Turun kauppakorkeakoulun professori Heli Marjasen mukaan kuluttajan toimintalogiikka on muuttunut. Ostamisella halutaan yhä enemmän vaikuttaa ja hakea kokemuksia. Maidon oston lisäksi haluamme viettää kauppakeskuksessa elämyksellistä vapaa-aikaa.
Jo nyt, ja yhä enemmän tulevaisuudessa, kuluttajat hakevat kaupoista ja kauppapaikoista elämyksiä. Kauppakeskus ei ole enää vain ostosparatiisi, vaan paljon muutakin. Tämä on meillä NCC:n kiinteistökehittäjillä hyvin tiedossa, siksi uusia paikkoja suunniteltaessa viihtymiseen todella panostetaan. Marjanen esittää siihen nähden tärkeän kysymyksen: ”Mistä kauppiaan tulovirta koostuu?” Me kauppapaikkojen kehittäjät ja kauppiaat joudumme yhdessä miettimään, kuka viihtymisen maksaa ja miten. Mutta, kuten Marjanen toi esiin, kulutus on myös moniaistinen kokemus, joka pitää vaan huomioida entistä paremmin. Eli mitä paremmat tunnelmat, sitä parempi myynti. Tämän lisäksi monen kauppiaan ja kehittäjän ajatuksia virittävät parhaillaan myös visiot siitä, miten fyysinen myymälä voidaan liittää saumattomasti sosiaaliseen mediaan ja nettikauppaan.
Kaikki haluavat vaikuttaa
Heli Marjanen muistutti, että viihtymisen lisäksi kuluttaja haluaa vaikuttaa ostamisellaan.
– Länsimainen kuluttaja luo itseään kulutuksen kautta. Luomme merkitystä elämällemme.
Ihmiset haluavat jopa osallistua itse palvelun tai tuotteen tekemiseen. Toisaalta kuluttamisen lisäksi edelleen nousevat jakamistalous, kierrätys ja kiertotalous. Osa ihmisistä ei esimerkiksi halua omistaa autoa, vaan mielellään jakaa vastuun ja kustannukset muiden käyttäjien kanssa.
Kauppiaille kuitenkin hyviäkin uutisia Heli Marjaselta:
– Omistamisen halu on ihmisessä niin syvällä, ettei se häviä mihinkään. Mutta kysymys on: Mitä me haluamme omistaa?