Ilta on hämärtynyt ja päällystystyömaan valot on laitettu päälle koko loistossaan. Ohikulkumatkalla oleva autoilija näkee työmaan, mutta näkyykö höyryn takaa ilman heijastinta kulkeva jalankulkija tai työletkasta poistuva rekka.
– Kyllä itseäkin alkaa pimeässä jännittää enemmän. Jos autot viuhuvat ohi nopeasti, niin kyllä sitä miettii, että tulenko kuskille nähdyksi, kertoo NCC:n työjohtoharjoittelija Laura Mäenpää työmaalta.
Työmaalla pidetään valoilla ja heijastimien avulla huoli, että illan pimetessä työmaa ja työntekijä nähdään. Kaupunkialueella NCC on joskus myös jakanut heijastimia päiväkoteihin ja kouluihin.
– Työmailla on keinonsa olla selkeästi näkyvissä ympäristölleen. Heijastinvaatteiden lisäksi otamme syksyllä käyttöön otsalamput ja kiinnitämme heijastinnauhoja koneiden ja aitojen reunaan niin, että muu liikenne näkee selvästi varoa reunoja, kertoo NCC Industryn työturvallisuuspäällikkö Hannu Heino.
Kun kuuma asfaltti on kosketuksessa viileän ilman kanssa, nousee höyryä, joka näin syksyllä voi olla hyvinkin sankkaa. Näkyvyys voi heikentyä huomattavasti ja esimerkiksi letkasta poistuva rekka voi jäädä huomaamatta. Oikea tilannenopeus mahdollistaa reagoinnin ajoissa liikenteessä tapahtuviin muutoksiin.
– Koska työmaan viereinen kaista voi tuntua kapealta varsinkin suurille kuorma-autoille, keskitytään paljon siihen, mitä vieressä tapahtuu tai missä menee työkoneen reuna. Tällöin voi jäädä huomaamatta, mitä edessä tapahtuu. Kerran tielle juoksi hirvi vasoineen, ja jouduin herättämään ohittavan liikenteen huomion, etteivät hirvet edessä jäisi huomaamatta, Mäenpää kertoo.
Turvallisessa mielentilassa tietyömaan ohitukseen
Ajonopeudet ovat toistuvasti aiheena tietyömaista puhuttaessa. Tuttu tie saa autoilijan ajamaan kurveihin nopeasti, eikä nopeutta malteta laskea ajoissa työmaata lähestyttäessä. Myös pitkien valojen käyttö tietyömaan kohdalla ei ole täysin yhdenmukaista. Pitkien valojen jäädessä päälle ne heijastavat liikenteenohjaajaa tai mahdollisia vastakkaisesta suunnasta tulevia autoilijoita ja liikennevalon väri jää huomaamatta.
– Tilannenopeus vaihtelee erilaisten kuskien kesken. Pimeys saa osan autoilijoista erityisen varovaiseksi, mutta osalla näkyy, että illalla on yksinkertaisesti kiire kotiin, kertoo Heino.
– Aina ei malteta tarkastella tilannetta ja saatetaan olettaa, että varsinkin maanteillä tietyömailla ei olisi ketään töissä. Sitten sitä meinataan painella työmaan ohi pysähtymättä, vaikka paikalla olisi liikenteenohjaajat ja saattoauto. Ohjaajan tehtävänä on pysäyttää tai hidastaa työmaata lähestyvä auto, jotta ohitustilanteeseen mennään turvallisessa mielentilassa ja nopeudessa, kertoo Mäenpää.
Terveisiä tietyömaalta
Näkyvyys on sekä konkreettista tiellä näkymistä, mutta myös tietämystä työmaista. Laura Mäenpää käynnisti kesällä opintoihin liittyvää innovaatioprojektia, jossa hän jakoi tietoa Instagram-tilillään Terveisiatietyomaalta. Tietämys tietyömaiden etenemisestä ja itse työstä työmaalla voi lisätä turvallisuutta niin työmaan henkilöille kuin ulkopuolisille. Kuljettaja näkee työmaan ja ihmiset sen takana.
– Olen iloinen, kuinka hyvin tili on otettu vastaan. Tiliä ja sisältöä on jaettu henkilöille, jotka käyttävät tietä mm. päivittäiseen työmatkaan. Kesällä kohtasin paljon rauhallisesti ajavia ihmisiä. Kiireiset ovat tienneet käyttää kiertoreittejä tai varata enemmän aikaa liikkumiseen. Rekkakuskien suunnalta olen saanut palautetta, että tilannepäivitysten myötä he ovat voineet suunnitella ajoreittinsä. Myös työmaasta kiinnostuneita löytyy, ja paikalle ajetaan katsomaan töiden edistymistä.
Lauran videoita jaettiin myös NCC:n tietyömaiden turvallisuuteen keskittyvällä Aja hiljaa -Facebook-sivulla, josta ne tavoittivat laajan joukon autoilijoita. Aja hiljaa -sivulla jaetaan ajankohtaista tietoa siitä, mitä tietyömaita on käynnissä ja missä. Vieraile sivuilla @ajahiljaa ja varaa aikaa liikenteeseen.
Kirjoittaja: Noora Turunen, viestintäkonsultti