Mitä tehdä rapistuville teille?

Pitkä talvi on taas koetellut meitä suomalaisia, samoin tie- ja katuverkkoamme. Vesi ja pakkanen ovat vaurioittaneet päällysteitä ja alla olevia tierakenteita. Teillä näkyy reikiä, railoja ja purkautuneita saumoja. Huonokuntoiset tiet hidastavat liikennettä ja ovat ennen kaikkea riski tiellä liikkujien turvallisuudelle. Syvät reiät tiessä ovat vaarallisia varsinkin motoristeille. Alemmalla tieverkolla pahat rakenteelliset vauriot vaikeuttavat jo tienkäyttäjien päivittäistä liikennöintiä.

Pitkä talvi on taas koetellut meitä suomalaisia, samoin tie- ja katuverkkoamme. Vesi ja pakkanen ovat vaurioittaneet päällysteitä ja alla olevia tierakenteita. Teillä näkyy reikiä, railoja ja purkautuneita saumoja. Huonokuntoiset tiet hidastavat liikennettä ja ovat ennen kaikkea riski tiellä liikkujien turvallisuudelle. Syvät reiät tiessä ovat vaarallisia varsinkin motoristeille. Alemmalla tieverkolla pahat rakenteelliset vauriot vaikeuttavat jo tienkäyttäjien päivittäistä liikennöintiä.

Syitä teiden huonoon kuntoon on monia. Yksi keskeinen syy on teiden ylläpidon määrärahojen vähyys. Olen huolissani siitä. Kun teiden ylläpidon kierto venyy liian pitkäksi, tiet eivät enää kestä sään ja kuormituksen aiheuttamia rasituksia. Määrärahojen niukkuuden vuoksi teille päädytään usein tekemään ohuimpia mahdollisia päällysteitä. Kun ohut päällyste kuluu riittävän paljon, jäljellä on enää matala korppu, joka irtoaa pohjasta helposti. Hallituksen kaavailema korotus ajoneuvojen maksimipainoon tulee toteutuessaan myös rasittamaan teiden rakenteita uudella tavalla ja siten vauhdittamaan tierakenteiden kulumista.

Jos tilanne jatkuu nykyisellään, tieverkoston kunto huononee edelleen ja korjausvelka kasvaa. Teiden vuosittainen budjettirahoitus pitäisi saada sidottua indeksiin, jotta tienpitäjän ostovoima säilyisi kustannusten noususta huolimatta. Alan on kuitenkin selvittävä myös nykyisessä rahoitustilanteessa. Tienpäällystysalalla onkin jo suunnattu toimintaa aiempaa enemmän paikkaustöihin ja täsmäkorjauksiin. Olemme NCC:ssä panostaneet kovasti uudenlaiseen tekniikkaan, jolla sauma- ja uravaurioita voidaan tehokkaasti korjata. Reikien ja muiden pienten vaurioiden korjaamisessa tulee kuitenkin jossain vaiheessa raja vastaan. Tavallinen tienkäyttäjä kärsii huonokuntoisista päällysteistä turvallisuuden ja ajomukavuuden yhä heikentyessä.

Tienpäällystysalan toimijoiden on myös syytä katsoa peiliin teiden huonosta kunnosta puhuttaessa. Ala ei ole mielestäni panostanut kehitykseen ja tutkimukseen riittävästi viime vuosina. Emme vielä tunne tien vaurioitumismekanismeja riittävän hyvin, vaan liian usein luotamme mutu-tuntumaan ja vakiintuneisiin toimintamalleihin. Alalla on sparraamisen paikka tuotteiden ja työmenetelmien sekä innovatiivisten hankintamenettelyiden kehittämisessä. Siihen tarvitaan mukaan kaikki keskeiset tilaajat, urakoitsijat ja asiantuntijat.

Olisi myös syytä aiempaa enemmän ennaltaehkäistä teiden vaurioita, rahoituksen sallimissa rajoissa. Esimerkiksi tien keskisauman kunnollinen korjaaminen kesällä tuottaa varmasti paremman lopputuloksen kuin pakkasen runteleman sauman paikkaaminen talvella hankalissa olosuhteissa liukkaalla valuasfaltilla. Vaurioiden ennaltaehkäisy vaatii ohjelmoinnin taitoa ja näkemystä siitä, mitä kulloinkin kannattaa tehdä ja millaisia menetelmiä käyttää. Joissakin tilanteissa myös innovatiivinen, tietomalli-pohjainen toteutusprosessi auttaa saavuttamaan optimaalisen työn laadun yhdistettynä erinomaiseen tehokkuuteen.

Nyt kevätauringon paistaessa toivon malttia liikenteeseen, erityisesti päällystystyömaiden kohdalla. Me NCC:llä teemme parhaamme, jotta yhteiskunnan pyörät saadaan pidettyä pyörimässä, haastavista ajoista huolimatta. Olemme tien päällä Teitä varten!

Sami Horttanainen
Aluejohtaja, Suuret päällystysprojektit

Lähetä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.


This website uses cookies

Cookies ("cookies") consist of small text files. The text files contain data which is stored on your device. To be able to place some type of cookies we need your consent. We at NCC Sverige AB, corporate identity number 556613-4929 use these types of cookies. To read more about which cookies we use and storage duration, click here to get to our cookiepolicy.

Manage your cookie-settings

Necessary cookies

Necessary cookies are cookies that need to be placed for fundamental functions on the website to work. Fundamental functions are for instance cookies that are needed for you to use menus and navigate the website.

Functional cookies

Functional cookies need to be placed for the website to perform in the way that you expect. For instance to remember which language you prefer, to know if you are logged in, to keep the website secure, remember login credentials or to enable sorting of products on the website in the way that you prefer.

Statistical cookies

To know how you interact with the website we place cookies to collect statistics. These cookies anonymize personal data.

Personalization cookies

In order to provide a better experiance we place cookies for your preferances

Ad measurement cookies

To be able to provide a better service and experience we place cookies to tailor marketing for you. Another purpose for this placement is to market products or services to you, give tailored offers or market and give recommendations on new concepts based on what you have bought from us previously.