Miten korona muutti oppilaitosyhteistyötä?

Rakennusalan yritykset ovat perinteisesti tavanneet rakennusalan opiskelijoita oppilaitosten omissa tapahtumissa ja muiden tahojen järjestämillä messuilla. Harjoitteluohjelma on NCC:llä merkittävä rekrytointikanava, joten yhteistyön jatkuminen oli myös koronatilanteessa tärkeää. Reetta Kilpeläinen kertoo, miten opiskelijoihin tutustuminen vietiin verkkoon.

Maaliskuusta 2020 lähtien meitä on ravisuttanut koronapandemia. Se on vaikuttanut meidän jokaisen työpäivään ja tapoihin tehdä työtä, kuten myös minunkin. Vastaan NCC:llä oppilaitosyhteistyöstä ja harjoitteluohjelmastamme. Perinteisesti oppilaitosyhteistyötä on tehty käymällä keskusteluja opiskelijoiden kanssa kasvokkain eri tapahtumissa ja tutustuttu näin puolin ja toisin. Vuonna 2020 myös me olimme NCC:llä uuden äärellä, kun saimme innovoida ja miettiä uusia toimintatapoja opiskelijoiden tapaamiseen.

Kävi tietysti niin, että kasvokkain tapahtuvat kohtaamiset opiskelijoiden kanssa siirrettiin verkkoon, kuten kuin moni muukin asia. Minulla on paljon kokemusta ryhmien kanssa toimimisesta, fasilitaattorin roolista sekä tapahtumien ja koulutusten suunnittelusta, mutta silti hieman jännitti, miten ensimmäinen verkon kautta järjestettävä tapahtuma onnistuu ja saammeko sisällön houkuttelevaksi opiskelijoille virtuaalimessuilla, joissa tarjontaa on paljon. Huoli oli kuitenkin turha, sillä verkkotapahtumat onnistuivat erinomaisesti! NCC:n rakennusalan ammattilaiset hyppäsivät ketterinä virtuaalimaailmaan ja onnistuivat kertomaan NCC:n toiminnoista opiskelijoille monipuolisesti. Pääsimme esimerkiksi Trimble-virtuaalikypärän matkassa Espoon Leppävaaran Oops-toimistotalojen rakennustyömaalle livekuvalla. Kiinnostavaa oli myös, kun harjoitteluohjelmassamme mukana olevat harjoittelijat kertoivat haastattelussa omista kokemuksistaan NCC:llä ja opiskelijat saivat kysellä heiltä lisää. Kurkistimme myös eri liiketoimintojen arkeen, kuten NCC:n kiviainesliiketoimintaan.

Virtuaalitapahtumamme saivat erinomaista palautetta ja tarjoamamme sisältö koettiin monipuolisimmaksi ja antoisimmaksi, mitä virtuaalimessuilla oli tarjolla. Itse mietin paljon myös vuorovaikutusta. Virtuaalimessuilla saimme rakennettua sisällön vuorovaikutteiseksi, sillä opiskelijat olivat erittäin aktiivisia chattailemaan ja keskustelemaan livenä. Oppilaitosyhteistyöstä vastaavana koen, että saimme virtuaalisesti tuotua jopa laajemmin ja monipuolisemmin NCC:n toimintaa ja yrityskulttuuria esiin, sillä meiltä oli mukana koneiden äärellä entistä monipuolisempi asiantuntijajoukko keskustelemassa ja kertomassa NCC:n toiminnasta. Tulevaisuudessa oppilaitosyhteistyötä tehdäänkin hybridimallilla eli sekä virtuaalisesti että kasvokkaisissa kohtaamisissa.

NCC on opiskelijoiden keskuudessa kiinnostava yritys. Tänä vuonna saimme yli 1200 hakemusta harjoitteluohjelmaamme. NCC:n arvot ja opiskelijoiden odotukset työelämästä kohtaavat. Me NCC:llä voimme tarjota harjoittelijoillemme reilun harjoittelun työpaikan, jossa jokainen saa olla oma itsensä.

Kiitos oppilaitoksille ja opiskelijoille kuluneesta vuodesta. Kohdataan taas virtuaalisesti ja kasvokkain!

Reetta Kilpeläinen, NCC:n oppilaitosyhteistyöstä ja harjoitteluohjelmasta vastaava HR-koordinaattori

Lähetä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.


  • Juha Pekkinen

    4 maaliskuuta, 2021 11:11

    Oikein hyvä kirjoitus Reetta. On myös tärkeää muistaa opintojensa aivan alussa olevat opiskelijat joille rakennusala, sen tarjoamat työmahdollisuudet ja niiden vaikutukset suuntautumiseen opinnoissa vaikuttavat. Teet tärkeää työtä.

    • Reetta Kilpeläinen

      1 huhtikuuta, 2021 14:25

      Kiitos Juha.