Asiakaspalvelu kulkee taskussa

Kauppapaikka 2015 –seminaari antoi jälleen innostavia oivalluksia. Digitalisaation lähes rajattomat mahdollisuudet myös kivijalkakaupoille tulivat konkreettisiksi. Emme liiku enää utupilvessä, vaan jalat tukevasti maassa.

Eikä digitaalisuus ole mitään tulevaisuutta, vaan täällä ja tänään. Pistetään vaan tuulemaan ja tehdään asioita niin, että siitä on asiakkaalle hyötyä, tekniikka on jo olemassa. Poistetaan ostamisen esteitä, kuten Aalto-yliopiston viisas professori Lasse Mitronen suositteli.

Taskussa kulkeva asiakaspalveluajatus on lainattu suoraan start up –yritykset maailman maineeseen nostaneen Slush-tapahtuman CEO Riku Mäkelältä. Viimeisen päälle kehitetty asiakkaan ohjaaminen on kuulemma vähän kuin vuosituhannen vaihteen Matrix-tieteiselokuvat. Slushissa asiakaspalvelija on siis tapahtuman applikaatiossa. Kun hän näkee asiakkaan sijainnin, asiakas voidaan ohjata yksityiskohtaisesti kääntymään oikeasta kohdasta ja löytämään se, mitä hän haluaa. Oli se sitten ohjelmaa, ravintola tai wc. Mahtavaa ideaa voinee hyödyntää vapaasti kauppakeskuksessa tai kaupassa.

Turun Kupittaan Citymarketissa asiakas saa halutessaan puhelimeensa kaupan infoa, vaikka tarjouksia. Siis silloin, kun hän on kaupassa. Walkbase-niminen suomalaisyritys mahdollistaa sen. Heidän perusideansa on ”why can’t offline be as smart as online”. Ja totta, on se sama data saatavissa, kun myymälöihin asennetaan sensoreita, joilla mitataan asiakkaan liikkeitä. Faktat kuulemma lyövät fiilikset. Yritys saa yllättäviä tietoja ja pienillä, korjaavilla investoinneilla saatetaan lisätä myyntiä huomattavasti.

Lasse Mitronen

Professori Lasse Mitronen suositteli poistamaan ostamisen esteitä.

Professori Lasse Mitrosella oli suorastaan lista mobiilin mahdollisuuksista. QR-koodi tekee mainoksesta nopeasti vuorovaikutteisen. On jo käytössä jonkin verran, eikö? Mutta mitä infoa koodilla saa, sitä kannattaa mielestäni miettiä. Sillä kuten Mitronen muistutti: ”Asiakkaan aika ei ole ilmaista”. Asiakasta voi myös inspiroida ja innostaa mobiilin avulla. Viihdekäyttöön suunnitellut kaupan applikaatiot varmasti lisääntyvät hinta- ja tuotetietosovellusten lisäksi.

Mobiilimaksaminen tulee ja kanta-asiakasjärjestelmän hyödyntämistä mobiilissa rajoittaa enää mielikuvitus. Käyttöohjeet saa varmasti pian mobiiliversiona vai saako jo? Ehkä sekin päivä koittaa, kun niitä ei enää tarvita. Joka laitteessa lukee iPhonen ohjeistuksen tavoin ”Enjoy!”. Sitähän sinne kauppakeskukseenkin tullaan hakemaan, ei lukemaan opastetauluja eikä harhailemaan ahdistuneena. Hyvä asiakaspalvelu löytyy toivottavasti pian kaikkien meidän taskuista!

Marjo TotroMarjo Totro
Markkinointipäällikkö
NCC Property Development

Lähetä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.


This website uses cookies

Cookies ("cookies") consist of small text files. The text files contain data which is stored on your device. To be able to place some type of cookies we need your consent. We at NCC Sverige AB, corporate identity number 556613-4929 use these types of cookies. To read more about which cookies we use and storage duration, click here to get to our cookiepolicy.

Manage your cookie-settings

Necessary cookies

Necessary cookies are cookies that need to be placed for fundamental functions on the website to work. Fundamental functions are for instance cookies that are needed for you to use menus and navigate the website.

Functional cookies

Functional cookies need to be placed for the website to perform in the way that you expect. For instance to remember which language you prefer, to know if you are logged in, to keep the website secure, remember login credentials or to enable sorting of products on the website in the way that you prefer.

Statistical cookies

To know how you interact with the website we place cookies to collect statistics. These cookies anonymize personal data.

Personalization cookies

In order to provide a better experiance we place cookies for your preferances

Ad measurement cookies

To be able to provide a better service and experience we place cookies to tailor marketing for you. Another purpose for this placement is to market products or services to you, give tailored offers or market and give recommendations on new concepts based on what you have bought from us previously.