Kuinka estää liikennekaaos ja tarvikkeiden katoaminen työmaalla? Tältä näyttää ratkaisu logistiikan haasteisiin NCC:n työmaalla

NCC:n We Land -työmaalla otettiin käyttöön aiempaa laajempi logistiikkaratkaisu, jonka avulla yhä useampi työmaatoimitus saadaan vastaanotettua oikealle paikalleen aikataulussa ilman välivarastointeja ja tavaransiirtoja. Kehitystyöhön osallistunut työnjohtajamme Niklas raottaa, miltä ratkaisu näyttää ja millaisia käytännön hyötyjä sillä on saatu työmaalla.

Tilanpuute työmaalla ja lukuisten työvaiheiden yhteensovitus vaativat järeämpää logistiikkaratkaisua

We Land -toimistorakennuksen tontti sijoittuu ruuhkaisimpaan Helsinkiin – kahden vilkasliikenteisen kadun varteen Porkkalankadun ja Itämerenkadun väliin. Tontti on verrattain kookas, mutta nyt parkkihallin runkovaiheessa se muistuttaa jättimäistä kuoppaa ja on siksi urakan alkuvaiheessa ennätyksellisen ahdas.

Tilanpuute ei jää logistiikan kannalta suinkaan ainoaksi haasteeksi. Lukuisten toimitusten yhteensovitus tarvittaville paikoille oikeaan aikaan on melkoinen palapeli.

”Tavaroiden raivaaminen edestakaisin on järjetöntä ja vältettävissä hyvällä ennakkosuunnittelulla.” 

– Rakennamme samanaikaisesti julkisivua ja sekarunkoa, johon kuuluvat paikallavaluosiot sekä elementit. Vaatii logistiikalta hurjasti, jotta saamme kuormat purkupaikoille ja rungonasennustyöt soljumaan sulavasti yhtä aikaa, havainnollistaa työnjohtaja Niklas.

Hänen pestinään We Landissa on varmistaa, että logistiikka toimii ja pysyy suunnitelluissa kustannuksissa.

– Tavaroiden raivaaminen edestakaisin on järjetöntä ja vältettävissä hyvällä ennakkosuunnittelulla, Niklas sanoo.

We Land

Helsingin Ruoholahteen rakentuu kokonaisvastuu-urakkana 18 000 m2 toimistotilaa, ravintola- ja kahvilapalveluita 1700 m2. We Land -hanke on NCC:n kehittämä hanke yhteistyössä Helsingin kaupungin ja JKMM Arkkitehtien kanssa.

Kattava logistiikkajärjestelmä kesytti työmaan kaaoksen – Tältä ratkaisu näyttää

We Landissa otettiin käyttöön yhteistyökumppanin digitaalinen logistiikkajärjestelmä, jonka kehitystyöhön Niklaskin on osallistunut. Ydinajatuksena on, että kukin urakoitsija ja työnjohtaja varaa toimituksilleen järjestelmästä ajan sekä purkupaikan haluamaansa ajankohtaan. Samalla he varaavat resurssit toimituksen käsittelyyn ja purkuun, esimerkiksi torninosturin elementtikuormalle.

Koska menettely on monille uusi, työmaahenkilöstön sitouttaminen logistiikkakäytäntöihin on toki vienyt aikaa.

– Olen nähnyt aiemmassa elämässä, että toisinaan rakentajat suhtautuvat nihkeästi logistiikkajärjestelmiin, koska ne tuottavat heille lisää opeteltavaa ja muistettavia käyttäjätunnuksia. Tässä projektissa ihmiset työmaalla ovat vähitellen alkaneet hoksata, että järjestelmä on aika hyvä juttu ja helpottaa heidän työtään oleellisesti, Niklas kertoo.

We Land -työmaan TOP3 haasteet:

  1. Työmaaporukan sitouttaminen yhteiseen logistiseen ajatteluun
  2. Tilanpuute rakennusaikana
  3. Toimitusaikataulujen yhteensovitus

 

Urakoitsijat saavat perehdytyksen logistiikkajärjestelmän käyttöön jo aloituskokouksessa. Viesti heille on kirkas: Logistiikkajärjestelmä on työmaan kriittinen toimintatapa ja sitä käyttämällä he varmistavat, että heidän omat työvaiheensa onnistuvat aikataulussa.

– Uskon, että urakoitsijoille jää tämän vuoksi muistiin fiilis, että NCC:n projekteissa työmaa on hallinnassa ja että meille tuntuu mukavalta tulla hommiin uudestaankin, Niklas arvelee.

Uusi logistiikkaratkaisu helpottaa työnjohtajia työvaiheiden suunnittelussa ja parantaa kustannusdatan tarkkuutta

Vaikka uusi logistiikkajärjestelmä on ollut We Landissa käytössä vasta muutamia kuukausia, jo nyt Niklas on kokenut sen säästävän aikaa, vaivaa ja hermoja. Järjestelmä on esimerkiksi siivittänyt työnjohtajia työvaiheiden suunnittelussa.

”Jos meillä ei olisi sovittuja raameja logistiikkaan, työmaalla syntyisi takuuvarma kaaos.”

– Jos meillä ei olisi sovittuja raameja logistiikkaan, työmaalla syntyisi takuuvarma kaaos. Työnjohto tilaisi tavaraa itsekseen ja olisi riski, ettei tarvittava logistiikkatieto kulkeutuisi työmaan sisällä. Työvaiheet voisivat silloin viivästyä, Niklas tietää.

Samalla uusi logistiikkajärjestelmä on yllätyksellisesti tiivistänyt työmaan urakoitsijoiden ja työnjohdon yhteydenpitoa sekä kasvattanut yhteistyön henkeä.

– Nyt urakoitsijat ja työnjohtajat menevät yhdessä järjestelmään suunnittelemaan, miltä seuraava viikko työmaalla näyttää, Niklas sanoo tyytyväisenä.

Kaiken kukkuraksi We Landissa on päästy ratkaisun avulla tarkastelemaan logistiikan kustannuksia syvemmin. Useimmissa rakennusprojekteissa logistiikka jyvittyy kunkin työvaiheen litteralle, mutta nyt työmaalla voidaan tehdä yksityiskohtaisempia havaintoja kustannuksista työlajikohtaisesti.

– Toivoisin, että tätä käytettäisiin kaikkien työmaiden ennusteissa. Silloin saataisiin realistinen kuva, kuinka paljon kukin työvaihe todellisuudessa maksaa, Niklas painottaa.

We Land -työmaan logistiikka pähkinänkuoressa

  • 2 logistiikkatyönjohtajaa
  • 4 taakankiinnittäjää
  • 2 liikenteenohjaajaa
  • 7 purkupaikkaa aktiivisessa käytössä
  • 2 torninosturia

 

Lue myös:

Merkittävät toimintatapojen uudistukset saivat Mikon palaamaan NCC:lle – Tältä muutos näyttää asuntorakentamisessa työmaainsinöörin silmin >>

Kolme tärkeää taitoa, joita suunnittelupäällikkö pääsee kartuttamaan koulurakentamisen parissa NCC:llä >>

 

Lähetä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.


  • Piia Kauppinen

    30 joulukuuta, 2022 15:30

    Hieno logistiikkapaketti teillä siellä etelässä. Nyt kun raaka-aine kustannukset ovat nousseet, keskustelu väli varastoimisesta noussut myös esille. Aina ei urakoitsijoille tavaran ottoon riitä perus kontti. Väli varastoimisen kustannukset kannattaa myös kartoittaa. Tavaran oikea aikainen toimittaminen työmaalle helpottaa ja nopeuttaa aliurakoitsijoiden töitä huomattavasti kun tavaraa ei tarvi haeskella ympäri rakennusta.

  • Jari Mattila

    5 maaliskuuta, 2023 05:39

    Erittäin hyvä järjestelmä. Säästää aikaa, rahaa ja tilaa, mutta edellyttää kaikkien urakoitsijoiden sitoutumista sovittuihin sääntöihin. Valitettavan usein tilataan liian paljon materiaalia työmaalle, jolloin niitä siirrellään paikasta toiseen työvaiheiden edestä. Ymmärrettävää, että yritetään säästää kuljetus- ja varastoitikustannuksissa, mutta ylimääräisen materiaalin siirtely aiheuttaa kustannusten kasvua ja hidastaa rakennusvaiheiden etenemistä.

  • This website uses cookies

    Cookies ("cookies") consist of small text files. The text files contain data which is stored on your device. To be able to place some type of cookies we need your consent. We at NCC Sverige AB, corporate identity number 556613-4929 use these types of cookies. To read more about which cookies we use and storage duration, click here to get to our cookiepolicy.

    Manage your cookie-settings

    Necessary cookies

    Necessary cookies are cookies that need to be placed for fundamental functions on the website to work. Fundamental functions are for instance cookies that are needed for you to use menus and navigate the website.

    Functional cookies

    Functional cookies need to be placed for the website to perform in the way that you expect. For instance to remember which language you prefer, to know if you are logged in, to keep the website secure, remember login credentials or to enable sorting of products on the website in the way that you prefer.

    Statistical cookies

    To know how you interact with the website we place cookies to collect statistics. These cookies anonymize personal data.

    Personalization cookies

    In order to provide a better experiance we place cookies for your preferances

    Ad measurement cookies

    To be able to provide a better service and experience we place cookies to tailor marketing for you. Another purpose for this placement is to market products or services to you, give tailored offers or market and give recommendations on new concepts based on what you have bought from us previously.