Miten korona muutti oppilaitosyhteistyötä?

Rakennusalan yritykset ovat perinteisesti tavanneet rakennusalan opiskelijoita oppilaitosten omissa tapahtumissa ja muiden tahojen järjestämillä messuilla. Harjoitteluohjelma on NCC:llä merkittävä rekrytointikanava, joten yhteistyön jatkuminen oli myös koronatilanteessa tärkeää. Reetta Kilpeläinen kertoo, miten opiskelijoihin tutustuminen vietiin verkkoon.

Maaliskuusta 2020 lähtien meitä on ravisuttanut koronapandemia. Se on vaikuttanut meidän jokaisen työpäivään ja tapoihin tehdä työtä, kuten myös minunkin. Vastaan NCC:llä oppilaitosyhteistyöstä ja harjoitteluohjelmastamme. Perinteisesti oppilaitosyhteistyötä on tehty käymällä keskusteluja opiskelijoiden kanssa kasvokkain eri tapahtumissa ja tutustuttu näin puolin ja toisin. Vuonna 2020 myös me olimme NCC:llä uuden äärellä, kun saimme innovoida ja miettiä uusia toimintatapoja opiskelijoiden tapaamiseen.

Kävi tietysti niin, että kasvokkain tapahtuvat kohtaamiset opiskelijoiden kanssa siirrettiin verkkoon, kuten kuin moni muukin asia. Minulla on paljon kokemusta ryhmien kanssa toimimisesta, fasilitaattorin roolista sekä tapahtumien ja koulutusten suunnittelusta, mutta silti hieman jännitti, miten ensimmäinen verkon kautta järjestettävä tapahtuma onnistuu ja saammeko sisällön houkuttelevaksi opiskelijoille virtuaalimessuilla, joissa tarjontaa on paljon. Huoli oli kuitenkin turha, sillä verkkotapahtumat onnistuivat erinomaisesti! NCC:n rakennusalan ammattilaiset hyppäsivät ketterinä virtuaalimaailmaan ja onnistuivat kertomaan NCC:n toiminnoista opiskelijoille monipuolisesti. Pääsimme esimerkiksi Trimble-virtuaalikypärän matkassa Espoon Leppävaaran Oops-toimistotalojen rakennustyömaalle livekuvalla. Kiinnostavaa oli myös, kun harjoitteluohjelmassamme mukana olevat harjoittelijat kertoivat haastattelussa omista kokemuksistaan NCC:llä ja opiskelijat saivat kysellä heiltä lisää. Kurkistimme myös eri liiketoimintojen arkeen, kuten NCC:n kiviainesliiketoimintaan.

Virtuaalitapahtumamme saivat erinomaista palautetta ja tarjoamamme sisältö koettiin monipuolisimmaksi ja antoisimmaksi, mitä virtuaalimessuilla oli tarjolla. Itse mietin paljon myös vuorovaikutusta. Virtuaalimessuilla saimme rakennettua sisällön vuorovaikutteiseksi, sillä opiskelijat olivat erittäin aktiivisia chattailemaan ja keskustelemaan livenä. Oppilaitosyhteistyöstä vastaavana koen, että saimme virtuaalisesti tuotua jopa laajemmin ja monipuolisemmin NCC:n toimintaa ja yrityskulttuuria esiin, sillä meiltä oli mukana koneiden äärellä entistä monipuolisempi asiantuntijajoukko keskustelemassa ja kertomassa NCC:n toiminnasta. Tulevaisuudessa oppilaitosyhteistyötä tehdäänkin hybridimallilla eli sekä virtuaalisesti että kasvokkaisissa kohtaamisissa.

NCC on opiskelijoiden keskuudessa kiinnostava yritys. Tänä vuonna saimme yli 1200 hakemusta harjoitteluohjelmaamme. Me NCC:llä voimme tarjota harjoittelijoillemme reilun harjoittelun työpaikan, jossa jokainen saa olla oma itsensä.

Kiitos oppilaitoksille ja opiskelijoille kuluneesta vuodesta. Kohdataan taas virtuaalisesti ja kasvokkain!

Reetta Kilpeläinen, NCC:n oppilaitosyhteistyöstä ja harjoitteluohjelmasta vastaava HR-koordinaattori

Lähetä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.


  • Juha Pekkinen

    4 maaliskuuta, 2021 11:11

    Oikein hyvä kirjoitus Reetta. On myös tärkeää muistaa opintojensa aivan alussa olevat opiskelijat joille rakennusala, sen tarjoamat työmahdollisuudet ja niiden vaikutukset suuntautumiseen opinnoissa vaikuttavat. Teet tärkeää työtä.

    • Reetta Kilpeläinen

      1 huhtikuuta, 2021 14:25

      Kiitos Juha.

  • This website uses cookies

    Cookies ("cookies") consist of small text files. The text files contain data which is stored on your device. To be able to place some type of cookies we need your consent. We at NCC Sverige AB, corporate identity number 556613-4929 use these types of cookies. To read more about which cookies we use and storage duration, click here to get to our cookiepolicy.

    Manage your cookie-settings

    Necessary cookies

    Necessary cookies are cookies that need to be placed for fundamental functions on the website to work. Fundamental functions are for instance cookies that are needed for you to use menus and navigate the website.

    Functional cookies

    Functional cookies need to be placed for the website to perform in the way that you expect. For instance to remember which language you prefer, to know if you are logged in, to keep the website secure, remember login credentials or to enable sorting of products on the website in the way that you prefer.

    Statistical cookies

    To know how you interact with the website we place cookies to collect statistics. These cookies anonymize personal data.

    Personalization cookies

    In order to provide a better experiance we place cookies for your preferances

    Ad measurement cookies

    To be able to provide a better service and experience we place cookies to tailor marketing for you. Another purpose for this placement is to market products or services to you, give tailored offers or market and give recommendations on new concepts based on what you have bought from us previously.