MySchool-käyttökokemuksia: Mainingin koulussa rakennus osallistuu opetukseen

Mainingin koulu Espoossa on yksi NCC:n peruskorjaamista koulurakennuksista, joissa rakennuksen käytöstä kertyvää tietoa hyödynnetään opetuksessa. MySchool-sovelluksen portaali kokoaa yhteen paikkaan tietoa aina desibeleistä lämpötiloihin ja paikalliseen energiantuotantoon. Kokeilu alkoi opettaja Iivari Laakkosen johdolla syksyllä 2019.

Mainingin koulu Espoossa on yksi NCC:n peruskorjaamista koulurakennuksista, joissa rakennuksen käytöstä kertyvää tietoa hyödynnetään opetuksessa. MySchool-sovelluksen portaali kokoaa yhteen paikkaan tietoa aina desibeleistä lämpötiloihin ja paikalliseen energiantuotantoon. Kokeilu alkoi opettaja Iivari Laakkosen johdolla syksyllä 2019.

– Ilmanvaihto toimii luokissa melkein harmittavan hyvin, sillä luvut eivät juuri vaihtele. Oppilaille vaihtelevat lukemat olisivat kiinnostavampia tarkastelun kohteita, naurahtaa Iivari Laakkonen. NCC:n projektipäällikkö Ari Törrönen on tullut Mainingin kouluun tapaamaan Laakkosta ja kuulemaan palautetta MySchool-sovelluksen kokeilukäytöstä opetuksessa.

Laakkonen työskentelee päätoimisena tuntiopettajana Mainingin koulussa, jonka NCC peruskorjasi vuosina 2014–2015. Yli 600 oppilaan sekä henkilökunnan hengittämän sisäilman laatua ohjataan koulurakennuksessa CO2- ja lämpötila-antureilla, joista tieto kertyy MySchool-sovellukseen.

MySchool-portaalista maininkilaiset näkevät miten esimerkiksi ilmankosteus, lämpötila ja ääniympäristö vaihtelevat koulurakennuksen eri osissa käytön mukaan. Myös koulun omien pienten aurinkopaneelien tuottaman energiamäärän vaihtelu erilaisissa sääolosuhteissa visualisoituu sovelluksen avulla.

MySchool-sovellusta mahdollista käyttää monessa oppiaineessa

– Desibelit kiinnostavat oppilaita eniten. 70 desibelin raja on MySchoolin mittarien mukaan mennyt rikki joka välitunti, ja joissain paikoissa ylitetään hetkittäin 80 desibeliä. Olemme syksyllä tutustuneet kahdeksasluokkalaisten kanssa sovelluksen tarjoamaan tietoon, kuten sähkön- ja vedenkulutuksen ennusteeseen. Hiilidioksidimäärissä havaitsimme eri tiloissa selviä eroja, Laakkonen kertoo.

– MySchool-sovellusta voi hyödyntää opetuksessa monella tavalla. Oppilaat voivat rakentaa itse sensoreita, joilla kerätään tietoa rakennuksesta, kertoo Törrönen. Laakkosen mukaan sovelluksen tarjoama rakennustieto on omiaan ilmiöoppimisessa, jossa rakennus voi toimia ilmiönä.

Oman toiminnan ympäristövaikutukset kiinnostavat koululaisia

MySchool-sovellus tarjoaa tällä hetkellä valmiita opintokokonaisuuksia alaluokille. Laakkonen näkee mahdollisuuksia hyödyntämisessä myös yläkoulun opetuksessa.

– Nuoret ovat todella kiinnostuneita oman toiminnan vaikutuksista ympäristöön. MySchoolia voisi hyödyntää meillä esimerkiksi ruokahävikin seurantaan, mikä on tähän saakka ollut haastavaa, Laakkonen sanoo.

Mainingin koulu sai keväällä 2019 kansainvälisen Vihreä lippu -ympäristösertifikaatin.

– Vihreä lippu -sertifiointiin kuuluu raportointia, jota varten kokoamme tietoa koulun toiminnan ympäristövaikutuksista, sanoo Laakkonen.

Törrönen on kiinnostunut kuulemaan lisää Mainingin koulun Vihreästä lipusta suoraan toiminnasta vastaavalta koululaisryhmältä ja pohtimaan yhdessä, miten MySchool-sovellus voisi auttaa myös Vihreä lippu -ohjelman kriteerien täyttämisessä.

Lähetä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.