkaarirakentamisessa vuosikymmeniä

Kun kiinteistön koko elinkaari suunnitellaan alusta asti, on rakennus valmistuttuaan läpikotaisin tuttu ja ekologiset, terveelliset, pitkäikäiset ja kokonaistaloudelliset vaihtoehdot on huomioitu.

Elinkaarimallissa kiinteistöstä huolehditaan suunnitelmallisesti ja kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti, huomioiden mm. energiaseuranta, kiinteistön tekniikka tai kulutukset. Sopimuskausi on tyypillisesti 20-25 vuotta.

Kiinteistön omistajalle ja käyttäjille elinkaarisopimus tuo mielenrauhaa, sillä korjauspalvelut ja huoltotoimet on keskitetty yhdelle, tutulle toimijalle.

– Uskon, että malli on win-win -tilanne kaikille osapuolille: mitä nopeammin korjaustarpeisiin reagoidaan, sitä pienemmällä vaivallahan siitä selviää. Tilat eivät pääse menemään pahemmin rikki tai rempalleen, Susanna Koivusalo sanoo.

Espoolaisessa Soukan koulussa kokemusta NCC:n elinkaari- ja ylläpitomallista on kertynyt vuodesta 2011 alkaen.

Miten elinkaarimalli käytännössä toimii?

NCC:n elinkaaripalveluissa tekninen manageri vastaa palveluiden koordinoinnista ja ohjauksesta, kunnossapidon suunnittelusta ja akuuttien korjausten hallinnasta.

– Työt toteuttavat joko NCC:n henkilöstö tai valikoidut kumppanit, ja ne kattavat sopimuksesta riippuen kiinteistön sisä- ja ulkoalueiden ylläpidon, siivouksen, laitteiden huollon sekä turvallisuuspalvelut. NCC takaa työn laadun ja varmistaa kaikkien sovittujen standardien ja määräysten noudattamisen, kertoo kiinteistöpäällikkö Toni Engman.

– Pyrimme siihen, että ylläpidosta vastaavat henkilöt ovat mahdollisuuksien mukaan mukana jo suunnittelu- ja rakennusvaiheessa. Näin he saavat tarkimman tiedon ja kokemuksen kiinteistöstä, mikä puolestaan näkyy parhaana mahdollisena tukena käyttäjille. Kokemus ja tehokas ylläpidon rutiini takaavat, että poikkeamat ovat helpommin ja nopeammin havaittavissa sekä reagoitavissa. Lisäksi osallistumalla suunnittelu- ja rakennusvaiheeseen voimme tuoda toteutukseen pitkän kokemuksemme ylläpidosta liittyen vaikkapa materiaalivalintoihin ja toiminnallisuuksiin.

Toni Engman, NCC:n kiinteistöpäällikkö

Toni Engman, kiinteistöpäällikkö, NCC

Avointa yhteydenpitoa palveluiden kehittämiseksi

Tilaajan, käyttäjien ja NCC:n välinen yhteistyö perustuu avoimeen yhteydenpitoon. Säännölliset tapaamiset ja palaute auttavat palvelun jatkuvassa kehittämisessä.

– Tapaamisissa käsitellään käyttöjaksojen raportit, palvelun laatu, uudet ideat ja muut yhdessä sovitut asiat. Tavoitteena on yksinkertaisuudessaan varmistaa, että kiinteistön käyttö on vaivatonta ja palvelut kehittyvät jatkuvasti. NCC:n Helpdesk puolestaan palvelee käyttäjiä kaikissa akuuteissa tarpeissa, kertoo tekninen manageri Pekka Jeskanen.

– Käyttäjäkokouksissa aiheet vaihtelevat, mutta meiltä aina kysytään ajankohtaisista asioista vaikkapa vuodenaikojen vaihtuessa ilmanvaihtoon liittyen, lisää Susanna Koivusalo.

Pekka Jeskanen, tekninen manager, NCC

Pekka Jeskanen, tekninen manager, NCC

Huolellinen kiinteistönhoito ammattilaisen ottein

Elinkaarimalli varmistaa, että käyttäjät voivat keskittyä omaan toimintaansa, tietäen, että kiinteistö on aina hyvin huollettu ja hyvässä kunnossa. Kiinteistölle ei myöskään pääse syntymään korjausvelkaa vuosikymmentenkään aikana. Ennakointi, huolellinen korjaus ja perusteellinen kiinteistön tunteminen talotekniikkaa myöten ovat kiinteistön terveyden ja kestävyyden kannalta oleellisia asioita.

– Ison yrityksen edut nähdään mm. akuuttien korjaustarpeiden kanssa. NCC:n laaja hankintaverkosto on osoittanut kyntensä ja toimivuutensa harvinaisempienkin koneiden ja varaosien ripeässä hankinnassa, Pekka kertoo.

Elinkaarimallin ylläpitovaiheessa olevista kiinteistöistä NCC saa pitkän aikavälin tärkeää tietoa siitä, mitkä ratkaisut ovat elinkaareltaan kestäviä. Tätä osaamista hyödynnetään aina uuden suunnittelussa.

Espoolaisessa Soukan koulussa kokemusta NCC:n elinkaari- ja ylläpitomallista on kertynyt vuodesta 2011 alkaen.

Mikä elinkaarimalli?

  • NCC:n pitkä sitoutuminen ja sopimus rakentamaamme kiinteistöön. Laajimmassa muodossaan otamme kokonaisvastuun suunnittelusta, rakentamisesta, kiinteistöstä, ylläpidosta ja huollosta
  • NCC on rakentanut ja ylläpitää useita elinkaarimallilla toteutettuja kiinteistöjä. Espoon Tapiolan terveyskeskusta lukuun ottamatta muut kohteet ovat kouluja. Espoossa Kaivomestarin kiinteistössä on Kuninkaantien lukion lisäksi uimahalli
  • Elinkaarimallin sitoumukset tarkoittavat 20–25 vuoden vastuita ja ylläpitoa
  • Malli soveltuu parhaiten uudisrakentamisen kohteisiin
  • Elinkaarimallissa kiinteistön omistus ja rahoitus on tyypillisesti tilaajan / käyttäjäorganisaation vastuulla
  • PPP mallissa (Public Private Partnership) toteuttaja hankkii myös rahoituksen
  • Vuokramallissa myös omistus säilyy toteutusorganisaatiolla

Lähetä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.


This website uses cookies

Cookies ("cookies") consist of small text files. The text files contain data which is stored on your device. To be able to place some type of cookies we need your consent. We at NCC Sverige AB, corporate identity number 556613-4929 use these types of cookies. To read more about which cookies we use and storage duration, click here to get to our cookiepolicy.

Manage your cookie-settings

Necessary cookies

Necessary cookies are cookies that need to be placed for fundamental functions on the website to work. Fundamental functions are for instance cookies that are needed for you to use menus and navigate the website.

Functional cookies

Functional cookies need to be placed for the website to perform in the way that you expect. For instance to remember which language you prefer, to know if you are logged in, to keep the website secure, remember login credentials or to enable sorting of products on the website in the way that you prefer.

Statistical cookies

To know how you interact with the website we place cookies to collect statistics. These cookies anonymize personal data.

Personalization cookies

In order to provide a better experiance we place cookies for your preferances

Ad measurement cookies

To be able to provide a better service and experience we place cookies to tailor marketing for you. Another purpose for this placement is to market products or services to you, give tailored offers or market and give recommendations on new concepts based on what you have bought from us previously.