Kuluttajan kauppa muuttuu joka tapauksessa

Turun kauppakorkeakoulun professori Heli Marjasen mukaan kuluttajan toimintalogiikka on muuttunut. Ostamisella halutaan yhä enemmän vaikuttaa ja hakea kokemuksia. Maidon oston lisäksi haluamme viettää kauppakeskuksessa elämyksellistä vapaa-aikaa.

Turun kauppakorkeakoulun professori Heli Marjasen mukaan kuluttajan toimintalogiikka on muuttunut. Ostamisella halutaan yhä enemmän vaikuttaa ja hakea kokemuksia. Maidon oston lisäksi haluamme viettää kauppakeskuksessa elämyksellistä vapaa-aikaa.

Jo nyt, ja yhä enemmän tulevaisuudessa, kuluttajat hakevat kaupoista ja kauppapaikoista elämyksiä. Kauppakeskus ei ole enää vain ostosparatiisi, vaan paljon muutakin. Tämä on meillä NCC:n kiinteistökehittäjillä hyvin tiedossa, siksi uusia paikkoja suunniteltaessa viihtymiseen todella panostetaan. Marjanen esittää siihen nähden tärkeän kysymyksen: ”Mistä kauppiaan tulovirta koostuu?” Me kauppapaikkojen kehittäjät ja kauppiaat joudumme yhdessä miettimään, kuka viihtymisen maksaa ja miten. Mutta, kuten Marjanen toi esiin, kulutus on myös moniaistinen kokemus, joka pitää vaan huomioida entistä paremmin. Eli mitä paremmat tunnelmat, sitä parempi myynti. Tämän lisäksi monen kauppiaan ja kehittäjän ajatuksia virittävät parhaillaan myös visiot siitä, miten fyysinen myymälä voidaan liittää saumattomasti sosiaaliseen mediaan ja nettikauppaan.

Kaikki haluavat vaikuttaa

Heli Marjanen muistutti, että viihtymisen lisäksi kuluttaja haluaa vaikuttaa ostamisellaan.
– Länsimainen kuluttaja luo itseään kulutuksen kautta. Luomme merkitystä elämällemme.

Ihmiset haluavat jopa osallistua itse palvelun tai tuotteen tekemiseen. Toisaalta kuluttamisen lisäksi edelleen nousevat jakamistalous, kierrätys ja kiertotalous. Osa ihmisistä ei esimerkiksi halua omistaa autoa, vaan mielellään jakaa vastuun ja kustannukset muiden käyttäjien kanssa.

Kauppiaille kuitenkin hyviäkin uutisia Heli Marjaselta:
– Omistamisen halu on ihmisessä niin syvällä, ettei se häviä mihinkään. Mutta kysymys on: Mitä me haluamme omistaa?

Tutustu NCC:n kauppapaikkahankkeisiin.

Lähetä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.


This website uses cookies

Cookies ("cookies") consist of small text files. The text files contain data which is stored on your device. To be able to place some type of cookies we need your consent. We at NCC Sverige AB, corporate identity number 556613-4929 use these types of cookies. To read more about which cookies we use and storage duration, click here to get to our cookiepolicy.

Manage your cookie-settings

Necessary cookies

Necessary cookies are cookies that need to be placed for fundamental functions on the website to work. Fundamental functions are for instance cookies that are needed for you to use menus and navigate the website.

Functional cookies

Functional cookies need to be placed for the website to perform in the way that you expect. For instance to remember which language you prefer, to know if you are logged in, to keep the website secure, remember login credentials or to enable sorting of products on the website in the way that you prefer.

Statistical cookies

To know how you interact with the website we place cookies to collect statistics. These cookies anonymize personal data.

Personalization cookies

In order to provide a better experiance we place cookies for your preferances

Ad measurement cookies

To be able to provide a better service and experience we place cookies to tailor marketing for you. Another purpose for this placement is to market products or services to you, give tailored offers or market and give recommendations on new concepts based on what you have bought from us previously.