NCC Green Asphaltin valmistuksessa voidaan käyttää vihreää sähköä, matalalämpötekniikkaa ja kierrätettyä asfalttia tai näiden yhdistelmiä. Tulevaisuudessa käytetään myös biopolttoaineita. Perinteisellä menetelmällä massaa valmistettaessa syntyy noin 40 kg hiilidioksidia asfalttitonnia kohden, kun Green Asphaltilla päästövähennys on lähes 70 %.
NCC:n Asfaltin tuotepäällikkö Sara Väänänen, NCC
Suomessa NCC Green Asphalt on ollut pilottikäytössä vuodesta 2013 lähtien, mutta Ruotsissa ja Norjassa käyttökokemuksia on kerätty jo 2000-luvun alkupuolelta. NCC Green Asphaltilla on toteutettu mm. kaikki moottoritien asfalttikerrokset Pohjois-Ruotsissa. Suomessa päästäänkin hyötymään Ruotsin ja Norjan puolella saaduista kokemuksista ja havainnoista. Green Asphalt auttaa taistelussa CO2-päästöjä vastaan, mutta lisäksi se on hyvin kestävä päällyste. Matalalämpöasfalttia valmistettaessa bitumi vaahdotetaan ja massaa pystytään valmistamaan tavallista matalammassa lämpötilassa, jonka ansiosta bitumi säilyttää elastiset ominaisuudet paremmin.
– On tutkittu, että Green Asphaltin valmistuksen bitumin vaahdotustekniikassa sideaine peittää kivirakeet paremmin, jolloin päällysteestä tulee tiiviimpää ja näin se kestää sään vaihteluita paremmin. Asfalttipäällysteen nastarengaskulutuskestävyyteen vaikuttaa päällysteessä käytettävä kivimateriaali. Asiakkaat ovat alkaneet nähdä mahdollisuudet pienentää CO2-päästöjään Green Asphaltin avulla tuotepäällikkö Sara Väänänen kiittelee.
Hiilineutraali Suomi 2035
NCC Green Asphaltin valmistuksessa käytetään vielä toistaiseksi Suomessa fossiilisia polttoaineita. Matalalämpötekniikkaa käyttämällä, vanhaa asfalttia kierrättämällä ja vihreällä sähköllä saavutetaan 15-30 % CO2 -päästövähennys. Päästöjä saadaan vähennettyä myös modernilla levityskalustolla, johon NCC on investoinut viime aikoina vahvasti. Seuraava askel on biopolttoaineiden hyödyntäminen asfaltin valmistuksessa, jos verotus alkaa suosimaan ympäristöystävällisiä biopolttoaineita myös Suomessa.
– Ruotsissa käytetään jo jätepuusta valmistettua puupellettiä, joka on nollapäästöinen, Väänänen mainitsee.
Väänänen lisää, että biopolttoaineen vaikutus CO2-päästöjen vähentämisessä on merkittävä. Kun asfaltin valmistuksessa käytetään biopolttoainetta, asfalttirouhetta, matalalämpötekniikkaa ja vihreää sähköä, päästään lähes 70 % CO2-päästövähennykseen.
– Samalla häviää muitakin kasvihuonekaasupäästöjä, kuten typen oksideja. Myös työn aikaiset höyryt vähenevät.
Esim. teollisuuslaitoksilla ja suuremmilla yrityksillä on omat päästötavoitteensa, joihin Green Asphaltilla voidaan vaikuttaa hankinnoissa, olipa kysymys uudisrakentamisesta tai kiinteistön ylläpidosta. Turun alueella suurin Green Asphalt kohde on kesällä aukeava Schenkerin terminaali Liedossa.
NCC:n tekemien päällysteiden laatua ohjaavat asfalttinormit, jotka perustuvat EN-standardeihin, eli kuinka asfalttia tehdään ja mitä siltä vaaditaan. Normit mahdollistavat asfalttimassojen valmistuksen matalammassa lämpötilassa sekä asfaltin kierrättämisen.
– Asiakas voi valita, kuinka vihreää asfalttia hän haluaa, Väänänen painottaa.
NCC on toteuttanut merkittäviä Green Asphalt -kohteita matalalämpötekniikalla yritysasiakkaille. Myös kunnilla on oma Hinku-verkosto, joka keskittyy päästövähennyksiin. Green Asphalt tarjoaa näihinkin tarpeisiin loistavan työkalun myös kuntatilaajille pyrkimyksissään saavuttaa päästötavoitteensa.
– Valtio teettää suuria tiekohteita omalle tieverkostolleen. Ensimmäiset NCC Green Asphalt matalalämpötekniikalla tehdyt asfalttipäällysteet valtion tieverkolle NCC Industry teki jo vuonna 2013. Myös valtion tieverkolta saadut kokemukset ovat positiivisia, Väänänen toteaa.
Erikoispäällysteet korkean kulutuksen kohteisiin
– Meillä on NCC Viaco -tuoteperhe mm. raskasliikenteisille pihoille ja kaduille, kuten logistiikkakeskuksiin tai teollisuuslaitoksille. Viaco-päällysteiden suunnittelussa on huomioitu erityiskohteiden poikkeukselliset olosuhteet, kuten raskas kuorma tai päällysteeseen kohdistuva hierto. Viaco-päällysteillä kannattaakin toteuttaa kriittisimpiä alueita. Strongphalt on puolestaan komposiittipäällyste, jossa on yhdistetty korkealujuuksinen sementtilaasti ja asfaltti. Strongphalt kestää paremmin pistekuormaa, joten se soveltuu hyvin mm. lastauslaitureille sekä hallin lattioiden päällysteeksi. Tuote on myös palonkestävä. Bitumi on tällä hetkellä halpaa, joten nyt kannattaa investoida asfalttiin, NCC:n aluejohtaja Ville-Veikko Jäppilä toteaa.
Lähde: Alkuperäinen juttu tehty ja julkaistu Turun Seudun Yritysmaailmassa toukokuussa 2020