Miksi myyminen on niin vaikea laji?

Suunnittelu- ja rakennusalalla kuulee usein kovaa itsekritiikkiä siitä, miten huonoja olemme myymään ja markkinoimaan osaamistamme. Samaa taitaa harrastaa koko valtakunta, kun ruotsalaiset osaavat sen kuulemma niin paljon paremmin kuin me suomalaiset. Onko myyminen tosiaan vaikeaa?

Suunnittelu- ja rakennusalalla kuulee usein kovaa itsekritiikkiä siitä, miten huonoja olemme myymään ja markkinoimaan osaamistamme. Samaa taitaa harrastaa koko valtakunta, kun ruotsalaiset osaavat sen kuulemma niin paljon paremmin kuin me suomalaiset. Onko myyminen tosiaan vaikeaa?

Kenties myyntijohtajan työnkuvani vuoksi seuraan erityisellä tarkkaavaisuudella myyjien toimintaa myös ollessani ostajan roolissa. Paras tapa oppia myyntiä on ostaa itse. Valitettavan usein törmään vielä tänäkin päivänä tuotetuputtajiin, kiivaisiin argumentoijiin, vauhdikkaisiin clousaajiin tai korvattomiin tarjouksen tekijöihin. Myönnettäköön, että välillä saatan toki itsekin sortua edellä kuvattuihin virheisiin. Maailmalla uutisoidaan, että myyjiä ei enää tulevaisuudessa tarvita. Yhtenä perusteena on esitetty digitalisaatiota ja sitä kautta tiedon saatavuuden helppoutta. Voi se ollakin totta, että tässä maailmassa ei edellisen kaltaisilla myyjillä ole pian enää sijaa.

Myyjien kannalta synkistä maalailuista huolimatta näen digitaalisuuden tuoman muutoksen tervetulleena kehityksenä. Myyntityön onkin muututtava ja arvoa tuottamattomat toiminnot on tehtävä mahdollisimman tehokkaasti. Tulevaisuuden myyjälle ei siis enää riitä, että tuntee tuotteensa kuin omat taskunsa. Tulevaisuuden B2B-myyjällä on oltava valmiuksia ymmärtää varsin syvällisesti asiakkaan liiketoimintaa. Minusta myyjän päätehtävä on etsiä yhdessä asiakkaan kanssa asiakkaan liiketoimintaa edistäviä ratkaisuja ja auttaa asiakasta ostamaan hänelle sopivia ratkaisuja. Puhutaan siis arvon myymisestä. Suoriutuakseen tästä tehtävästä myyjällä onkin jo oltava useimmiten osaamista tekniikasta, taloudesta, strategiasta ja johtamisesta. Ei toki liene haitaksi, jos omaa myös hiukan psykologin taitoja. Tässä lienee myös vastaus alkuperäiseen kysymykseen, miksi myyminen on niin vaikea laji. Näiden kaikkien asioiden hallitseminen on haastavaa, mutta samalla mielenkiintoista ja erittäin antoisaa.

Asiakkaan kuunteleminen ja ratkaisun etsiminen yhdessä ovat rakennusalan ammattitaitoa parhaimmillaan. Emme myy perinteistä tuotetta, vaan palvelua. Emme huuda mainospalstoilla valmista ratkaisua, vaan keskustelemme asiakkaan kanssa kahden. Tämä kaikki on minun työtäni ja aika monen muunkin työtä Optiplanissa. Se on myyntityötä.

Kannustaisinkin kaikkia nuoria korkeakouluopiskelijoita vähintäänkin kokeilemaan myyntityötä uran varrella. Tähän voi jäädä koukkuun.

Vierasbloggaaja Kosti Koski, myyntijohtaja, Optiplan Oy

Lähetä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.


This website uses cookies

Cookies ("cookies") consist of small text files. The text files contain data which is stored on your device. To be able to place some type of cookies we need your consent. We at NCC Sverige AB, corporate identity number 556613-4929 use these types of cookies. To read more about which cookies we use and storage duration, click here to get to our cookiepolicy.

Manage your cookie-settings

Necessary cookies

Necessary cookies are cookies that need to be placed for fundamental functions on the website to work. Fundamental functions are for instance cookies that are needed for you to use menus and navigate the website.

Functional cookies

Functional cookies need to be placed for the website to perform in the way that you expect. For instance to remember which language you prefer, to know if you are logged in, to keep the website secure, remember login credentials or to enable sorting of products on the website in the way that you prefer.

Statistical cookies

To know how you interact with the website we place cookies to collect statistics. These cookies anonymize personal data.

Personalization cookies

In order to provide a better experiance we place cookies for your preferances

Ad measurement cookies

To be able to provide a better service and experience we place cookies to tailor marketing for you. Another purpose for this placement is to market products or services to you, give tailored offers or market and give recommendations on new concepts based on what you have bought from us previously.