Tilanpuute työmaalla ja lukuisten työvaiheiden yhteensovitus vaativat järeämpää logistiikkaratkaisua
We Land -toimistorakennuksen tontti sijoittuu ruuhkaisimpaan Helsinkiin – kahden vilkasliikenteisen kadun varteen Porkkalankadun ja Itämerenkadun väliin. Tontti on verrattain kookas, mutta nyt parkkihallin runkovaiheessa se muistuttaa jättimäistä kuoppaa ja on siksi urakan alkuvaiheessa ennätyksellisen ahdas.
Tilanpuute ei jää logistiikan kannalta suinkaan ainoaksi haasteeksi. Lukuisten toimitusten yhteensovitus tarvittaville paikoille oikeaan aikaan on melkoinen palapeli.
”Tavaroiden raivaaminen edestakaisin on järjetöntä ja vältettävissä hyvällä ennakkosuunnittelulla.”
– Rakennamme samanaikaisesti julkisivua ja sekarunkoa, johon kuuluvat paikallavaluosiot sekä elementit. Vaatii logistiikalta hurjasti, jotta saamme kuormat purkupaikoille ja rungonasennustyöt soljumaan sulavasti yhtä aikaa, havainnollistaa työnjohtaja Niklas.
Hänen pestinään We Landissa on varmistaa, että logistiikka toimii ja pysyy suunnitelluissa kustannuksissa.
– Tavaroiden raivaaminen edestakaisin on järjetöntä ja vältettävissä hyvällä ennakkosuunnittelulla, Niklas sanoo.
Kattava logistiikkajärjestelmä kesytti työmaan kaaoksen – Tältä ratkaisu näyttää
We Landissa otettiin käyttöön yhteistyökumppanin digitaalinen logistiikkajärjestelmä, jonka kehitystyöhön Niklaskin on osallistunut. Ydinajatuksena on, että kukin urakoitsija ja työnjohtaja varaa toimituksilleen järjestelmästä ajan sekä purkupaikan haluamaansa ajankohtaan. Samalla he varaavat resurssit toimituksen käsittelyyn ja purkuun, esimerkiksi torninosturin elementtikuormalle.
Koska menettely on monille uusi, työmaahenkilöstön sitouttaminen logistiikkakäytäntöihin on toki vienyt aikaa.
– Olen nähnyt aiemmassa elämässä, että toisinaan rakentajat suhtautuvat nihkeästi logistiikkajärjestelmiin, koska ne tuottavat heille lisää opeteltavaa ja muistettavia käyttäjätunnuksia. Tässä projektissa ihmiset työmaalla ovat vähitellen alkaneet hoksata, että järjestelmä on aika hyvä juttu ja helpottaa heidän työtään oleellisesti, Niklas kertoo.
We Land -työmaan TOP3 haasteet:
- Työmaaporukan sitouttaminen yhteiseen logistiseen ajatteluun
- Tilanpuute rakennusaikana
- Toimitusaikataulujen yhteensovitus
Urakoitsijat saavat perehdytyksen logistiikkajärjestelmän käyttöön jo aloituskokouksessa. Viesti heille on kirkas: Logistiikkajärjestelmä on työmaan kriittinen toimintatapa ja sitä käyttämällä he varmistavat, että heidän omat työvaiheensa onnistuvat aikataulussa.
– Uskon, että urakoitsijoille jää tämän vuoksi muistiin fiilis, että NCC:n projekteissa työmaa on hallinnassa ja että meille tuntuu mukavalta tulla hommiin uudestaankin, Niklas arvelee.
Uusi logistiikkaratkaisu helpottaa työnjohtajia työvaiheiden suunnittelussa ja parantaa kustannusdatan tarkkuutta
Vaikka uusi logistiikkajärjestelmä on ollut We Landissa käytössä vasta muutamia kuukausia, jo nyt Niklas on kokenut sen säästävän aikaa, vaivaa ja hermoja. Järjestelmä on esimerkiksi siivittänyt työnjohtajia työvaiheiden suunnittelussa.
”Jos meillä ei olisi sovittuja raameja logistiikkaan, työmaalla syntyisi takuuvarma kaaos.”
– Jos meillä ei olisi sovittuja raameja logistiikkaan, työmaalla syntyisi takuuvarma kaaos. Työnjohto tilaisi tavaraa itsekseen ja olisi riski, ettei tarvittava logistiikkatieto kulkeutuisi työmaan sisällä. Työvaiheet voisivat silloin viivästyä, Niklas tietää.
Samalla uusi logistiikkajärjestelmä on yllätyksellisesti tiivistänyt työmaan urakoitsijoiden ja työnjohdon yhteydenpitoa sekä kasvattanut yhteistyön henkeä.
– Nyt urakoitsijat ja työnjohtajat menevät yhdessä järjestelmään suunnittelemaan, miltä seuraava viikko työmaalla näyttää, Niklas sanoo tyytyväisenä.
Kaiken kukkuraksi We Landissa on päästy ratkaisun avulla tarkastelemaan logistiikan kustannuksia syvemmin. Useimmissa rakennusprojekteissa logistiikka jyvittyy kunkin työvaiheen litteralle, mutta nyt työmaalla voidaan tehdä yksityiskohtaisempia havaintoja kustannuksista työlajikohtaisesti.
– Toivoisin, että tätä käytettäisiin kaikkien työmaiden ennusteissa. Silloin saataisiin realistinen kuva, kuinka paljon kukin työvaihe todellisuudessa maksaa, Niklas painottaa.
We Land -työmaan logistiikka pähkinänkuoressa
- 2 logistiikkatyönjohtajaa
- 4 taakankiinnittäjää
- 2 liikenteenohjaajaa
- 7 purkupaikkaa aktiivisessa käytössä
- 2 torninosturia
Lue myös:
Piia Kauppinen
30 joulukuuta, 2022 15:30Hieno logistiikkapaketti teillä siellä etelässä. Nyt kun raaka-aine kustannukset ovat nousseet, keskustelu väli varastoimisesta noussut myös esille. Aina ei urakoitsijoille tavaran ottoon riitä perus kontti. Väli varastoimisen kustannukset kannattaa myös kartoittaa. Tavaran oikea aikainen toimittaminen työmaalle helpottaa ja nopeuttaa aliurakoitsijoiden töitä huomattavasti kun tavaraa ei tarvi haeskella ympäri rakennusta.
Jari Mattila
5 maaliskuuta, 2023 05:39Erittäin hyvä järjestelmä. Säästää aikaa, rahaa ja tilaa, mutta edellyttää kaikkien urakoitsijoiden sitoutumista sovittuihin sääntöihin. Valitettavan usein tilataan liian paljon materiaalia työmaalle, jolloin niitä siirrellään paikasta toiseen työvaiheiden edestä. Ymmärrettävää, että yritetään säästää kuljetus- ja varastoitikustannuksissa, mutta ylimääräisen materiaalin siirtely aiheuttaa kustannusten kasvua ja hidastaa rakennusvaiheiden etenemistä.