NCC on päällystänyt tämän vuoden Porvoon katuja vuosisopimuksen mukaisesti. Jotta työ sujuu jouhevasti ja laadukkaasti, tarvitaan paljon puheluita ja yhteistä tahtoa. Jos jokin on varmaa, niin se, että suunnitelmat muuttuvat usein.
Aamu on kylmä, syyspakkanen on saapunut Porvooseen. Maa ei kuitenkaan ole vielä jäätynyt ja päällystystyöt jatkuvat. Kuumaa asfalttimassaa levitetään vahva kerros uuden tienpohjan päälle.
– Tämä tie on tehty kokonaan uudestaan pohjarakenteita myöten. Vaikka nämä työt on suunniteltu etukäteen, aina välillä eteen tulee yllättäviä tilanteita, jolloin pitää tehdä nopeita päätöksiä. NCC:n kanssa se onkin sujunut hyvin, kun asioita on voinut sopia helposti joko työmaapäällikkö Riku Romppasen kanssa tai usein myös suoraan levitysryhmän nokkamiehen kanssa, Porvoon katurakennusinsinööri Matias Pietilä kertoo.
Pietilä on tyytyväinen NCC:n ja asfaltinlevitysryhmän asenteeseen.
– NCC:n työryhmässähän on porvoolaisia töissä ja se on meille tärkeä asia, sillä siinä tulee jo sellaista kotiseutuylpeyttä niin, että halutaan tehdä hyvää jälkeä. Jos meillä on ollut ongelmallisia kohtia jossain, niin saatan kysyä, kelpaisiko omalle pihalle. Jos Väiski vastaa, että se on hyvä, niin siihen voi luottaa, että hyvä se on, Pietilä toteaa.
Työryhmän nokkamies Jari ”Väiski” Väisänen on samaa mieltä Pietilän kanssa ja haluaa ehdottomasti olla luottamuksen arvoinen.
– Tämä kaikki perustuu siihen, että meidän tekemiseen voi luottaa. Ei täällä silloin tarvitse kenenkään olla koko ajan vahdissa, vaan ongelmakohdassa otetaan puhelin käteen ja sovitaan, miten tehdään. Siitä se luottamus syntyy, että voidaan avoimesti keskustella näistä töistä, kuunnella ja kysellä toisiltamme näkemyksiä, Väisänen sanoo.
Sama luottamus jatkuu myös NCC:n työmaapäällikön ja nokkamiehen välillä.
– Me on tehty tämä homma sujuvaksi niin, että keskustellaan ja suunnitellaan yhdessä. Väiski on kokenut huippuammattilainen, joka käy myös erittäin hyvää keskustelua suoraan asiakkaan kanssa, joten miksi minun pitäisikään siinä välissä joka tilanteessa olla. Pääasia on, että työmaalla työt rullaavat, asiakas on tyytyväinen ja pysytään aikataulussa, työmaapäällikkö Riku Romppanen toteaa.
Ammattitaitoa ja toisen työtä arvostaen
Asfalttityöryhmästä näkee, että puhe kulkee ja jokainen arvostaa toistaan samoin kuin asiakasta. Porvoossa hyvän yhteistyön rakentaja kaupungin puolelta onkin ollut jo vuosikymmeniä vt. katurakennuspäällikkö Seija Kindstedt.
– Olen ollut 38 vuotta eri vastuissa rakentamiseen liittyen ja näen, että päällystysalakin on menossa positiiviseen päin. Turvallisuus on yksi hyvä esimerkki, joka on kehittynyt valtavasti. Toinen on juuri tämä avoimuus urakoitsijoita kohtaan. Nykyisin keskustellaan ja kehitetään asioita yhdessä eri toimijoiden kanssa, joita tällaisissa katutöissäkin on paljon. Vielä kun saadaan vesilaitos tähän vuoropuheluun mukaan, niin työt alkavat sujua paremmin, Kindstedt sanoo.
Ehdotuksiakin NCC:ltä tulee ja Porvoon puolelta sitä pidetään hyvänä asiana. Esimerkiksi ympäristöasiat ja kiertotalous kiinnostavat molempia osapuolia. Teiden päällystämisessä pitkäikäisyys on yksi suurimmista kestävän kehityksen ratkaisuista, ja siksi Porvoossakin on kokeiltu tänä vuonna Vekjärven kiertoliittymään NCC Viaco -päällystettä, joka kestää normaaliasfalttia paremmin ympyrän hiertävää ja kiertävää liikennettä. Porvoo on myös halunnut määritellä kierrätysasfaltin käyttöä ja esimerkiksi omien vanhojen mukulakivikatujen kiviä uusiokäytetään kivikorimuureissa, liikennejakajissa ja erotuskaistoilla.
Mikä asfalttitöiden suunnitelmia muuttaa?
- Sää: Asfaltointia ei voi tehdä kovalla sateella tai kun maa on jäässä.
- Pohjatöiden viivästyminen: Ennen päällystystä rakennetaan joko kokonaan uusi tien tai pihan pohja tai vanhaa asfalttia jyrsitään uuden tieltä. Jos nämä työt viivästyvät, ei päällystysryhmä voi aloittaa työtään suunnitellusti. Valmiit pohjat pitää kuitenkin päällystää nopeasti.
- Työmaan viivästymisestä aiheutuvat päällekkäisyydet: Jos edellistä työtä ei päästä tekemään suunnitellusti, saattavat työt kasautua ja aikataulut on rakennettava uudelleen usean tilaajan kanssa.
Kuka aikatauluista vastaa?
Normaalitilanteessa työn tilaaja asettaa päällystystyölle aikatauluraamit, joiden pohjalta NCC aikatauluttaa omat työnsä yhteistyössä tilaajan kanssa. Koska päällystyksiä on mahdollista tehdä vain lyhyellä kesäkaudella, kyseessä on nopeatempoinen ja muutosherkkä aikataulusuunnitelma, jota NCC:llä hallitaan digitaalisella suunnittelutyökalulla. Julkinen tilaaja voi määritellä tietyt kellonajat, jolloin päällystystyötä saa tehdä. Ruuhkaisimmilla paikoilla, erityisesti pääkaupunkiseudulla, tehdään päällystystöitä usein yötöinä.