Nokia kehitti NCC:n avulla mobiiliratkaisun, jolla näkee, miten rakennus on oikeasti rakennettu. Älylaitesovelluksella ja 3D-skannerilla tallennettu paikkatietoon kiinnitetty data auttaa erityisesti rakentamisvaiheen raportoinnissa sekä valmiin rakennuksen huollossa ja korjauksissa.
”Kuvittele, että sähkömies tulee aamulla kotiisi tutkimaan kylpyhuoneessasi olevaa johtovikaa. Mutta tällä kertaa sen sijaan, että hän leikkaa auki puolet kauniiden italialaisten laattojen peittämästä seinästäsi, hän ottaakin esiin tablettinsa, kohdistaa sen seinään etsien johdon tarkan kohdan, poraa pienen reiän ja korjaa vian. Kaikki tämä puolessa tunnissa, etkä edes myöhästy töistä. – Kuulostaa hienolta, mutta miten se voidaan tänä päivänä toteuttaa, saatat todeta.”
Osoittautui, että tämä pieni esimerkki on isossa mittakaavassa suuri haaste ja kustannustekijä. Kun jotain on rakennettu, on hyvin vaikeaa ja kallista tietää, mitä pinnan alla todellisuudessa on (esim. nähdä seinän läpi) – etenkin, kun toisinaan käytäntö pakottaa poikkeamaan suunnitelmista.
Uudet teknologiat, kuten rakennuksen tietomallit (BIM) tai matkapuhelin- ja pilvisovellukset ovat tuoneet mukanaan paljon kehitystä, mutta vielä on paljon parannettavaa. – McKinseyn raportin mukaan rakennusteollisuus on yksi vähiten digitalisoiduista aloista.
Viimeisen kuuden kuukauden ajan Nokia ja NCC työskentelivät yhdessä NCC:n rakennustyömaalla selvittääkseen edellä mainittuun ongelmaan ratkaisua. Kävi kuitenkin ilmi, että tarvitaan laajempi toimintatapojen muutos, jotta kaikki saadaan toimimaan yhdessä.
NCC:n avustamana Nokia kehitti prototyypin sovelluksesta, joka kattaa sekä rakennuksen rakentamisajan että sen ylläpidon. Testityömaalla rakentamisen eri vaiheet tallennettiin matkapuhelimella ja ammattilaistason 3D-skannerilla. Seuraavaksi sisällöt yhdistettiin, mikä näin loi rakennukselle digitaalisen historian. Lisäksi Nokian oman sisätilojen paikannusjärjestelmän (joka toimii normaalissa älypuhelimessa) avulla urakoitsijoiden ja NCC:n tallentama data kiinnitettiin oikeaan kohtaan digitaaliseen paikkatietoon.
Kun kohteen rakentamisvaiheiden historia ja rakenteiden sijainti ovat tiedossa, voidaan ne viedä tuotanto- ja tehtävänhallintasovelluksiin ja näin tehostaa rakennuksen ylläpitoa ja vähentää huoltokustannuksia merkittävästi. Se myös mahdollistaa koko tietovirran hallinnan aina asukkaan tai vuokralaisen ongelmatilanteesta laajennetun todellisuuden mobiilisovellukseen, josta näkyy mitä ja missä on korjattavaa. Lisäksi ongelmatilanteita on mahdollista visualisoida myös etänä, minkä jälkeen paikan päällä kohteessa voi toimia tarkemmin ja tarvittavin resurssein. Tämä osaltaan säästää kustannuksia.
Lisäksi, kun rakentamisvaiheessa aliurakoitsijat käyttävät samaa ympäristöä tallentaakseen ja raportoidakseen työnsä, pääurakoitsijan on mahdollista muun muassa seurata edistymistä ja laatua, arvioida kumppaneiden tehokkuutta, suunnitella tarvittavien resurssien määrää ja raportoida toimenpiteitä sisäisesti tai esimerkiksi valvojalle.
Eikä siinä vielä kaikki…
Uskon, että kaikkien rakentamisvaiheiden tietojen saaminen digitaalisessa muodossa paikkatietoineen osoittautuvat arvokkaaksi hyödykkeeksi, jotka – asianmukaisella kehittämisellä ja liiketoimintamallilla – voivat tarjota kokonaan uudenlaisen ansaintamallin rakennusyrityksille.
Ilia Zelenkin
Head of Product & Service Innovations
Nokia Global Services