Eettinen johtaminen innostaa kaupan alan työntekijöitä

Eettisellä johtamisella on selvä yhteys kaupan alan työntekijöiden asiakaskeskeisyyteen ja viihtyvyyteen. Se myös motivoi ja lisää myönteistä ajattelua.

Eettisellä johtamisella on selvä yhteys kaupan alan työntekijöiden asiakaskeskeisyyteen ja viihtyvyyteen. Se myös motivoi ja lisää myönteistä ajattelua.

Aiemmin asiakaskeskeisyys on nähty muuttumattomana arvona, johon on vaikea vaikuttaa. Vuonna 2015 tehdyn suomalaistutkimuksen mukaan yksi tekijä voi kuitenkin olla tärkeä kannustin työntekijöiden asiakaskeskeisyyteen: myymälän suhtautuminen eettiseen johtamiseen (Lindblom, Kajalo ja Mitronen 2015). Yleisesti eettinen johtaminen merkitsee moitteetonta menettelyä teoissa ja suhteissa sekä muiden kannustamista moitteettomaan menettelyyn kaksisuuntaisella viestinnällä, vahvistuksella ja päätöksenteolla.

Vastuunsa tuntevaa myymälän johtoa arvostetaan

Tutkimukseen osallistui 208 vähittäiskaupan alan työntekijää Suomessa. Vastausten perusteella asiakaspalvelutyöntekijöiden käsityksellä myymälän eettisestä johtamisesta on vahva yhteys työntekijöiden asiakaskeskeisyyteen.

Työntekijöiden asiakaskeskeisyys jaetaan usein kahteen osaan: on joukko työntekijän toimintamalleja, jotka edistävät asiakastyytyväisyyttä, ja on psykologinen muuttuja, joka motivoi työntekijää täyttämään asiakkaiden tarpeet.

Jos asiakaspalvelutyöntekijät kokevat, että myymälä ja myymälän johto tuntevat vastuuta työntekijöistä, työntekijät ovat optimistisia ja viihtyvät työssään. Se antaa heille lisämotivaatiota nähdä ylimääräistä vaivaa asiakkaan palvelemiseksi ja asiakkaiden tarpeiden täyttämiseksi.

Asiakaskeskeisyys on viihtyvyyden merkki

Tutkimus osoittaa lisäksi, että asiakaskeskeisyydellä on puolestaan vahva yhteys työntekijöiden viihtyvyyteen työssä. Kaikki mainitut osa-alueet vaikuttavat siis toisiinsa. Kun myymälä osoittaa eettistä johtajuutta, sillä on monia myönteisiä vaikutuksia työntekijöihin ja asiakkaisiin.

Voi tuntua itsestään selvältä, että työtilanteeseensa tyytyväisten asiakaspalvelutyöntekijöiden irtisanoutumisriski on muita pienempi. Kun tätä tarkastellaan kokonaisuuden näkökulmasta, havaitaan selvästi, että asiat liittyvät toisiinsa. Entistä suurempi ymmärrys eettisen johtajuuden sekä asiakaspalvelutyöntekijöiden asiakaskeskeisyyden ja työtyytyväisyyden välisistä yhteyksistä auttaa parantamaan työympäristöä ja pitämään lahjakkaat työntekijät yrityksen palveluksessa.

Englanninkielinen tutkimusartikkeli Exploring the links between ethical leadership, customer orientation and employee outcomes in the context of retailing, on julkaistu Management Decision -julkaisussa, painos 53, numero 7, sivut 1 642–1 658.

Lähetä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.


This website uses cookies

Cookies ("cookies") consist of small text files. The text files contain data which is stored on your device. To be able to place some type of cookies we need your consent. We at NCC Sverige AB, corporate identity number 556613-4929 use these types of cookies. To read more about which cookies we use and storage duration, click here to get to our cookiepolicy.

Manage your cookie-settings

Necessary cookies

Necessary cookies are cookies that need to be placed for fundamental functions on the website to work. Fundamental functions are for instance cookies that are needed for you to use menus and navigate the website.

Functional cookies

Functional cookies need to be placed for the website to perform in the way that you expect. For instance to remember which language you prefer, to know if you are logged in, to keep the website secure, remember login credentials or to enable sorting of products on the website in the way that you prefer.

Statistical cookies

To know how you interact with the website we place cookies to collect statistics. These cookies anonymize personal data.

Personalization cookies

In order to provide a better experiance we place cookies for your preferances

Ad measurement cookies

To be able to provide a better service and experience we place cookies to tailor marketing for you. Another purpose for this placement is to market products or services to you, give tailored offers or market and give recommendations on new concepts based on what you have bought from us previously.