”Helppous ja halpuus eivät ole ohimenevä juttu”

Tänä syksynä saimme kuulla kiinnostavia ajatuksia tulevaisuudesta, kun systeemisen muutoksen asiantuntija Roope Mokka kertoi visioistaan NCC:n Kauppapaikka 2016 -seminaarissa.

Tänä syksynä saimme kuulla kiinnostavia ajatuksia tulevaisuudesta, kun systeemisen muutoksen asiantuntija Roope Mokka kertoi visioistaan NCC:n Kauppapaikka 2016 -seminaarissa.

Roope Mokalla on yli 15 vuoden kansainvälinen kokemus tulevaisuuden teknologioiden, markkinoiden ja yhteiskuntien neuvonantajana. Hänen erityisalaansa ovat mm. kaupunkikehitys ja kulutustottumukset. Mitä uutta Mokalla meille kauppapaikkaihmisille sitten oli? No, aika paljonkin kiinnostavia havaintoja. Hän esimerkiksi varoitti, että uudistuminen on, ei enempää eikä vähempää kuin elinehto juuri nyt:

– Erehdymme luulemaan, että vanhat reseptit toimivat uudessa maailmassa, hän totesi.

Niin, hinnat laskevat kovassa kilpailussa. Jotain on tehtävä, jos haluaa vielä tehdä bisnestä. Onko jotain alaa, missä hinnat eivät osoita laskusuuntaan?

– Asuminen, liikkuminen, opiskelu ja hoiva ovat sellaisia asioita, joista ollaan valmiita maksamaan tulevaisuudessa.

Ja erityisesti materiaalijalanjälki tulee Mokan mukaan maksamaan, koska luonnonvarat hupenevat. Mutta joka tapauksessa kannattaa muistaa tämä:

– Helppous ja halpuus eivät ole ohimenevä juttu.

Ja ehdottomasti pitää muistaa, että tulevaisuuden kuluttaja tottuu siihen, että se saa mitä vaan koska vaan. Jos näin ei ole, sitä ei tuote tai palvelu kiinnosta.

Kuluttaja on kuplassa ja internet häviää

Roope Mokka toi esiin myös tärkeän huomion siitä, kuinka paljon kuluttajan käyttäytymistä ohjataan. Jo nyt tykkäämme verkossa asioista ja sen mukaisesti meille myös tarjotaan ostettavaa ja jopa esitellään uutisia. Sen lisäksi, että meitä määritellään, me myös itse katsomme, onko hotellista tykätty ennen kuin varaamme sen, ja käyttäydymme muutoinkin samoin kuin ystävämme tai jopa ventovieraat, keihin nyt haluammekaan uskoa. Eli ostamme sitä mitä kaveritkin. Pahimmillaan olemme omassa itse luodussa nettikuplassamme, joka tarkoittaa, että käsitykset koko maailmasta saattavat olla eri ihmisillä hyvin erilaisia kuplasta riippuen.

Ja entä sitten tämä:

– Joka kuudes minuutti katsomme puhelinta ja keskeytämme sen, mitä teemme eli koko ajan. Väitän, että 10 vuoden päästä emme enää tee niin. Internetistä tulee niin jokapäiväistä, ettemme enää käytä sitä erikseen. Internet vaan on kaikkialla, rajat häviävät.

Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että virtuaalitodellisuus tulee fyysisen todellisuutemme rinnalle tuotteisiin ja palveluihin. Tätä ei käy epäileminen. NCC:llä digitaalisuus on onneksi jo pitkällä, mutta näyttää siltä, että pitää silti pistää juoksuksi, jotta kaikki palvelut saadaan kehitettyä etunenässä virtuaalimaailmaan. Mitä tämä tarkoittaa sinun bisneksellesi?

Lähetä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.


This website uses cookies

Cookies ("cookies") consist of small text files. The text files contain data which is stored on your device. To be able to place some type of cookies we need your consent. We at NCC Sverige AB, corporate identity number 556613-4929 use these types of cookies. To read more about which cookies we use and storage duration, click here to get to our cookiepolicy.

Manage your cookie-settings

Necessary cookies

Necessary cookies are cookies that need to be placed for fundamental functions on the website to work. Fundamental functions are for instance cookies that are needed for you to use menus and navigate the website.

Functional cookies

Functional cookies need to be placed for the website to perform in the way that you expect. For instance to remember which language you prefer, to know if you are logged in, to keep the website secure, remember login credentials or to enable sorting of products on the website in the way that you prefer.

Statistical cookies

To know how you interact with the website we place cookies to collect statistics. These cookies anonymize personal data.

Personalization cookies

In order to provide a better experiance we place cookies for your preferances

Ad measurement cookies

To be able to provide a better service and experience we place cookies to tailor marketing for you. Another purpose for this placement is to market products or services to you, give tailored offers or market and give recommendations on new concepts based on what you have bought from us previously.