Eikä digitaalisuus ole mitään tulevaisuutta, vaan täällä ja tänään. Pistetään vaan tuulemaan ja tehdään asioita niin, että siitä on asiakkaalle hyötyä, tekniikka on jo olemassa. Poistetaan ostamisen esteitä, kuten Aalto-yliopiston viisas professori Lasse Mitronen suositteli.
Taskussa kulkeva asiakaspalveluajatus on lainattu suoraan start up –yritykset maailman maineeseen nostaneen Slush-tapahtuman CEO Riku Mäkelältä. Viimeisen päälle kehitetty asiakkaan ohjaaminen on kuulemma vähän kuin vuosituhannen vaihteen Matrix-tieteiselokuvat. Slushissa asiakaspalvelija on siis tapahtuman applikaatiossa. Kun hän näkee asiakkaan sijainnin, asiakas voidaan ohjata yksityiskohtaisesti kääntymään oikeasta kohdasta ja löytämään se, mitä hän haluaa. Oli se sitten ohjelmaa, ravintola tai wc. Mahtavaa ideaa voinee hyödyntää vapaasti kauppakeskuksessa tai kaupassa.
Turun Kupittaan Citymarketissa asiakas saa halutessaan puhelimeensa kaupan infoa, vaikka tarjouksia. Siis silloin, kun hän on kaupassa. Walkbase-niminen suomalaisyritys mahdollistaa sen. Heidän perusideansa on ”why can’t offline be as smart as online”. Ja totta, on se sama data saatavissa, kun myymälöihin asennetaan sensoreita, joilla mitataan asiakkaan liikkeitä. Faktat kuulemma lyövät fiilikset. Yritys saa yllättäviä tietoja ja pienillä, korjaavilla investoinneilla saatetaan lisätä myyntiä huomattavasti.
Professori Lasse Mitronen suositteli poistamaan ostamisen esteitä.
Professori Lasse Mitrosella oli suorastaan lista mobiilin mahdollisuuksista. QR-koodi tekee mainoksesta nopeasti vuorovaikutteisen. On jo käytössä jonkin verran, eikö? Mutta mitä infoa koodilla saa, sitä kannattaa mielestäni miettiä. Sillä kuten Mitronen muistutti: ”Asiakkaan aika ei ole ilmaista”. Asiakasta voi myös inspiroida ja innostaa mobiilin avulla. Viihdekäyttöön suunnitellut kaupan applikaatiot varmasti lisääntyvät hinta- ja tuotetietosovellusten lisäksi.
Mobiilimaksaminen tulee ja kanta-asiakasjärjestelmän hyödyntämistä mobiilissa rajoittaa enää mielikuvitus. Käyttöohjeet saa varmasti pian mobiiliversiona vai saako jo? Ehkä sekin päivä koittaa, kun niitä ei enää tarvita. Joka laitteessa lukee iPhonen ohjeistuksen tavoin ”Enjoy!”. Sitähän sinne kauppakeskukseenkin tullaan hakemaan, ei lukemaan opastetauluja eikä harhailemaan ahdistuneena. Hyvä asiakaspalvelu löytyy toivottavasti pian kaikkien meidän taskuista!
Marjo Totro
Markkinointipäällikkö
NCC Property Development