Pyöräily on yhä tärkeämpi osa ekologisesti kestävää kaupunkia. Maailmanlaajuisesti kaupunkirakentamisessa on tärkeää luoda pyöräilylle hyvät olosuhteet, myös kylmässä Suomessa. Me NCC:läiset olemme mukana muuttamassa Pohjoismaiden kaupunkeja: tieverkkoa, toimistoja, kauppapaikkoja, asuntoja ja kouluja ekologisesti kestävämmiksi monin tavoin. Yksi tapa on kannustaa pyöräilyyn. NCC:n uusissa toimistorakennuksissa on jo aina mahtavat pyöräparkit ja sosiaalitilat.
Pyöräilykausi on käynnistynyt jo toden teolla. Suomen Pyöräliitto tavoittelee 25 % nousua pyöräilyn kulkutapaosuudessa vuosien 2015-2020 välillä. Pyöräilyliiton mukaan pyöräilyllä on kaikista liikennemuodoista positiivisin vaikutus yhteiskuntatalouteen: 1 € pyöräilyyn tuottaa 7,8 € yhteiskunnalle. (Lähde Helsingin kaupunkisuunnitteluvirasto). Tutkimuksen mukaan jokainen pyöräilty kilometri tuottaisi yhteiskunnalle noin 0,3–1,3 euroa investointitasosta riippuen. Mitä enemmän investoidaan hyviin pyöräteihin, niin sitä enemmän myös saadaan tuottoa. European Cyclists Federation on laskenut, että vuonna 2010 pyöräily tuotti EU:ssa yli 200 miljardin euron hyödyt. Valtaosa tästäkin summasta koostuu terveyshyödyistä, reilu 10 % aiheutui ruuhkien vähenemisestä. Ruotsissa on pyöräilyalan kattojärjestön Svensk Cyklingin raportin mukaan tällä hetkellä vallalla on kolme selvää pyörätrendiä: sähköpyörä, maastopyörä ja työsuhdepyörä. Yli kolmasosa ruotsalaisista voisi harkita ajavansa sähköpyörällä, todetaan Sifo-markkinatutkimusyrityksen Svensk Cykling -järjestön tutkimuksessa. Järjestön toimitusjohtajan Klas Elmin mielestä ruotsalaiset alkavat lähestyä eurooppalaista mallia:
– Monissa muissa Euroopan maissa sähköpyörä on jo vakiintunut osa kaupunkikuvaa. Kiinnostuksen ja myynnin noustessa raketin lailla alamme lähestyä tässä suhteessa mannermaata.
Pyörillä entistä vihreämpi kaupunki
Käynnissä olevasta ilmastonmuutoksesta suuri osa johtuu tavalla tai toisella kaupungeista. Sen vuoksi on tärkeää kehittää kaupungeista entistä ekologisempia. Kaupunkien ekologista kestävyyttä voidaan lisätä antamalla lisää tilaa pyörille; esimerkiksi Saksassa liittoneuvosto on päättänyt kieltää uusien bensiini- ja dieselautojen käytön vuodesta 2030 alkaen. Päätöksen arvioidaan vähentävän hiilidioksidipäästöjä 95 prosenttia. Ei ole vaikea arvata, että pyörästä tulee hyvä vaihtoehto tässä tilanteessa.
Jos kaupungeista tulee entistä houkuttavampia, yhä useampi viihtyy niissä. Se taas luo lisää liiketoimintamahdollisuuksia. Esimerkki tästä on Kööpenhaminassa sijaitseva Nørrebrogade, jossa on leveät kävely- ja pyörätiet. Koko alue on nyt entistä rauhallisempi samalla, kun siellä on runsaasti tilaa kahviloille ja ulkoterasseille. Oikea ajattelu- ja rakentamistapa hyödyttää ympäristöä ja asukkaita, minkä lisäksi se toimii taloudellisen kasvun pontimena.
Tässä myös vinkki Maailman luonnonsäätiön innostavasta videosta, jossa kerrotaan kestävästä kehityksestä maailman eri kaupungeissa. Pariisin kohdalla kerrotaan sähköpyörästä, joka on tärkeä osa Pariisin panostusta kestävää kehitystä tukeviin kaupunkiyksikköihin; Pariisin kaupunki maksaa neljäsosan kaupungin asukkaan ostaman sähköpyörän hinnasta.
Pyörä on tullut jäädäkseen osaksi Suomenkin kaupunkikuvaa. Kiinnostavaa on, miten pyörällä työssä käymistä voidaan tukea paremmin. Selvää on, että se lisää työhyvinvointia. Myös siksi pyöräily on tärkeä osa toimitilakehitystämme. Esimerkiksi Helsingin Vallilaan nouseva Fredriksbergin toimistotalo on pyöräilijän unelmatyöpaikka. Hyvä sijainti innostaa pyöräilyyn ja pyöräparkkeihin sekä peseytymis- ja pukeutumistiloihin on todella paneuduttu. Lue lisää ncc.fi/fredriksberg!
Johanna Kirkinen, ympäristöpäällikkö, NCC Building