Miksi ihmiset tulevat toimistolle?

NCC:n tekemän tutkimuksen mukaan tietotyöläiset haluavat joustoa työpaikan suhteen eli päättää pitkälti itse, missä työskentelevät. Myös toimistolle halutaan tulla. Ja kun toimistolle tullaan, siellä halutaan tavata kollegoita. Miten kohtaamiset voidaan varmistaa?

Mitä kaikkea uusi hybridityöajatus pitää sisällään?

Asiantuntijoiden mukaan hybridityö on muutakin kuin vain keskustelua siitä, ollaanko etänä vai toimistolla. Kyseessä on syvällisempi ajattelu- ja toimintatapojen muutos. Työhön liittyy nyt useampia ulottuvuuksia kuin koskaan aiemmin: henkinen ja fyysinen hyvinvointi, inhimillinen johtaminen, yhteisöllisyyden ylläpitäminen, sitoutuminen omaan työyhteisöön, etä- ja lähityön yhdistäminen, digitaalisten työkalujen sujuva käyttö, kotien soveltuvuus työskentelyyn ja toimistotilojen funktio.

Työhön liittyy myös vahvasti kysymys siitä, miten työ määritellään ja mihin ihmiset haluavat kallisarvoisen aikansa käyttää. Pandemian jälkeen yhteistyön, yhdessä tekemisen ja yhdessä olemisen arvo ymmärretään nyt ihan uudella tavalla. Ihmiset haluavat olla toimistolla ja nähdä toisiaan, myös tulevaisuudessa.

Johtamistapa ja yrityskulttuuri näkyvät myös toimitiloissa

Kilpailu työvoimasta on johtanut siihen, että työnantajien on entistä tarkemmin kiinnitettävä huomiota työoloihin. Palkalla voi kilpailla tiettyyn pisteeseen asti, mutta sen jälkeen muut asiat ratkaisevat. Erityisesti nuoret ovat hyvin kiinnostuneita siitä, millainen kulttuuri organisaatiossa on. Tässä yhteydessä myös toimitiloilla on paljon merkitystä, sillä monissa yrityksissä tuskaillaan, miten kulttuuria rakennetaan, jos ihmiset ovat toimistolla miten sattuu. Monet ovatkin päätyneet malliin, jossa tiimit päättävät pelisäännöt toistensa kohtaamiselle. Kulttuurin luominen täysin etänä koetaan usein vaikeaksi. Johtajallakin täytyy olla aikaa, osaamista ja kiinnostusta johtaa niin, että se palvelee yksilön tai pienen tiimin tarpeita.

Yrityksen toimitilojen toimivuuden, ergonomian, esteettisyyden ja tunnelman pitää nyt olla sellaisia, että toimistolle halutaan lähteä. Tilasuunnittelun periaatteet ovat muuttuneet yhä räätälöidyimmiksi yrityskulttuurin mukaisesti. Toiveiden tynnyri on isompi kuin koskaan. Yritykset haaveilevat spa-osastoista lastenhoidon järjestämiseen, jotta henkilöstö viihtyisi työpaikalla ja arki soljuisi helposti.

Riittävästi tilaa palveluiden ääreltä

Sijainti on aina ollut toimipaikalle tärkeää, mutta nyt sen merkitys on korostunut entisestään. Jotta arki sujuu, halutaan hyvien liikenneyhteyksien äärelle ja palvelujen keskelle. Sellaisia paikkoja ovat esimerkiksi Helsingin keskusta ja Ruoholahti sekä Espoossa Keilaniemi ja Leppävaara. Niistä löytyvät myös kehityskohteemme Kulma21, We Land, BEAM ja OOPS.

Tulevaisuudessa tarvittavien tilojen määrää voi olla vaikea arvioida, mutta ainakin monet yritykset ovat raportoineet lähes täysistä toimistoista, joista on ollut välillä vaikeaa löytää vapaata työpistettä tai neuvotteluhuonetta. Tilojen suunnittelussa on nykyisin usein mukana ihmisiä organisaation eri funktioista ja työntekijöiden mielipiteitä kuullaan yhä laajemmin. Sieltä se oikea suunta usein löytyy ja idea siitä, millainen on ympäristö, joka aidosti palvelee ja tuo lisäarvoa työpäiväkokemukseen.

Asiantuntijanäkemysten mukaan tilojen tulevaisuuden ratkaisevat kolme tekijää: sijainti, luovuuden ja kohtaamisten mahdollistamat tilat ja jakaminen.

Jos aihe kiinnostaa, suosittelen tutustumaan tarkemmin Työn uudet kasvot -tutkimukseemme.

NCC:n työn uudet kasvot -tutkimuksesta nousi 5 trendiä, jotka muokkaavat työn tulevaisuutta:

  1. Hybridityö muuttaa asenteita
  2. Työn tekemistä ei voi enää näytellä
  3. Paras kulttuuri voittaa
  4. Sieluttomien konttoreiden aika on ohi
  5. Tekijät vaativat, työnantaja palvelee

 

Lähetä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.


This website uses cookies

Cookies ("cookies") consist of small text files. The text files contain data which is stored on your device. To be able to place some type of cookies we need your consent. We at NCC Sverige AB, corporate identity number 556613-4929 use these types of cookies. To read more about which cookies we use and storage duration, click here to get to our cookiepolicy.

Manage your cookie-settings

Necessary cookies

Necessary cookies are cookies that need to be placed for fundamental functions on the website to work. Fundamental functions are for instance cookies that are needed for you to use menus and navigate the website.

Functional cookies

Functional cookies need to be placed for the website to perform in the way that you expect. For instance to remember which language you prefer, to know if you are logged in, to keep the website secure, remember login credentials or to enable sorting of products on the website in the way that you prefer.

Statistical cookies

To know how you interact with the website we place cookies to collect statistics. These cookies anonymize personal data.

Personalization cookies

In order to provide a better experiance we place cookies for your preferances

Ad measurement cookies

To be able to provide a better service and experience we place cookies to tailor marketing for you. Another purpose for this placement is to market products or services to you, give tailored offers or market and give recommendations on new concepts based on what you have bought from us previously.