Näin esimiehet ja työntekijät onnistuvat monitilatoimistossa

Monitilatoimisto asettaa esimiehille ja työntekijöille toisenlaisia vaatimuksia kuin perinteinen toimisto. Monitilatoimistoa käsittelevä blogisarja päättyy tällä kertaa tekstiin, jossa pohditaan syitä toimintoperusteisen työskentelytavan onnistumiselle.

Monitilatoimisto asettaa esimiehille ja työntekijöille toisenlaisia vaatimuksia kuin perinteinen toimisto. Monitilatoimistoa käsittelevä blogisarja päättyy tällä kertaa tekstiin, jossa pohditaan syitä toimintoperusteisen työskentelytavan onnistumiselle.

Olet suunnitellut siirtymisen monitilatoimistoon ja selvittänyt kaikki haasteet. Nyt on aika keskittyä siihen, mitä sen jälkeen seuraa: arki. Seuraavassa on joitakin vinkkejä siitä, miten voit suunnitella työn niin, että saat uudesta toimistosta ja työskentelytavasta suurimman hyödyn.

Ota vastuu omasta työpäivästäsi
Kaikki työpaikalla ovat johtajia. Johdat vähintään yhtä henkilöä – itseäsi. Oman itsensä johtaminen on erittäin tärkeää monitilatoimistossa. Mielestäni on hienoa, jos työpaikalta lähtee iloisempana kuin sinne tulee. Monitilatoimistossa jokainen vastaa itse omasta viihtymisestään.

Niksinä on luoda hyvä työrytmi. Päivä voi ensin tuntua jäsentymättömältä, mutta kokeile, mikä toimii sinulle parhaiten. Joitakin vapauden suuri määrä voi stressata, silloin kannattaa jäsennellä itse päivä. Voit suunnitella tietyt työt, jotka teet tietyillä alueilla toimistossa: maanantaiaamuna käyt ehkä sähköpostin läpi hiljaisella osastolla ja tiistaina työskentelet yhdessä työryhmäsi kanssa vuorovaikutusta tukevalla alueella. Ottamalla vastuun siitä, milloin ja missä teet eri työtehtäviä, voit suunnitella päivästä vaihtelevan. Se on sekä innostavaa että terveellistä.

Luottamusta tarvitaan toimintoperusteisessa työskentelytavassa
Monitilatoimistossa johtajuus ilmenee eri tavalla kuin perinteisessä toimistossa. Esimiesten ja yrityksen johdon on luotettava työntekijöihin. Esimiehissä voi kuitenkin herättää epävarmuutta se, etteivät he tiedä, missä työntekijät ovat ja mitä he kulloinkin tekevät. Työntekijöiden vahtiminen ja estäminen työskentelemästä haluamallaan tavalla ei kuitenkaan ole vaihtoehto.

Esimiehen on sen sijaan asetettava yhdessä työntekijöiden kanssa selvät tavoitteet ja laadittava jokaisen kanssa erikseen tarkka tilannearvio. Kerran vuodessa käydyn kehityskeskustelun sijasta niitä voidaan käydä ehkä kolme tai neljä vuodessa – tai jopa kerran kuukaudessa. Tavoitejohtaminen ja valmentava johtajuus ovat esimiehille tärkeitä taitoja monitilatoimistossa.

Esimiehiä askarruttaa usein, miten monitilatoimistossa onnistutaan kokoamaan tiimi ja luomaan hyvä tiimihenki. Tässä voidaan käyttää sekä digitaalisia että fyysisiä työkaluja: Skypen kaltaisilla ratkaisuilla tai chat-ohjelmilla tavoitetaan työntekijät sähköisesti ja voidaan luoda nopeita tilannearvioita, kun taas tapaamiset epävirallisissa kokoontumispaikoissa tai yhteiset kahvitauot kehittävät tiimihenkeä.

Johtajan on varattava myös itselleen aikaa samalla tavalla kuin aikaa varataan tilannearvioiden laatimiseen kollegoiden kanssa. Chat-ohjelma luo helposti tunteen siitä, että olet valvonnan alainen – kaikki näkevät, oletko verkossa vai et. Uskalla kirjautua ulos ja työskennellä kaikessa rauhassa. Jos työntekijöilläsi on oikeat välineet, he pystyvät työskentelemään itsenäisesti. Monitilatoimiston suuri etu on se, että yhteistyö ja itsenäinen työ lomittuvat helposti.

Karin Ståhl, osakas ja työpaikkastrategi, GoToWork

Lue lisää NCC:n Future Officesta ja siitä, miten se edistää liiketoimintaasi.

Lähetä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.


This website uses cookies

Cookies ("cookies") consist of small text files. The text files contain data which is stored on your device. To be able to place some type of cookies we need your consent. We at NCC Sverige AB, corporate identity number 556613-4929 use these types of cookies. To read more about which cookies we use and storage duration, click here to get to our cookiepolicy.

Manage your cookie-settings

Necessary cookies

Necessary cookies are cookies that need to be placed for fundamental functions on the website to work. Fundamental functions are for instance cookies that are needed for you to use menus and navigate the website.

Functional cookies

Functional cookies need to be placed for the website to perform in the way that you expect. For instance to remember which language you prefer, to know if you are logged in, to keep the website secure, remember login credentials or to enable sorting of products on the website in the way that you prefer.

Statistical cookies

To know how you interact with the website we place cookies to collect statistics. These cookies anonymize personal data.

Personalization cookies

In order to provide a better experiance we place cookies for your preferances

Ad measurement cookies

To be able to provide a better service and experience we place cookies to tailor marketing for you. Another purpose for this placement is to market products or services to you, give tailored offers or market and give recommendations on new concepts based on what you have bought from us previously.