Robotti-Robbe vähentää rutiinitehtävien työtunteja toimistoilla ja pian myös työmailla

Automaatio on tullut myös toimistoihin auttamaan yksinkertaisissa ja toistuvissa työtehtävissä. NCC:n korjausrakentamisyksikön projektisihteerin Marika Felinin työssä automaatio on otettu avuksi myyntilaskutukseen. Aiemmin edelleen laskutettavia ostolaskuja käsitteli kaksi henkilöä, mutta tammikuusta alkaen työn on hoitanut robotti.

Automaatio on tullut myös toimistoihin auttamaan yksinkertaisissa ja toistuvissa työtehtävissä. NCC:n korjausrakentamisyksikön projektisihteerin Marika Felinin työssä automaatio on otettu avuksi myyntilaskutukseen. Aiemmin edelleen laskutettavia ostolaskuja käsitteli kaksi henkilöä, mutta tammikuusta alkaen työn on hoitanut robotti.

Automatiikka on monelle tuttu mm. liukuhihnoilta, joissa toistuvat työtehtävät pystyy hoitamaan robotti. Enenevässä määrin automaatio on tullut tietotöihin ja myös NCC:llä on huomattu, että sillä on paikkansa toimistotyön toistettavissa tehtävissä. Teknologiaa, jolla automatisoidaan tietotyön rutiinitehtäviä, kutsutaan ohjelmistorobotiikaksi. Robotti vapauttaa aikaa vaativampiin tehtäviin ja tehostaa toimistotyössä mm. dokumenttien hallintaa. NCC:llä ohjelmistorobotti aloitti vuoden alussa myyntilaskutuksen tukena edelleen laskutettavien ostolaskujen käsittelijänä. Eikä määrä ole mikään pieni: syksyyn mennessä robotti oli kirjannut ostolaskuja järjestelmään lähes 6800 kappaletta.

Pohdittaessa automatisointia asiaa kannattaa tarkastella koko organisaation kannalta – minkä prosessien automatisointi toisi välittömien hyötyjen lisäksi välillistä hyötyä.

– Automaation mahdollisuuksien hyödyntäminen ja jalkauttaminen on osa NCC:n digistrategiaa. Automaatiolla voidaan parantaa entisestään asiakaspalvelua ja prosesseja, kertoo NCC:n osastopäällikkö Ari Törrönen.

Robotti käyttöön muutamissa kuukausissa

Tietoteknisesti ohjelmistorobotiikka on yksinkertaista – robotti toteuttaa annettuja sääntöjä. Tältä pohjalta robotin käyttöönotto voidaan tehdä nopeasti ja kustannustehokkaasti. NCC:n myyntilaskutuksessa robotin määrittely ja käyttöönotto tapahtui kolmessa kuukaudessa.

– Ensimmäinen palaveri asiasta oli syyskuun 2017 lopulla, josta seurasi määrittely, testaus ja käyttöönotto. Olisimme saaneet automaation käyttöön vielä saman vuoden puolella, mutta päätimme vuodenvaihteen kiireiden takia siirtää aloituksen tammikuulle, Felin kertoo.

Ostolaskujen edelleen laskutuksessa ohjelmistorobotin tehokas käyttö vaati selkeitä kirjausohjeita, jotta automaatio pystyy käsittelemään laskut. Jotkut käytännöistä olivat jo käytössä, mutta automaation myötä ohjeiden selkeytys oli paikallaan: yhdenmukaisuus saman asian ilmaisemiseen.

– Ohjelmistorobotti oppii ja toistaa, joten vuoteen on mahtunut oppiprosessi puolin ja toisin. Meillä laskutuksessa opeteltiin uusi tapa käsitellä laskuja ja robotti on opetellut muun muassa liitteiden käsittelyä, Felin sanoo.

Aikaa kehittämiselle ja virheetöntä jälkeä asiakkaalle

Automatiikan suorat vaikutukset näkyvät työn tuottavuudessa: työ tehostuu, laatu paranee ja virheet vähenevät. Robotti vapauttaa henkilöstön aikaa muihin vaativampiin tehtäviin. Laskutuksessa Felin pystyy nyt keskittymään enemmän toimintatapojen ja toiminnanohjausjärjestelmän kehittämiseen.

– Meillä tuttavallisesti kutsuttu Robotti-Robbe on myös siitä mahtava työntekijä, että hänellä ei tunnu olevan näppäilyvirheitä ja lomia ei tarvita. Hyvitykset asiakkaille ovat vähentyneet entisestään ja pystymme vuoden ympäri pyörittämään lomitukset samalla työporukalla, Felin toteaa.

Tällä hetkellä NCC:llä on kehitteillä myös työmaille robottityökalu, joka olisi vastaavanlainen kuin laskutuksessa käytettävä robotti. Työmaalla robotin tarkoitus on kerätä laskuja valmiiksi kansioihin ja tulostaa niistä valmiita listoja ja raportteja. Ohjelmistorobotiikka voi näin poistaa työmaahenkilöstöltä manuaalista hallinnointia ja vapauttaa aikaa muuhun, kun tarvittavat tiedot löytyvät aina valmiina listoina kansioista.

Lähetä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.


This website uses cookies

Cookies ("cookies") consist of small text files. The text files contain data which is stored on your device. To be able to place some type of cookies we need your consent. We at NCC Sverige AB, corporate identity number 556613-4929 use these types of cookies. To read more about which cookies we use and storage duration, click here to get to our cookiepolicy.

Manage your cookie-settings

Necessary cookies

Necessary cookies are cookies that need to be placed for fundamental functions on the website to work. Fundamental functions are for instance cookies that are needed for you to use menus and navigate the website.

Functional cookies

Functional cookies need to be placed for the website to perform in the way that you expect. For instance to remember which language you prefer, to know if you are logged in, to keep the website secure, remember login credentials or to enable sorting of products on the website in the way that you prefer.

Statistical cookies

To know how you interact with the website we place cookies to collect statistics. These cookies anonymize personal data.

Personalization cookies

In order to provide a better experiance we place cookies for your preferances

Ad measurement cookies

To be able to provide a better service and experience we place cookies to tailor marketing for you. Another purpose for this placement is to market products or services to you, give tailored offers or market and give recommendations on new concepts based on what you have bought from us previously.