Aja hiljaa – niin miksi?

Yksi puheenaihe tuntuu aina nostattavan kiihkeitä tunteita: tietyömaiden nopeusrajoitukset. Niistä on tänäkin kesänä kiivailtu keskustelupalstoilla, myös NCC:n Aja hiljaa -Facebook-ryhmässä.

Yksi puheenaihe tuntuu aina nostattavan kiihkeitä tunteita: tietyömaiden nopeusrajoitukset. Niistä on tänäkin kesänä kiivailtu keskustelupalstoilla, myös NCC:n Aja hiljaa -Facebook-ryhmässä.

Kummastusta herättää varsinkin se, miksi tietyömailla pitää ajaa hiljaa, vaikka siellä ei ole ketään töissä. Joidenkin mielestä kunnioitus nopeusrajoituksia kohtaan rapautuu, kun alennetut nopeusrajoitukset ovat voimassa tyhjällä tiellä, työajan ulkopuolellakin.

Aja hiljaa -kampanjassa puhutaan tietyöntekijöiden turvallisuudesta. Se on meille äärimmäisen tärkeää. Ylinopeudet tietyömailla on todellinen ongelma. Poliisin ja Liikenneviraston mukaan tietyömaiden alennettuja nopeusrajoituksia noudatetaan huonosti. Tämä kävi ilmi myös Ylen Uutisten nopeustestissä Espoossa Ruukinsillan työmaalla. ”Eniten hirvittää raskas liikenne, kun se pyyhkii ohi läheltä. Monet eivät välitä nopeusrajoituksista mitään”, totesi NCC:n perämies Anssi Nieminen Ylen haastattelussa.

Ovatko alennetut nopeudet sitten turhia? Pitäisikö nopeuksia nostaa, kun tietyömaalla ei olla töissä? Alennetut nopeusrajoitukset ovat myös autoilijan etu, silloinkin kun ketään ei työmaalla ole. Nopeusrajoitukset palautetaan vasta, kun tie on siinä kunnossa, ettei se aiheuta riskiä tiellä liikkujille ja sillä voi turvallisesti ajaa. Eli sillä ei ole kuoppia, irtokiviä, eikä siinä ole jyrsittyä pintaa ja tiellä ovat myös tarvittavat liikennemerkit, suojakaiteet ja tiemerkinnät paikallaan.

Uutisointia ja keskustelun kiihkeyttä seuratessa tulee miettineeksi, miksi meillä on niin kova kiire? Mitä saamme kiirehtimällä?

Tietyömaalla vanha viisaus ”Ei ole hoppu hyväksi ja kiire kunniaksi” on todella paikallaan. Tietyömailla tapahtuu vuosittain muutama liikenteestä aiheutuva tapaturma sekä kymmeniä läheltä piti –tilanteita. NCC on kampanjoinut tietyömaiden nopeusrajoitusten noudattamisen puolesta jo pitkään ja me jatkamme edelleen. Jokainen tietyömaan vaaratilanne on liikaa.

Seppo Pesonen
Turvallisuuspäällikkö
NCC Roads Oy

Lisätietoa: www.ncc.fi/ajahiljaa

Lähetä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.


  • Antti Autoilija

    3 syyskuu, 2013 16:15

    Uusi rangaistusmuoto tietyömailla ylinopeutta ajaville sakkojen ja ajokiellon lisäksi: laitetaan heidät seisomaan työmaan reunalle kun muut ajavat ohi ja heitetään vielä vaikka kananmunalla otsaan ohiajaessa.

  • Matti Asikainen

    4 syyskuu, 2013 05:39

    Jos menettää ajastaa 5 minuuttia mutta voi säästää toisen hengen niin kannattaisiko asiat laittaa tärkeysjärjestykseen?